کد خبر : 59233

مالیات خودروهای لوکس روی قیمت و رونق بازار وارداتی ها اثر می گذارد؟

مالیات خودروهای لوکس روی قیمت و رونق بازار وارداتی ها اثر می گذارد؟

اخذ مالیات از خودروهای لوکس در شرایطی تصویب شد و قرار است از سال آینده اجرایی شود که یکی از سوالات در این خصوص این است که آیا مالیات خودروهای لوکس روی قیمت این خودروها اثر می گذارد؟ و سوال دیگر هم این است که آیا این مالیات منجر به کاهش تقاضا برای این خودروها خواهد شد؟

به گزارش خودروتک، براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، این مالیات به خودروهای بالای یک میلیارد تومان تعلق می گیرد. آن هم به مازاد قیمت آنها یعنی به آن میزان از قیمت که بالاتر از یک میلیارد تومان است. از سوی دیگر این مالیات از یک درصد شروع شده و به صورت پلکانی افزایش پیدا می کند. (فرمول دریافت مالیات خودروهای لوکس به همراه مثال)

در خصوص افزایش قیمت این خودروها می توان انتظار داشت که به هر ترتیب میزان مالیاتی که به هر خودرو تعلق می گیرد، از سوی فروشنده به قیمت خودرو اضافه شود. اما نکته اصلی اینجاست که با توجه به پلکانی بودن این مالیات، عملا در مقایسه با قیمت کل خودرو رقم چندان بالایی نخواهد بود.

در خصوص سوال دوم یعنی اینکه آیا مالیات خودروهای لوکس موجب کساد شدن بازار خرید و فروش این خودروها خواهد شد یا خیر، می توان پیش بینی کرد که این افزوده شدن قیمت چندان روی انتخاب مخاطبان این گونه خودروها اثر نگذارد.

به عنوان مثال گسی که قصد خرید یک کیا سورنتو مدل 2018 صفر کیلومتر به قیمت حدودا 2.5 میلیارد تومان را دارد، بعید است که به دلیل هزینه مالیات 25 میلیون تومانی در سال از رسیدن به خودرو مورد علاقه خود منصرف شود.

در این میان کماکان اثر نرخ ارز بر رونق یا کسادی بازار خودروهای وارداتی بیشتر و موثرتر خواهد بود. کما اینکه در حال حاضر نیز بازار خودروهای وارداتی در رکود عمیقی به سر می برد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها