کد خبر : 68909

خودروسازان خصوصی 70 درصد از برنامه عقب هستند

خودروسازان خصوصی 70 درصد از برنامه عقب هستند

طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صمت، خودروسازان بخش خصوصی کشور 70 درصد از برنامه تولیدی خود عقب هستند.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان خصوصی را ملزم به تولید 150 هزار دستگاه خودرو تا پایان 1400 کرده است. این به آن معناست که این بخش باید تا پایان 6 ماه نخست حدود 75 هزار دستگاه خودرو تولید می‌کرد حال آنکه طبق آمارهای ارائه شده خصوصی‌ها تنها 22 هزار و 500 خودرو به بازار عرضه کرده‌اند که حکایت از عقب‌ماندگی 70 درصدی از برنامه‌ریزی وزارت صمت برای این بخش دارد.

طبق بررسی‌ها سهم خصوصی‌ها در بازار خودرو، با توجه به آمار 6 ماهه تولید به 5 درصد رسیده است. نگاهی به آمار وزارت صمت همچنین از فعالیت 9 شرکت خودروساز بخش خصوصی از مجموع 14 شرکت حکایت دارد. گزارش ارائه شده از سوی وزارت صمت در باب فعالیت بخش خصوصی در نیمه نخست سال جاری، گویای ضرب‌آهنگ آرام تولید در این بخش از خودروسازی کشور است، این در حالی است که علیرضا رزم‌حسینی، وزیر پیشین صمت برای نخستین بار برنامه تولیدی150 هزار دستگاهی تا پایان 1400 را برای خصوصی‌ها در نظر گرفت.

واضح است که در نظر گرفتن تیراژ مشخص برای بخش خصوصی در راستای کاهش انحصار خودروسازان در کنار ممنوعیت واردات خودرو صورت گرفت. با این حال رزم‌حسینی سازوکاری برای رشد تیراژ این بخش تعریف نکرد و تنها تولید 150 هزار دستگاه را به خصوصی‌ها تکلیف کرد. به این ترتیب خودروسازان نه تنها به حاشیه تکلیف وزارت صمت نیز نرسیدند، بلکه از برنامه سالانه خود نیز عقب ماندند. دلایل عدم رشد تولید در خودروسازی بخش خصوصی نیز مشخص است. موجودیت این بخش با شرکای خارجی گره خورده حال آنکه خروج شرکت‌های خودروساز خارجی از سال 98 و همزمان با اوج‌گیری تحریم‌ها، این بخش را زمین‌گیر کرد.

طبق آمارهای موجود خصوصی‌ها در سال 97 یعنی سال پیش از تحریم‌ها تولید 93 هزار و 400 دستگاه خودرو را در کارنامه خود به ثبت رساندند. این به آن معناست که در آن سال سهم بخش خصوصی در بازار خودروی کشور به 5/ 11 درصد رسیده بود. اما روند کاهشی تولید از سال 98 آغاز شد به طوری‌که در این سال تولید به 32 هزار و 500 دستگاه رسید. سال 99 نیز تولید خصوصی‌ها چندان تعریفی نداشت و رقم 47 هزار و 300 دستگاهی را ثبت کرد. در نیمه نخست سال نیز تولید به 22 هزار و 500 دستگاه رسیده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها