کد خبر : 73554

احیای برجام قیمت خودرو را کاهش می دهد؟

احیای برجام قیمت خودرو را کاهش می دهد؟

ثبات قیمت ارز و افزایش عرضه خودرو دو شرط مهم کاهش قیمت خودرو در روزهای آینده است. این نکته ای است که سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران می گوید و تاکید می کند عرضه خودرو به بازار همچنان کم و قطره چکانی است.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصاد آنلاین، کاهش قیمت دلار منجر به کاهش قیمت خودرو نشد. این در حالی است که خرید و فروش در بازار خودرو تقریبا قفل شده است و مشتریان زیادی به انتظار نتایج گفتگوهای وین نشسته اند.

حالا بنا به گفته سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران بازار اسفند ماه امسال برخلاف تمام سالهای گذشته سوت و کور است.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران به اقتصاد آنلاین می گوید: در طول یک سال گذشته بازار در رکود اقتصادی کامل بود تقاضای کاذبی که در سال های ۹۸ و ۹۹ در بازار وجود داشت، در حال حاضرفروکش کرده است؛ چرا که خریداران خودرو احتمالا از ریسک احیای برجام نگران هستند و معاملات را متوقف کرده اند.

موتمنی تاکید می کند: همین موضوع یعنی انتظار برای گشایش های برجامی و کاهش قیمت دلار موجب شده است که قیمت خودروی خارجی در اسفند امسال ارزان تر از اسفند پارسال باشد. اما در بازار خودروهای داخلی به دلیل عرضه کم از سوی خودروسازان، کاهش قیمت دلار و کاهش تقاضا هم کاری از پیش نبرد.

او در ادامه توضیح می دهد: افزایش قیمت خودروهای داخلی چند دلیل اساسی داشت؛ اولین و مهم ترین دلیل بالا رفتن قیمت ارز بوده است زمانی که قیمت دلار عقب نشینی کرد در قیمت خودرو تغییری ایجاد نشد به این دلیل که عرضه کافی وجود نداشت. اگر تولید و عرضه را افزایش دهند همچنین قیمت ارز نیز در یک کانال مشخصی تثبیت شود قیمت ها تغییر خواهد کرد.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران وضعیت بازار شب عید امسال را بی سابقه توصیف کرده و می گوید: ما در چند سال گذشته و حتی نسبت به سال ۹۸ و ۹۹ که جهش های قیمت داشته ایم،  در اسفند ماه امسال آرام ترین و سوت و کورترین بازار را پشت سر می گذرانیم و این به دلیل انتظار مشتریان برای کاهش قیمت هاست.

 موتمنی افزود: در حال حاضر مشتریان در انتظار نتیجه برجام نشسته اند و با به نتیجه رسیدن برجام قیمت ارز کاهش خواهد داشت و این نوسان قیمت بر تمام کالاهای سرمایه ای اثر خود را می گذارد. زیرا وقتی که تحریم ها کمتر شود انتظارات تورمی کاهش پیدا می کند و قیمت اجناس در بازار به تعادل می رسد و هر روز شاهد افزایش قیمت کالا نخواهیم بود. همچنین نوسانات شدید نرخ ارز کنترل می شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با اشاره به تاثیر انتظارات تورمی بر بازار خودرو توضیح می دهد: در سال ۹۷ اختلاف قیمت خودرو کارخانه و بازار آزاد فقط ۵ درصد بود و اکنون ۸۰ تا ۱۰۰ درصد است. همه این موضوعات به برداشته شدن تحریم ها و ثبات قیمت ارز باز میگردد اگر در بازار ثبات قیمت ارز داشته باشیم قیمت تمام کالاها کنترل شده می شود فاصله قیمتی که در اکثر کالاها وجود دارد به قیمت مصوب شرکت یا چند درصد بالا یا پایین تر بر می گردد.

او تاکید می کند: فاصله قیمتی در بازار بعد از تحریم های شدیدی که توسط ترامپ وضع شد به وجود آمد. با برداشته شدن تحریم ها واردات خودرو آزاد می شود اگر هم واردات انجام نشود مونتاژ یک سری از خودروهای خوب از سر گرفته می شود. اگر تحریم ها برداشته شود تمامی کمپانی های خوشنام به بازار ایران بر می گردند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها