کد خبر : 58291

آبی از صنعت خودرو گرم خواهد شد؟

آبی از صنعت خودرو گرم خواهد شد؟

سازمان بازرسی کل کشور مخالف مصوبه وزارت صمت درباره نزدیک کردن قیمت خودرو کارخانه به قیمت خودرو در بازار است گفت: ما نگران این هستیم که این تصمیم منجر به افزایش مجدد قیمت خودرو در بازار شود.

به گزارش خودروتک به نقل از ایرنا، علاوه‌بر دولت و مجلس، شورای رقابت که در سال‌های اخیر در مسیر قیمت‌گذاری خودرو در رفت و برگشت بوده است نیز حضور دارد که طبق آخرین مصوبه قرار بود هر سه ماه یک بار قیمت خودرو را به‌روز کند که البته این برنامه برای زمستان لغو شد و رضا شیوا رئیس شورای رقابت اعلام کرد که طبق برنامه جدید از این پس قیمت‌گذاری خودروها به جای سه ماهه، هر ۶ ماه یا سالانه تعیین خواهد شد.

همچنین در کنار به‌روز رسانی قیمت‌ها، شورای رقابت اعلام کرده بود که تصمیم گرفته قیمت خودروهای کم‌تیراژ که ۴۵ درصد از محصولات خودروسازی‌ها (۱۸ محصول) را شامل می‌شود را آزاد کند اما با توجه به انتقادات نهادهایی همچون دادستانی کل کشور، شورای رقابت به ناگهان چندی پیش از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد و مشخص نیست در نهایت این شورا چه تصمیمی برای قیمت‌گذاری خودرو خواهد گرفت.

ورود دادستانی به قیمت گذاری خودرو

حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز چندی پیش در مورد صنعت خودروی کشور گفته بود: صنعت خودرو از سال ۹۳ تا امروز سند به روز شده‌ای ندارد که ضرورت دارد هدف گذاری و چشم‌انداز ما در این صنعت، موانع، چالش‌ها و رفع این چالش‌ها و متناسب با آنها برنامه اجرایی برای رفع این چالش‌ها تدوین شود

وی گفته بود: سازمان بازرسی کل کشور مخالف مصوبه وزارت صمت درباره نزدیک کردن قیمت خودرو کارخانه به قیمت خودرو در بازار است گفت: ما نگران این هستیم که این تصمیم منجر به افزایش مجدد قیمت خودرو در بازار شود.

درویشیان تصریح کرده بود: نمی‌شود گفت برای تنظیم بازار یا برای حل مشکلات تولید کنندگان خودرو، قیمت خودروی کارخانه باید به قیمت بازار نزدیک شود. بسیاری از هزینه‌هایی که امروز از جیب مردم برای خودرو پرداخت می‌شود، هزینه‌های سربار است و هزینه واقعی تولید خودرو نیست. باید اصلاحی در ساختار تولید کنندگان خودرو ایجاد شود و شرکت‌های خودروساز از طرق مختلف مانند پالایش نیروها در هزینه‌های شأن صرفه جویی کنند. بنابراین اینکه ما قیمت خودروی کارخانه را به قیمت خودروی بازار نزدیک کنیم روش مناسبی برای کمک به خودروساز نیست. چرا که ممکن است این امر به همان نسبت منجر به افزایش قیمت خودروی بازار شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها