کد خبر : 72315

جزئیات اخذ مالیات از خودروهای لوکس اعلام شد

جزئیات اخذ مالیات از خودروهای لوکس اعلام شد

مالکان خودروهایی که ارزش آنها بالای یک‌میلیارد تومان است می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی، از میزان مالیات خودروی سواری خود مطلع شوند.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، در همین زمینه سازمان امور مالیاتی ضمن اشاره به محاسبه مالیات بر جمع ارزش خودرو‌‌‌های تحت تملک اشخاص و در دسترس قرار گرفتن آن، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این سازمان ‌بر اساس اطلاعات دریافتی از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به محاسبه مالیات موضوع بند ش تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای جمع ارزش خودرو‌‌‌های تحت تملک اشخاص اقدام و نتایج حاصل از آن را در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان منتشر کرده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است که همه مالکان خودرو‌‌‌های با ارزش مجموع بیش از ۱۰‌میلیارد ریال می‌توانند برای مشاهده وضعیت شمول یا عدم‌شمول مالیات و اطلاع از میزان مالیات متعلقه و پرداخت آن، به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی MY. TAX. GOV. IR مراجعه کنند. اطلاعیه سازمان امور مالیاتی همچنین تاکید کرده که مهلت پرداخت این مالیات تا پایان بهمن ماه سال‌جاری (۳۰/ ۱۱/ ۱۴۰۰) تعیین شده و در صورت عدم‌پرداخت مالیات در مهلت مقرر، نسبت به صدور برگه اجرایی اقدام خواهد شد. این اطلاعیه همچنین در مورد اعتراض مالکان خودروها نسبت به مالیات در نظر گرفته شده از سوی سازمان امور مالیاتی تصریح کرده چنانچه اشخاص مشمول با توجه به حوادثی از قبیل سیل، زلزله، آتش‌سوزی و تصادف نسبت به ارزش خودرو یا مالیات متعلقه یا اقدامات اجرایی اعتراض داشته باشند به اعتراض آنها مطابق قانون رسیدگی می‌شود.

همان‌طور که در قانون بودجه ۱۴۰۰ آمده، مالیات‌ستانی از خودروها تنها شامل محصولات لوکس بالای یک‌میلیارد نمی‌شود بلکه مجموع خودروهای یک خانواده نیز اگر بالای یک‌میلیارد تومان قیمت داشته باشد، مالیات آنها توسط سازمان امور مالیاتی محاسبه می‌شود.

شناسایی خودرو در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی که میزان مالیات آن محاسبه شده، مربوط به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ است. در این قانون تاکید شده که کلیه مالکان (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش آنها بیش از ۱۰‌میلیاردریال باشد مشمول مالیات خودرو خواهند بود.

اما طبق لایحه بودجه ۱۴۰۰، این مالیات به‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است که ارزش خودرو تا مبلغ ۱۵‌‌‌میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۰‌‌‌میلیارد ریال به میزان یک‌‌‌درصد، تا مبلغ ۳۰‌‌‌میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۵‌‌‌میلیارد ریال به میزان ۲‌‌‌درصد، تا مبلغ ۴۵‌‌‌میلیارد ریال نسبت به مازاد ۳۰‌‌‌میلیارد ریال به میزان سه‌‌‌درصد و نسبت به مازاد ۴۵‌‌‌میلیارد ریال به میزان چهار‌‌‌درصد در نظر گرفته شده است.

پیش از این رئیس سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی ۵۵۰‌‌‌هزار خودروی لوکس برای اخذ ۵‌‌‌هزار و ۶۰۰‌‌‌میلیارد تومان مالیات خبر داده بود. داود منظور با حضور در یک برنامه تلویزیونی تاکید کرد که طبق محاسبات انجام شده ۵۵۰‌‌‌هزار خودروی لوکس مشمول مالیات شدند که جمع مالیات محاسبه شده نیز ۵‌‌‌هزار و ۶۰۰‌‌‌میلیارد تومان است.

اما اخذ مالیات از «خودروهای لوکس»، با احتساب آن در بودجه سال ۱۴۰۱ برای بار سوم است که در لوایح دولت تکرار می‌شود. مالیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌ستانی از خودروهای بالای یک‌‌‌میلیارد تومان در لوایح بودجه سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود، این در شرایطی است که با وجود قید این تبصره در لایحه، دولت دوازدهم اقدامی در این زمینه انجام نداد.

به گفته برخی از مسوولان مالیاتی دولت قبل، رصد قیمتی خودروهای لوکس به دلیل نوسانات ارزی و شرایط ناپایدار اقتصادی کشور، بسیار سخت بوده و به همین دلیل اجرای آن به تعویق افتاده است. با این حال اما روز گذشته در شرایطی مالیات‌ستانی از خودروهای لوکس کلید خورد که به اعتقاد برخی از دست‌اندرکاران بازار، این امر می‌تواند بر قیمت محصولات خارجی تاثیرگذار باشد. از آنجا که به نظر می‌رسد با توجه به ثبات قیمت ارز، بازار وارداتی‌ها نیز تا حدودی ثابت مانده، اخذ مالیات می‌تواند بار دیگر قیمت‌ها را در بازار صعودی کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها