کد خبر : 59017

اختصاصی خودروتک؛

جدیدترین مدل لندروور نوستالژیک ایران

جدیدترین مدل لندروور نوستالژیک ایران

رونمایی از مدل 2022 لندروور Defender بار دیگر پرونده این آفرود تاریخ‌ساز را باز کرد. شاسی‌بلند سخت‌جان انگلیسی که خاطرات خوبی در بین مشتریان ایرانی‌اش هم دارد.

به گزارش خودروتک ، در دنیای شاسی‌بلندهای اصیل آفرود غیر از تویوتا لندکروز ژاپنی و جیپ آمریکایی، نام لندروور انگلیسی نیز می‌درخشد. شرکتی که برای رسیدن به جایگاه فعلی مسیر پر فراز و نشیبی را پیموده است.

همه‌چیز از سال 1878 و شرکت Rover آغاز شد. روور در ابتدا موتورسیکلت و دوچرخه تولید می‌کرد. درواقع اولین ورود آنها به صنعت خودرو به سال 1912 برمی‌گردد.

سال شرکتی که آن اوایل خودروهای توانمندی را برای نیروهای نظامی تولید می‌کرد. توانایی‌ خودروهای روور بعدها باعث شد تا از آن در سرویس امداد نیز استفاده شود. تردیدی نیست که طی دهه 50 و 60 میلادی قابل اطمینان‌ترین شاسی‌بلند بازار محصولات روور بودند. اما در اواخر دهه 60 روور به بحران مالی خورد و دست آخر در 1967 از بازی بیرون رفت.

هنوز هم پس از دهه‌ها محصولات جدید این برند نمادی از اصالت، کیفیت و البته قابلیت‌های خارج جاده‌ای هستند.

لندروور وارد می‌شود

سال 1948 روور در پاسخ به موفقیت جیپ اقدام به تولید یک خودروی چهار چرخ متحرک به اسم Land Rover کرد. لندروور محصولی ساده، سبک و در عین حال بسیار چابک بود که برخلاف رقیب آمریکایی خود قابلیت حضور در خیابان‌های شهری را نیز داشت.

اقبال لندروور به قدری زیاد بود که تمام ظرفیت خط تولید شرکت روور به تولید آن اختصاص یافت. محبوبیت این شاسی‌بلند ریزاندام در مدت‌زمانی کوتاه به سرتاسر دنیا کشیده شد. باورکردنی نیست که این خودرو در مهد شاسی‌بلندهای آفرود یعنی آمریکا نیز مشتری داشت.

روور خیلی سریع در سال 1950 اولین به‌روزرسانی را روی این خودرو به نمایش گذاشت. طی این اقدام، سیستم تعلیق دستخوش تغییر شد و طراحی بیرونی نیز کمی به‌روزتر نشان داد. لندروورهای تولیدی تا سال 1971 را به اسم سری یک و سری دو می‌شناسند. مدل‌هایی که چراغ جلوی‌ آنها به سمت جلوپنجره کشیده شده‌اند.

تغییرات انقلابی در لندروور

سال 1967 شرکت بریتیش لیلاند شرکت روور را خریداری کرد. در سال 1994 ب‌ام‌و آلمان مشتری جدید روور شد. ولی با خلاقیت آلمان‌ها، لندروور از یک زیرمجموعه تبدیل به یک برند مستقل شد.

در سال 2000 ب‌‌ام‌و این برند خاص را تمام و کمال به فورد فروخت. دست آخر در سال 2008 فورد این شرکت را به همراه جگوار به یک مشتری هندی به اسم Tata Motors واگذار کرد.

لندروور در ایران

اولین حضور این برند شاخص در بازار ایران به سال 1336 بازمی‌گردد. زمانی که شرکت مرتب خودرو مجموعه تولید و خدمات پس از فروش لندروور را راه‌اندازی کرده بود.

اولین نسخه‌های تولیدی لندروور در ایران مربوط به سال 1341 هستند. یعنی لندروورهای سری 2 به صورت استیشن هفت نفره، استیشن نه نفره ، وانت نیم تن و وانت یک تن.

سال 1351 مدل بسیار موفق سری 3 تولید شد و روند عرضه آن تا سال 1362 نیز ادامه پیدا کرد. سال ۶۳ شرکت پارس خودرو در با همکاری سانتانا موتور اسپانیا شروع به ادامه تولید مدل اسطوره ای سری 3 کرد که تا سال ۶۷ ادامه یافت.

لندروورهای سانتانا تفاوت هایی از قبیل سقف فایبر گلاس درب عقب ، جایگزینی موتور پنج یاتاق ثابت معروف به قرمز به جای موتور سه ثابت معروف به سبز،  شیشه بالابر،  گاز ثابت و اندکی تغییر در داشبورد با مدل های انگلیسی داشت.  این مدل از لندرورها با سقف فایبر معروف به اسپشیال هستند.

بازگشت لندروور با مدل 2022

پس از یک انتظار طولانی، لندروور نسخه جدیدی از دیفندر را به‌عنوان مدل سال 2022 رونمایی کرد.

بهترین خبر درباره این خودرو آن است که برخلاف مدل‌های فانتزی امروزی، مجهز به یک پیشرانه هشت سیلند Vشکل قدرتمند است.

درباره یک قلب 5 لیتری سوپرشارژ صحبت می‌کنیم که به راحتی می‌تواند 518 اسب‌بخار نیرو و 625 نیوتن‌متر گشتاور فراهم کند. این خروجی توسط یک جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

دیفندر جدید می‌تواند صفر تا صد را در 4.9 ثانیه بپیماید. سرعت نهایی این شاسی‌بلند نیز به 240 کیلومتر در ساعت می‌رسد.  

استفاده از اگزوزهای دوبل، رینگ‌های 22 اینچی و یک نمایشگر 11.4 اینچی جذابیت‌های رفاهی این خودرو را نیز دوچندان کرده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها