کد خبر : 5817

خودروتک بررسی می‌کند؛

بالاخره آقای وزیر با افزایش قیمت خودرو موافق است یا مخالف؟

بالاخره آقای وزیر با افزایش قیمت خودرو موافق است یا مخالف؟

رضا رحمانی سکان‌دار جدید وزارتخانه شلوغ و پردردسر صنعت، معدن و تجارت، با اینکه سال‌ها در قامت نماینده مجلس و دیگر حوزه‌های مدیریتی با صنعت خودرو آشنایی داشت، ولی ناگهان با موج سهمگینی به اسم قیمت‌گذاری روبه‌رو شد. رحمانی 5 آبان امسال رأی اعتماد از مجلس گرفت و روز بعد حکمش از سوی ریاست جمهوری امضا شد.

به گزارش خودروتک، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید روند تولید خودرو در ماه های قبلی نزولی بوده که با اجرای برنامه های اصلاحی، این روند صعودی خواهد شد. در شرایط تحریم، تولید برخی خودروها بیش از سایر خودروها تحت تاثیر قرار گرفته اما باید توجه داشته باشیم که سهم این خودروها در بازار محدود بوده و عمده تولید خودروی کشور، داخلی سازی شده است.

بازار مبنای قیمت‌گذاری نیست

رضا رحمانی در مراسم دهمین دوره معرفی چهره‌های ماندگار صنعت معدن و تجارت ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما افزود: در ماه‌های گذشته عده‌ای در بازار خودرو به درآمدهای رانتی دست یافتند. به گفته وی، اکنون بازار مبنای قیمت‌گذاری قرار نگرفته بلکه این راهکاری است که خودروسازان اتخاذ کرده‌اند تا نزدیک به قیمت حاشیه بازار به عرضه محصولات خود بپردازند. رحمانی از استمرار این روند خبر داد و افزود: مقرر است خودروسازان در هر بار عرضه قیمت را پنج درصد دیگر پایین‌تر از قیمت‌های قبلی ارائه کنند. وی در پاسخ به این پرسش که چرا این مهم که از سوی بسیاری کارشناسان در ماه‌های گذشته نیز مطرح بوده زودتر اجرایی نشده تأکید کرد: اقتضای شرایط این است که هر زمان متناسب با شرایط موجود تصمیم‌گیری کنیم.

5 درصد زیر قیمت بازار مورد تأیید است

رضا رحمانی در حاشیه انعقاد تفاهم بین وزارت صمت و سازمان برنامه‌وبودجه در رابطه با قیمت‌گذاری خودرو گفت: تنظیم بازار خودرو مستلزم افزایش تولید و عرضه بیشتر است تا بتواند تقاضا را پاسخ دهد. این در حالی است که در ماه‌های اخیر تولید خودرو در دو کارخانه اصلی خودروسازی به‌شدت کاهش یافته است. وی با اشاره به این‌که قیمت‌گذاری خودرو شامل دو بخش می‌شود، گفت: اول خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت هستند و دیگر آن‌هایی که مشمول این قیمت‌گذاری نمی‌شوند. این در شرایطی است که خودروسازان عرضه خودرو با نرخ پنج درصد پایین‌تر از قیمت بازار را شروع کرده‌اند و اگر عرضه این‌گونه ادامه داشته باشد، می‌تواند با ادامه این روند موجب تعدیل قیمت‌ها در بازار آزاد شود. به‌طوری‌که در مرحله بعد نیز بار دیگر خودروسازان قیمت را پنج درصد پایین‌تر از نرخ بازار تعیین می‌کنند که در این حالت هم دلالی در بازار کمتر شده و هم این‌که قیمت‌ها در بازار آزاد متعادل خواهد شد.

5 درصد زیر قیمت بازار تصویب نمی‌شود

رضا رحمانی با اشاره به این‌که تعیین قیمت جدید برای خودروهایی مشمول قیمت‌گذاری در حال بررسی در کارگروه تنظیم بازار است، درباره اعلام برخی خودروسازان مبنی بر فروش خودروهای خود به قیمت پنج درصد زیر قیمت بازار، تصریح کرد: هر آنچه در قرارداد خودروسازان با مشتریان وجود دارد ملاک است. بسیاری از افزایش قیمت خودروها تا کمتر از پنج درصد قیمت بازار سخن گفته‌اند که این‌ها بر اساس حدس و گمان و نظر شخصی است. رحمانی با تاکید بر این‌که من به دنبال ساماندهی صنعت خودرو در بخش‌های مختلف از جمله قیمت، ساخت داخل، ارتباط با قطعه‌سازان و قراردادهای پیش‌فروش هستم، خاطرنشان کرد: قطعاً آنچه درباره فروش خودروی خودروسازان به قیمت پنج درصد کمتر از قیمت بازار مطرح شد، تصویب نخواهد نمی‌شود. آنچه در این زمینه مطرح شد آن بود که برخی از خودروسازان پیشنهاد کردند خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند را به قیمت پنج درصد زیر قیمت بازار عرضه کنند تا قیمت‌ها را کاهش دهند؛ اما در این زمینه قطعاً کارگروه تنظیم بازار افزایش معقولی را تصویب خواهد کرد.

افزایش 20 درصد رد شد

به گفته وزیر صمت، البته این‌گونه نیست که هرآنچه آن‌ها (خودروسازان) می‌گویند پذیرفته شود زیرا هزینه‌های مالی خود را بالای 20 درصد اعلام کردند اما سازمان حمایت آن را قطعاً نپذیرفته است و گفته شد که از محل بهره‌وری و اصلاح فرایندهای مدیریتی هزینه‌ها پایین بیاید. وظایفی که در اختیارات خودشان است شروع کردند و بعضی بخش‌ها مانند قیمت‌گذاری ان‌شاءالله تا یک یا دو هفته دیگر نهایی شود البته بیشتر روی بسته جامع تاکید داریم و از خودروسازان نیز تعهد خواستند تا تیراژ و کیفیت داخلی‌سازی را انجام دهند.

خودرو گران نشد، اصلاح شد

رضا رحمانی در حاشیه مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش رسمی قیمت خودرو ظرف روزهای گذشته گفت: صنعت خودرو در کشور باید اصلاح شود که بر این اساس، برنامه مفصلی در حال تدوین است و مراحل تصویب خود را طی خواهد کرد؛ این در حالی است که به دنبال این هستیم که وضعیت تولید اصلاح شده و تیراژ آن نیز به شکل قبلی برگردد. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: شاه‌بیت همه برنامه‌ها نیز این است که تولید در کنار افزایش تیراژ، کیفیت را هم بالا ببرد؛ چراکه اگر تولید بالا رود، قیمت نیز اصلاح می‌شود. وی تصریح کرد: در مورد قیمت اعتقاد دارم که نرخ خودرو طی روزهای گذشته اصلاح شده و بر اساس آن، قیمت بازار نیز کاهش خواهد یافت. این در حالی است که کاهش تیراژ تولید سبب بالا رفتن قیمت تمام‌شده، گردیده بود؛ این در حالی است که وقتی تولید کاهش یابد، هزینه‌های سربار بر روی آن سنگینی می‌کند.

افزایش قیمت ایران‌خودرو غیرقانونی نبود

رضا رحمانی در حاشیه سفر به تبریز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در ارتباط با افزایش قیمت خودرو از سوی ایران‌خودرو اظهار داشت: در بحث خودرو، سازمان حمایت و خودروسازان مسئول هستند و قطعاً در ارتباط با افزایش قیمت توضیح خواهند داد. وی با بیان اینکه بخشی از خودروهای مشمول قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت هستند، افزود: در این حوزه دولت ورود خواهد کرد و بخشی که خارج از مصوبات شورای رقابت است دولت ورودی ندارد، اما سازمان حمایت آنالیز قیمت را می‌گیرد و آن را کارشناسی می‌کند و قیمت‌هایی که اخیراً اعلام شده جزو همین مصوبات خارج تصمیم شورای رقابت بوده است. رحمانی در پاسخ به این سؤال که آیا این قیمت را غیرقانونی می‌دانید، گفت: نمی‌شود این قیمت‌گذاری را غیرقانونی دانست، اما باید در این باره سازمان حمایت اعلام نظر کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها