کد خبر : 82376

نسخه جدید شورای رقابت برای بازار خودرو

نسخه جدید شورای رقابت برای بازار خودرو

همزمان با اعلام نظر شورای عالی بورس و تاکید بر ادامه «خودروی بورسی»، شورای رقابت نیز در بیانیه‌ای رویکرد جدید خود در عرصه خودرو را اعلام کرد. این شورا با بیان اینکه بازار خودرو مصداق بازار انحصاری است، بر شناسایی مصرف‌کنندگان واقعی این بازار با اعمال محدودیت‌های فنی و اعتباری تاکید کرده است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، در اطلاعیه جدید شورای ملی رقابت درمورد خودرو آمده که «ساختار بازار خودروی کشور به دلیل محدودیت‌های طرف عرضه (تولید، واردات)، قوانین و مقررات غیرضروری و بعضا مزاحم، شرایط تورمی مزمن در اقتصاد ایران، نوسانات ارزی و رویکرد سفته‌بازانه در بازار‌ها از جمله بازار خودرو و مولفه‌های دیگر مرتبط با این بازار، در حال حاضر هیچ راه‌حل بهینه‌ای نداشته و لذا شورای رقابت تلاش می‌کند بهترین نسخه را برای مدیریت بازار خودرو، در شرایط کنونی، در دو مقطع کوتاه‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی و عملیاتی کند».

این شورا در ادامه تاکید کرده که در این راستا و طبق برنامه کوتاه‌مدت، شورای رقابت به دنبال برطرف کردن التهابات و ایجاد آرامش در بازار خودرو با در نظر گرفتن منافع تمام ذینفعان و واقعیت‌های موجود در بازار است؛ همچنین برنامه بلندمدت شورای رقابت نیز انجام اصلاحات اساسی و نهادینه کردن فضای رقابتی در بازار خودرو است.

شورای رقابت همچنین با تاکید بر انحصاری بودن «خودرو» اعلام کرده «مبنای قیمت‌گذاری خودرو، مدل هزینه تمام‌شده به اضافه سود عادله است و در این راستا از ظرفیت نهادهای تخصصی ذیربط استفاده خواهد شد». این شورا همچنین بر شناسایی مصرف‌کنندگان واقعی به منظور تسهیل و دسترسی به بازار از طریق اعمال محدودیت‌های فنی و اعتباری امکان‌پذیر، تاکید کرده است.

در بخش دیگری از بیانیه شورای رقابت آمده که «به منظور توسعه فضای رقابتی و مدیریت بازار، واردات خودرو تسهیل خواهد شد». این بند نشان می‌دهد شورای رقابت قصد دارد به بازار خودروهای وارداتی نیز ورود کند.

طبق این بیانیه، پیشنهادهای لازم برای اصلاح قوانین و مقررات مزاحم و غیرضروری نیز از طرف شورای رقابت ارائه می‌شود. همچنین، پایش بازار خودرو به صورت مستمر انجام و تعدیلات لازم به صورت پویا در متغیرهای مربوط به عرضه، قیمت، شیوه دسترسی و غیره اعمال خواهد شد. این بند از بیانیه شورای رقابت موضوع افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها در آینده‌ای نه چندان دور را تقویت می‌کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها