کد خبر : 18432

اختصاصی خودروتک؛

اولین خودروی چینی در آستانه میلیاردی شدن

اولین خودروی چینی در آستانه میلیاردی شدن

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که هاوال H9 با قیمتی بیش از 950 میلیون تومان خود را برای ورود به باشگاه خودروهای میلیارد تومانی ایران آمده می‌کند. این یعنی احتمالا تا چندی دیگ خودروی فوق نه‌تنها گران‌ترین محصول چینی بازار خواهد بود بلکه اولین چینی میلیاردی نیز نام خواهد گرفت.

به گزارش خودروتک ، اوایل سال 94 بود که شرکت دیار خودرو مدعی عرضه هاوال H9 به‌عنوان بزرگ‌ترین شاسی‌بلند چینی بازار ایران شد. پرونده این خودرو و شرکت دیار خیلی زود به دلایل نامشخصی بسته شد.

چند ماه بعد عظیم خودرو پیش‌فروش چهار محصول از شرکت Haval چین را آغاز کرد. محصولات فوق ملانی H2، دنیرا H6، وندا H8 و خوارزم H9نام داشتند. در این میان خودروی H9 به‌عنوان گران‌ترین عضو گروه با قیمت 196 میلیون و 800 هزار تومان به دست مشتریان می‌رسید.

عظیم خودرو به دلیل بروز برخی از مشکلات همکاری با هاوال را رها کرد و این خودرو تنها در مدل 2016 به تعدادی محدود وارد کشور شد.

عرضه هاوال H9 مدتی بعد توسط گروه بهمن انجام شد. اوایل سال 97 این شرکت برنامه تولید بزرگ‌ترین محصول هاوال را داشت ولی پیش از آن چند دستگاهی را نیز به صورت وارداتی به بازار عرضه کرد.

با ممنوعیت واردات خودرو و عدم تولید این خودرو در خط تولید گروه بهمن، عملا H9 اقبال دیگری به دست نیاورد و در حال حاضر جدیدترین مدل‌ موجود آن در بازار 2018 است.

زمانی که این خودرو توسط گروه بهمن عرضه می‌شد قیمتش به 300 میلیون تومان هم رسیده بود.

با بروز تنش‌های ارزی در بازار و رسوب خودروهای وارداتی در گمرک، هاوال H9 مانند بسیاری دیگر از خارجی‌های وارداتی بسیار کم‌یاب و آرام آرام به کانال 600 میلیون تومانی نزدیک شد.

تلاطم در بازار خودرو و بی‌نظمی در نظارت روی آن فضا را برای سفته‌بازی و فعالیت دلالان باز کرد به طوری که اکنون قیمت این خودرو در بازار ایران از مرز 950 میلیون تومان نیز گذشته است.

در صورت ادامه روند فعلی پیش‌بینی می‌شود این خودرو برای اولین‌بار رکودر قیمت خودروهای چینی را بشکند.

هاوال H9 از موتور ۲ لیتری توربوشارژ استفاده می‌کند که حداکثر توانی معادل ۲۴۱ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر از ۱۸۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند.

این محصول در مدل‌های مختلف، می‌تواند در زمان ۱۰ تا ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و میانگین مصرف سوخت آن در هر 100 کیلومتر ۱۱.۵ لیتر می باشد. هاوال H9 با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته یا ۸ سرعته ساخت ZF آلمان و سیستم دو دیفرانسیل قابل سفارش است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها