کد خبر : 68082

بر اساس قانون جدید، چقدر خودرو صادر می کنیم و چقدر خودرو وارد می کنیم؟

بر اساس قانون جدید، چقدر خودرو صادر می کنیم و چقدر خودرو وارد می کنیم؟

مسیر واردات از طریق ارز حاصل از صادرات خودرو و قطعه در حالی مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفته که آمارهای گمرک در دو بخش صادرات و واردات نشان‌دهنده عدم سنخیت صادرات با واردات خودرو به کشور است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، به عبارت دیگر مسیر صادرات خودرو و قطعه نمی‌تواند آن طور که باید و شاید بار تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو را به دوش بکشد.

بررسی وضعیت واردات خودرو به کشور طی سال‌های 93 تا 96 نشان می‌دهد که در مجموع حدود 7 میلیارد و 500 میلیون دلار صرفه واردات بیش از 300 هزار دستگاه خودرو شده است. واردات در سال 93 چه به لحاظ ارز هزینه شده و چه به لحاظ تعداد خودروی وارد شده در قله قرار دارد. در این سال در مجموع بیش از 2 میلیارد و 400 میلیون دلار از منابع ارزی کشور صرف واردات خودرو شده است.

با صرف این میزان دلار حدود 102 هزار و 400 دستگاه خودرو به کشور وارد شده است. سال 94 اما بر خلاف سال 93 واردات خودرو به نوعی در کف قرار دارد. در مجموع بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار به واردات خودرو اختصاص پیدا کرده و 51 هزار و 500 دستگاه خودرو نیز به کشور وارد شد. داده‌های آماری گمرک نشان می‌دهد طی 4 سال پایانی واردات خودرو به کشور به طور میانگین حدود یک میلیارد و 878 میلیون دلار برای واردات بیش از 75 هزار دستگاه خودرو اختصاص پیدا کرده است.

اما حال نگاهی به وضعیت صادرات طی سال‌های 96 تا 5 ماه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد طی حدود 4 سال و نیم در مجموع بیش از 572 میلیون دلار خودرو و قطعات از گمرک کشور به مقاصد صادراتی ارسال شده است. در بازه زمانی ذکر شده، سال 98 به نوعی سقف صادرات خودرو و قطعه را تشکیل می‌دهد.

در این سال در مجموع 141 میلیون دلار خودرو و قطعات به کشورهای مقصد بارگیری شده است.  سال گذشته نیز شاهد کمترین میزان صادرات در این بخش بوده‌ایم. در سال 99 در مجموع بیش از 118 میلیون دلار خودرو و قطعه صادر شده است.  طی پنج ماهه‌ای که از سال 1400 گذشته در مجموع صادرات حدود 49 میلیون و 500 هزار دلار محقق شده است. با توجه به میزان صادرات خودرو و قطعه طی 5 ماه ابتدای سال جاری بعید است که حجم ارزی صادرات در این سال بتواند رکورد صادراتی سال 98 را بشکند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها