کد خبر : 42360

آغاز پایان اهمیت قیمت پراید در بازار خودرو

آغاز پایان اهمیت قیمت پراید در بازار خودرو

15 سال پس از توقف تولید پیکان اکنون در همان اردیبهشت دومین مدل از خودرو پراید نیز توقف تولید شد تا اندک اندک دوران پساپراید در بازار خودرو ایران آغاز شود.

به گزارش خودروتک، پراید پس از توقف تولید پیکان در اردیبهشت 84 رفته رفته به خودرو کف قیمت بازار تبدیل شد و به دلیل تیراژ بالا و قیمت پایین تقاضای اصلی بازار خودرو را به خود جلب کرد. به این ترتیب برای مدت نزدیک به 15 سال قیمت پراید در بازار خودرو بیش از بقیه خودروها اهمیت داشت. تغییرات قیمت پراید اغلب از سوی مصرف کنندگان به عنوان سیگنال و شاخصی برای قیمت خودرو تعبیر می شد.

اما اکنون با توقف تولید پراید 111 و پراید 132 عملا عرضه ای از سوی کارخانه در سطح بالا وجود نخواهد داشت. به این ترتیب مدل صفر کیلومتر آن در بازار با کاهش تعداد رو به رو شده و عملا قیمت پراید دیگر براساس جریان منظم عرضه تعیین نخواهد شد. 

به این ترتیب باتوجه به اینکه در نبود جریان منظم عرضه یک کالا، قیمت آن اغلب سلیقه ای خواهد شد، دیگر نمی توان قیمت پراید را به عنوان شاخص و سیگنالی برای قیمت خودرو و بازار به حساب آورد. به خصوص که با گذشت زمان در مدت کوتاهی پیش از توقف تولید هر کالا ، کالای مذکور از زیر فشار تقاضای بازار خارج شده و به یک کالای حاشیه ای تبدیل می شود. اتفاقی که با توقف تولید پراید به طور کامل برای این خودرو نیز رخ خواهد داد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها