کد خبر : 49416

دفاع از پراید 100 میلیون تومانی

 دفاع از پراید 100 میلیون تومانی

امروز گرانی محصولات تولید داخل نسبت به ماه‌های اخیر فاصله چند ده میلیونی را تجربه کرده است از اینرو ارزان‌ترین خودروی کشور نیز در حال خروج از سبد خانوارهاست.

به گزارش خودروتک به نقل از جماران ، هرج و مرج‌های اقتصادی، گرانی کالا‌ها و محصولات، تولید داخل را به حدی رسانده که موضوع گرانی امروز به معضل عدم هدایت اقتصاد تبدیل شده است. مردم هر روز افزایش قیمت‌ها را رصد می‌کنند و کالاها یکی پس از دیگری از سبد خانوار حذف می‌شود.

امروز گرانی محصولات تولید داخل نسبت به ماه‌های اخیر فاصله چند ده میلیونی را تجربه کرده است از اینرو ارزان‌ترین خودروی کشور نیز در حال خروج از سبد خانوارهاست.

قیمت پراید با نرخ دلار ۲۲ هزار تومان گران نیست 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه هنوز خودروسازان برای فصل جدید درخواست افزایش قیمت نداشته اند پس چطور قیمت پراید به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است؟ گفت: هوشمندی بازار، خودروی پراید را به ۱۰۰ میلیون تومان رسانده است. قیمت ذاتی پراید ۶ هزار دلار است، زمانی که دلار هزار تومان بود قیمت این خودرو در بازار ۶ میلیون تومان فروخته می‌شد زمانی که دلار به ۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسید قیمت این محصول به ۲۰ میلیون تومان رسید یعنی با همان ۶ هزار دلار محاسبه می‌شد؛ اما امروز دلار به ۲۲ هزار تومان رسیده و بازار با این رقم تعیین کننده قیمت نهایی پراید است و طبق این ارزیابی، مردم قیمت خودرو پراید را با توجه به اینکه تا حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون هم برسد ارزش خرید آن را می‌دانند و می‌پذیرند و می‌خرند.

نجفی منش یادآور شد: در این بین تنها ضرر به خودروساز می‌رسد چراکه در این چرخه خودروساز با قیمت مصوب و تعیین شده خودرو را تحویل بازار می دهد و سود این فاصله قیمت که بسیار زیاد هم است تنها به جیب فروشندگان و واسطه گران خودرو می‌رود که این روش از لحاظ اقتصادی نامناسب و غیرکارآمد است.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه حالا اگر دلار گران‌تر شود این داستان گرانی بدون توجیه خودرو که به گفته شما تنها واسطه گر سود می برد و خودروساز متضرر می‌شود باز هم گریبان مردم را خواهد گرفت، گفت: مردم عموماً در این اقتصاد متضرر اصلی هستند؛ چه در بازار خودرو و چه در سایر بازا‌رها مانند مسکن، سکه، لوازم خانگی، مواد غذایی، پوشاک و ... البته یک نکته وجود دارد که اقشار ضعیف بیشترین لطمه را در این گرانی‌ها متحمل می‌شوند؛ از سوی دیگر بانک مرکزی با چاپ اسکناس حجم نقدینگی را افزایش داده یعنی از سال ۹۲ تاکنون نقدینگی کشور ۶ و نیم برابر شده است؛ حجم نقدینگی در جامعه روند صعودی را طی می‌کند، اما تولید کالا افزایشی نیست این مسیر باعث گرانی محصولات می‌شود و متاسفانه خیلی‌ها به این سیکل معیوب توجه نمی‌کنند یا برای آن صرف نمی‌کند که توجه‌ای داشته باشند.

عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: اگر دولت در قیمت گذار‌ی ها دخالت نمی‌کرد شاید قیمت پراید روی همان ۶۰ میلیون تومان می‌ایستاد چرا که خودروساز بیشتر توان تولید را داشت. ما نمونه‌هایی از خودرو‌های تولیدی در دو خودروساز مطرح کشور داریم که قیمت نهایی آن‌ها حدود ۶۰ میلیون تومان است، اما در بازار با رقمی معادل ۱۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. اگر این خودرو در همان کارخانه با ۱۱۰ تومان به بازار فروخته می‌شد قطعاً بازده تولید افزایش می‌یافت و همین افزایش حجم تولید قیمت را در بازار می‌شکست و هیچ گاه فاصله ۱۰۰ میلیون تومان یک محصول از درب کارخانه تا بازار شکل نمی‌گرفت.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها