کد خبر : 14405

رانا بخریم یا کوییک ؟

رانا بخریم یا کوییک ؟

مقایسه رانا و کوییک ، بازهم رقابت رقیبان ازلی ، موضوع این مقاله از سری مقالات مقایسه خودرو همراه مکانیک می باشد که قصد داریم ویژگی های فنی و آپشن های رفاهی این دو خودرو را مقایسه کنیم

به گزارش خودروتک ، در این مقاله قصد داریم با معرفی ویژگی‌های خودروهای رانا و کوییک، مقایسۀ جامعی میان این دو خودروی تولید داخل کشور ارائه دهیم. رانا (به معنای پیش‌رونده) خودرویی محصول شرکت خودروسازی ایران خودرو است که برای اولین بار در سال 1388 معرفی، اما در سال 1391 به بازار عرضه شد و تولید آن تا به امروز ادامه داشته است. این خودرو در ردۀ خودروهای کامپکت دسته‌بندی شده و بر روی پلتفرم پژو 206 صندوق‌دار ساخته شده است. تمام مراحل طراحی و ساخت این خودرو در داخل کشور و در چهارچوب پروژۀ «خودروی ملی» انجام شده است؛ از این‌رو رانا، پس از سمند و تیبا، سومین خودروی ملی محسوب می‌شود.

کوییک محصولی از شرکت خودروسازی سایپا است که تولید آن از سال 1396 آغاز شده و تا به امروز نیز ادامه داشته است. نام آن به معنای «سریع و چابک» است که البته با توجه به مشخصات فنی آن که در ادامه بررسی خواهیم کرد، چندان نام مناسبی برای این خودرو به نظر نمی‌رسد! این خودروی هاچبک در ردۀ خودروهای کلاس شهری قرار دارد و بر روی پلتفرم X200 طراحی و ساخته شده است. 

مقایسه طراحی

مقایسه رانا و کوییک

زمان آن رسیده مقایسه رانا و کوییک را با طراحی خارجی آغاز کنیم. طراحی خارجی رانا بسیار شبیه به پژو 206 صندوقدار است؛ به‌طوریکه از درها و لاستیک‌های پژو 206 صندوقدار در آن استفاده شده است و تنها در قسمت‌های جلو و عقب تفاوت‌هایی ایجاد شده است. یکی از معایب بزرگ رانا در طراحی و ارتفاع صندوق عقب آن است؛ صندوق عقب رانا کمی از حالت استاندارد ارتفاع بیشتری دارد و این امر باعث شده تا میدان دید عقب راننده کاهش یابد. بدنۀ آن از ورقه‌های فولادی با ضخامت‌های مختلف ساخته شده است.

مقایسه رانا و کوییک

 در مقابل طراحی خارجی کوییک نیز بسیار شبیه به ساینا، یکی دیگر از تولیدات سایپا است. به‌طوریکه در مواجهه اول با کوییک (به‌خصوص از جلو) دچار اشتباه می‌شویم که آیا این خودرو کوییک است یا ساینا! به نظر می‌رسد طراحان هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا چندان خلاقیت و ایده‌ای برای طراحی خارجی این خودروها نداشته‌اند و صرفاً قصد آنها ارائۀ یک خودرو با نامی متفاوت، اما با همان ویژگی‌ها و طراحی خودروهای قبلی بوده است! طراحی عقب کوییک در مقایسه با رانا کمی جذاب‌تر است و چراغ‌های ترمز بزرگ آن بیشتر جلب توجه می‌کنند. ضمن اینکه کوییک هاچبک است و از مشکلات موجود اشاره شده در رابطه با صندوق عقب رانا در آن خبری نیست.

در طراحی داخلی، پنل جلویی کوییک با وجود یک صفحه نمایش لمسی بزرگ 7 اینچی در مقایسه با پنل رانا بسیار جذاب‌تر به نظر می‌آید. رانا فاقد صفحه نمایش است و در قسمت موجود در بالای ضبط آن دو دریچۀ تهویۀ مطبوع قرار گرفته که باعث شده پنل جلویی آن ظاهر چندان زیبایی نداشته باشد. همچنین روکش فرمان کوییک چرمی است اما در کل نوع مواد بکار رفته در ساخت کابین و صندلی‌ها در هر خودرو کیفیت بسیار پایینی دارند که این امر برای کوییک که با توجه به آپشن‌های آن تلاش شده تا متفاوت‌تر و مدرن‌تر از سایر محصولات سایپا به نظر آید، نقطه ضعف بزرگتری در مقابل رانا است. به عنوان جمع‌بندی در این بخش می‌توان گفت که طراحی (داخلی و خارجی) کوییک از رانا مدرن‌تر است، هرچند آن هم تفاوت چندانی با طراحی داخلی ساینا ندارد و تنها یک صفحه نمایش به آن اضافه شده است!

مقایسه فنی رانا و کوییک

مقایسه رانا و کوییک

هر دو خودروی رانا و کوییک از موتور چندان قدرتمندی بهره نمی‌برند و چنانچه قصد خرید هر یک از آنها را دارید، اصلاً نباید روی رانندگی پُرشتاب و پُرسرعت با آنها حساب باز کنید! مخصوصاً کوییک که موتورش در مقایسه با رانا بسیار ضعیف‌تر است و نهایت قدرت آن 87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه است! می‌توان گفت موتور کوییک همان موتور به‌کار رفته در تیبا است که تغییراتی جزئی در آن داده شده (یا به عبارتی بهتر دستکاری شده است!). به نظر می‌رسد که مهندسان سایپا تمام توان و تمرکز خود را بر روی طراحی داخلی و آپشن‌های کوییک متمرکز کرده‌اند و بخش فنی آن را به کلی از یاد برده‌اند! تنها مزیت کوییک در مقابل رانا در بخش فنی را می‌توان در سیستم گیربکس CVT یا سیستم انتقال قدرت متغیر آن دانست.

گیربکس‌های CVT به‌نحوی عمل می‌کنند که در هنگام تعویض دنده، متناسب با دور موتور ضریب دندۀ متغیر ایجاد و از شوک‌ها و بالا و پایین رفتن‌های ناگهانی دور موتور جلوگیری شود. سیستم انتقال قدرت متغیر باعث رانندگی نرم‌تر می‌شود، اما در عوض از شتاب حرکتی خودرو کاهش و میزان مصرف سوخت را افزایش می‌دهد که این عامل در کنار موتور ضعیف کوییک ترکیب چندان جالبی به نظر نمی‌رسد.در واقع از سیستم گیربکس CVT باید در خودروهایی با موتور پرقدرت استفاده شود تا کاهش میزان شتاب‌گیری ناشی از آن با کمک قدرت موتور جبران شود، نه در خودرویی با موتور کوییک که در حالت عادی نیز نمی‌توان بر روی قدرت موتور آن حسابی باز کرد!

شاید به همین دلیل است که سایپا تا امروز تمایلی به ارائۀ شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت کوییک نداشته است! در مقابل موتور به‌کار رفته در رانا نیز همان موتور پژو 206 (از نوع TU5) است و هیچ تفاوتی با آن ندارد و ایران خودرو نیز در بخش فنی رانا هیچ چیز جدیدی برای عرضه نداشته است. ضمن اینکه در مدل‌های اولیۀ آن مشکلاتی در زمینۀ برق‌رسانی نیز از جانب خریداران گزارش شده است.

مشخصات فنی کامل دو خودروی رانا و کوییک را در جدول زیر می‌توانید با یکدیگر مقایسه کنید:

مدل خودرو

رانا

کوییک

پیشرانه

1.6 لیتری 4 سیلندره، 16 سوپاپ

4 سیلندره، 16 سوپاپ

حجم موتور (سی سی)

1600

1503

حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه)

108 / 5600

87 / 5300

حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر / دور در دقیقه)

142 / 4000

128 / 4000

گیربکس

5 دنده دستی

4 سرعته اتوماتیک،

5 سرعته دستی، CVT

مصرف سوخت (ترکیبی) (لیتر در 100 کیلومتر)

6.6

7.2

شتاب صفر تا 100

12

اعلام نشده

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

189

اعلام نشده

مقایسه آپشن و امکانات رفاهی

مقایسه رانا و کوییک

در مقایسه رانا و کوییک از لحاظ آپشن‌ها و امکانات رفاهی ، کوییک از رانا بسیار جلوتر است. همان‌طور که گفته شده کوییک از یک صفحه نمایش لمسی 7 اینچی بهره می‌برد که رانا فاقد آن است. ضمن اینکه در کوییک دکمه‌های کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان تعبیه شده که این هم می‌تواند یک مزیت آن در مقابل رانا به شمار آید و راننده بدون نیاز به منحرف کردن زاویۀ نگاه خود از مسیر پیشِ رو، می‌تواند با استفاده از این دکمه‌ها با سیستم صوتی کار کند.

 در رابطه با صندلی راننده نیز کوییک یک سر و گردن از رانا بالاتر قرار می‌گیرد؛ چرا که قابلیت تنظیم برقی داشته و چندحالته است؛ درصورتی‌که راننده برای تنظیم صندلی‌اش در رانا باید به صورت دستی عمل کند! ضمن اینکه کوییک به صندلی کودک نیز مجهز است. همچنین سیستم تهویه مطبوع نیز در رانا به‌صورت دستی تنظیم می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های مهم کوییک در بخش آپشن‌ها در مقایسه با رانا، بهره‌مندی آن از دوربین مشاهدۀ فضای عقب و سنسور پارک عقب است. می‌توان گفت رانا از لحاظ آپشن و امکانات رفاهی هیچ حرفی برای گفتن در مقابل کوییک ندارد!

سایر تجهیزات رانا و کوییک را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

تجهیزات

رانا

کوییک

چراغ

چراغ مه‌شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم دستی زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل کابین

چراغ‌های مخصوص دید در روز، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو،

سیستمهای مولتی مدیا

سیستم صوتی مجهز به پخش CD و MP3، اسپیکرهای جلو

سیستم صوتی مجهز به پخش CD و MP3 با قابلیت کنترل از روی فرمان، بلوتوث، پورت USB، مجهز به سیستم نویگیشن (مسیریابی)

صفحه نمایش

فاقد صفحه نمایش

7 اینچی تاچ‌اسکرین

رینگ‌ها

14 اینچی، فولادی

14 اینچی، آلومینیومی

آینه

آینه‌های بغل با قابلیت تنظیم برقی

آینه‌های بغل با قابلیت تنظیم برقی

تهویه مطبوع

تنظیم دستی

نیمه اتوماتیک

صندلی

صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی ارتفاع

صندلی راننده برقی و چندحالته، صندلی‌های عقب مجهز به صندلی کودک

شیشه

شیشه‌های پنجره‌های جلو برقی

شیشه‌های جلو و عقب برقی، شیشه‌های عقب دودی

سیستم های هشدار دهنده

سیستم هشدار دهندۀ نقص فنی، سیستم هوشمند قطع سوخت

سیستم هشدار دهندۀ میزان باد لاستیک‌ها، دوربین مشاهدۀ فضای عقب، سنسور پارک عقب

سایر امکانات 

فرمان هیدرولیک

فرمان در برخی مدل‌ها برقی و در برخی مدل‌ها هیدرولیک، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، دماسنج، کامپیوتر سفری

مقایسه ایمنی و قابلیت اطمینان

مقایسه رانا و کوییک

شاید با توجه به آمار تصادفات و میزان خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آنها، توقع داشتن تجهیزات و سیستم‌های ایمنی استاندارد از خودروهای داخلی توقع بیهوده‌ای باشد! رانا و کوییک نیز از این امر مستثنی نیستند و این موضوع در رابطه با کوییک حادتر هم هست؛ چرا که تنها ترمزهای جلوی آن دیسکی است و ترمزهای عقب از نوع کاسه‌ای هستند. در مقابل ترمزهای جلو و عقب رانا هر دو از نوع دیسکی‌اند که این امر باعث شده تا رانا در مقایسه با کوییک ایمنی بیشتری داشته باشد.

تجهیزات

رانا

کوییک

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

ایموبیلایزر، قفل مرکزی

قفل مرکزی، ایموبیلایزر

کیسه هوا

مخصوص راننده و سرنشینان جلو (دو عدد)

مخصوص راننده و سرنشینان جلو (دو عدد)

سیستم ترمز

ترمز ABS، مجهز به سیستم EBD، ترمزهای جلو و عقب دیسکی

ترمز ABS، مجهز به سیستم EBD و ترمز کمکی، ترمزهای جلو دیسکی، ترمزهای عقب کاسه‌ای

مقایسه تجربه رانندگی

مقایسه رانا و کوییک

رانندگی با هر دو خودروی رانا و کوییک به دلیل فرمان‌پذیری پایین آنها بسیار خسته‌کننده است. یکی از معایب مهم رانا طول خلاصی بالای کلاچ آن است؛ به‌نحوی‌که برای هر بار فشردن پدال کلاچ، به صرف نیروی تقریباً زیادی از جانب راننده نیاز است که این امر در رانندگی‌های طولانی مدت و به‌خصوص در ترافیک‌ها او را سریع خسته می‌کند. در مقابل رانندگی با کوییک به دلیل برخورداری از گیربکس CVT نرم‌تر است؛ امری که با توجه به موتور بسیار ضعیف آن (که در بخش‌های قبلی به آن پرداختیم) چندان به چشم نمی‌آید. می‌توان گفت کوییک برای رانندگی در فضای شهر از رانا مناسب‌تر است اما به شرطی‌که با آن قصد رانندگی در مسیرهای سربالایی را نداشته باشید! همچنین هیچ‌کدام از این دو خودرو را برای رانندگی در جاده توصیه نمی‌کنیم. فضای داخل کابین رانا نیز در مقایسه با کوییک کمتر است؛ به‌خصوص صندلی‌های جلوی رانا بسیار کوچکتر و کوتاه‌تر هستند. این فضای کوچک کابین در کنار آپشن‌های خیلی کم و طراحی داخلی دلگیر و سادۀ رانا باعث شده است تا سرنشینان هنگام سواری با آن اوقات دلچسبی را سپری نکنند.

شرایط بازار و میزان فروش

مقایسه رانا و کوییک

قیمت رانا در تاریخ 7 اسفند 97 در بازار خودرو حدود 79 میلیون و 700 هزار تومان است که با توجه به آپشن‌های بسیار کم، موتور نه‌چندان قدرتمند و گیربکس خشک آن رقمی بسیار بالا به نظر می‌آید. رانا در اوایل عرضه به بازار با استقبال تقریباً خوبی روبرو شد اما با گذشت زمان و با توجه به تفاوت نه چندانش با پژو 206 خیلی سریع محبوبیت خود را از دست داد و با افت فروش مواجه شد.

در مقابل قیمت کوییک در همین تاریخ 78 میلیون تومان اعلام شده است که خرید آن هم به دلیل موتور ضعیف (حتی ضعیف‌تر در مقایسه با رانا!) چندان به صرفه نیست. می‌توان گفت کوییک هنوز نتوانسته جایگاه مناسبی در بازار فروش خودرو پیدا کند و متقاضیان ترجیح می‌دهند در این رنج قیمت به سراغ سایر خودروهای موجود بروند.

 خدمات فروش هر دو خودرو نیز مانند سایر محصولات ایران خودرو و سایپا است و ممکن است به‌خصوص در هنگام نیاز به تعویض قطعات با مشکلاتی مواجه شوید! این مورد به‌خصوص برای رانا بیشتر اتفاق می‌افتد، چرا که در ساخت آن علاوه بر قطعات پژو 206، از قطعات سایر محصولات ایران خودرو مانند سمند و پژو 405 نیز استفاده شده است و امکان کمبود آنها در نمایندگی‌های ایران خودرو بیشتر است. در رابطه با کوییک نیز با توجه به گیربکس آن (که وارداتی است)، ممکن است به دلیل شرایط نابسامان بازار خودرو و نوسانات ارز مشکلاتی در تأمین آن به وجود بیاید.

 

نتیجه گیری

مقایسه رانا و کوییک

متأسفانه برای خرید خودروی داخلی انتخاب‌های زیادی پیش روی ما قرار ندارد! اغلب شما باید یا از محصولات ایران خودرو انتخاب کنید و یا به سراغ محصولات سایپا بروید. رانا در میان محصولات ایران خودرو، ماشین محبوب و با ویژگی‌های چشمگیری به‌شمار نمی‌رود و تقریباً همان پژو 206 صندوقدار است با تفاوت‌هایی در ظاهر بیرونی که هنوز هم هدف از تولید آن به‌طور واضح مشخص نیست! باید بگوییم اگر شما به دنبال خودرویی با آپشن‌ها و امکانات رفاهی مناسب هستید، اصلاً به سراغ خرید رانا نروید؛ در این زمینه کوییک می‌تواند برایتان مناسب‌تر باشد (در واقع تنها نقطه قوت کوییک در آپشن‌های آن خلاصه می‌شود).

طراحی خارجی و داخلی کوییک نیز جوان‌پسندتر و جذاب‌تر است و اگر ظاهر خودرو برایتان اهمیت بیشتری دارد به سراغ خرید کوییک بروید. رانندگی با هر دو خودرو چندان دلچسب نیست. با این وجود اگر طرفدار سرعت و حرکت پرشتاب هستید، کوییک کاملاً شما را ناامید خواهد کرد. رانا در مقایسه با کوییک شتاب‌گیری بهتری دارد، هرچند رانندگی با آن بسیار خسته‌کننده‌تر است. همچنین رانا از لحاظ ایمنی و سیستم ترمز نیز در مقایسه با کوییک شرایط بهتری دارد و درصورتی‌که رانندگی ایمن برایتان اهمیت دارد (که معمولاً هم باید اهمیت داشته باشد!)، رانا انتخاب مناسب‌تری است. از لحاظ قیمت، تفاوت قابل ذکری میان رانا و کوییک وجود ندارد و شما با بودجه‌ای 80 میلیون تومانی می‌توانید هر دو را بخرید (رقمی که برای هر دو خودرو و با توجه به ویژگی‌های کلی آنها بسیار بالاست).


منبع: همراه مکانیک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها