کد خبر : 21597

تب خرید خودرو فروکش کرد

تب خرید خودرو فروکش کرد

از بازار خودرو خبر می‌رسد که تب خرید خودرو فروکش کرده به همین دلیل قیمت برخی از محصولات خودروسازان به‌خصوص پرتیراژها روند نزولی به خود گرفته است. در مورد چرایی کاهش تقاضا در بازار بسیاری از دست‌اندرکاران دلایل متفاوتی عنوان می‌کنند، حال آنکه به‌نظر می‌رسد با توجه به کاهش قیمت خودرو طی سه هفته گذشته، مشتریان باز هم در انتظار تخلیه بیشتر حباب قیمت‌ها در بازار هستند.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، به‌ دلیل قیمت‌گذاری دستوری،  در شرایط کنونی قیمت محصولات خودروسازان از کارخانه تا بازار با تفاوت فاحشی روبه‌رو است؛ حال آنکه عدم‌حضور مشتری در بازار، خرید و فروش را راکد کرده است. اما چنانچه بخواهیم نمودار قیمتی محصولات مونتاژی شرکت‌های خودروساز را طی هفته‌ای که گذشت رسم کنیم،  باید نموداری خطی بدون هیچ صعود یا نزولی را در دستور کار قرار دهیم. البته قصه محصولات پرتیراژ متفاوت از محصولات مونتاژی خودروسازان است؛ چراکه  آنها در هفته‌ای که گذشت روند کاهشی قیمت را تجربه کردند. بر این اساس فعالان بازار چند دلیل را در ارتباط با کاهش قیمت خودروهای پرتیراژ مطرح می‌کنند.

اولین دلیلی که مورد توجه فعالان خودرویی است، کاهش نسبی نرخ ارز و آرامشی است که از سایر بازارها مانند ارز، مسکن،طلا و سکه به بازار خودرو سرایت کرده است. آنها معتقدند که اگر اتفاق خاصی در دیگر بازارها رخ ندهد، آرامش بازار خودرو همچنان حفظ خواهد شد. در کنار این تاثیرگذاری، اخباری که طی هفته گذشته از سوی شرکت‌های خودروساز در ارتباط با تکمیل و عرضه محصولات ناقص در فضای رسانه‌ای منتشر شد، سبب شده که برخی از مصرف کنندگان به هوای کاهش بیشتر قیمت‌ها با عرضه این خودروها به بازار، دست از خرید بکشند.

البته خبر تکمیل و عرضه خودروهای ناقص به بازار، سبب اتفاق دیگری نیز شد. برخی از واسطه‌ها تلاش کردند پیش از عرضه این محصولات، خودروهای خود را وارد بازار کنند. افزایش تعداد فروشنده در مقابل کاهش تعداد خریدار بر قیمت محصولات پرتیراژ اثرگذار بوده و شیب کاهش قیمتی آنها را تندتر کرده است. انتشار خبر تکمیل و عرضه خودروهای ناقص باردیگر نشان داد چنانچه روند عرضه به بازار به روال سابق بازگردد، این امکان وجود دارد تا بازار خودرو روی آرامش و ثبات را ببیند. بی‌تردید افزایش عرضه به بازار روند کاهش قیمت را تشدید کرده و با از بین رفتن حباب، قیمت واقعی محصولات در بازار مشخص خواهد شد. به این ترتیب برخلاف سال‌های گذشته که خرید و فروش خودرو در تابستان با رونق همراه بود؛ اما امسال بازار در رکود کامل به سر می‌برد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها