کد خبر : 81651

چه موقع شمع خودرو را عوض کنیم؟

چه موقع شمع خودرو را عوض کنیم؟

حتما با این مشکل رو به رو شده اید که در زمان استفاده از خودروی شخصی خود، ماشین به سختی روشن میشود و یا مصرف سوخت خودرو به میزان قابل توجهی افزایش پیدا میکند. در صورت مشاهده چنین مواردی یکی از اولین حدس هایی که زده میشود، خرابی شمع خودرو است.

چه موقع شمع خودرو را عوض کنیم؟

حتما با این مشکل رو به رو شده اید که در زمان استفاده از خودروی شخصی خود، ماشین به سختی روشن میشود و یا مصرف سوخت خودرو به میزان قابل توجهی افزایش پیدا میکند. در صورت مشاهده چنین مواردی یکی از اولین حدس هایی که زده میشود، خرابی شمع خودرو است. این قطعه یکی از ابتدایی ترین و مهمترین قطعات خودرو است که به کمک آن جرقه اولیه برای احتراق سوخت خودرو و اکسیژن تامین میشود. از این رو عملکرد صحیح و تعویض به موقع این قطعه در زمان خرابی یکی از مواردیست که باید به آن توجه شایانی شود.

چرا تعویض شمع خودرو اهمیت دارد؟

از آنجایی که شمع خودرو یک قطعه مصرفی بوده و بعد از طی شدن دوره ی مصرف شمع، الکترود شمع خودرو از بین رفته و کارایی خود را از دست میدهد، باید نسبت به تعویض شمع اقدام شود. از طرفی دیگر ممکن است به دلیل اشتعال بنزین و هوا، دوده های ناشی از اشتعال باعث مسدودسازی مسیر شمع خودرو شود و جرقه زنی به درستی صورت نگیرد.

بهترین زمان عوض کردن شمع خودرو

تعویض شمع خودرو میتواند به دلایل متعددی صورت بگیرد، از جمله طی کردن عمر مفید شمع یکی از دلایل اصلی برای عوض کردن شمع میباشد. به طور عمده عمر مفید این قطعه معادل طی کردن مسافتی بین 20 تا 30 هزار کیلومتر است. یکی دیگر از مواردی که میتواند کارکرد شمع را به طور کامل مختل کند، شکستن و آسیب دیدن چینی شمع یا سایر اجزای شمع میباشد.

چه موقع شمع خودرو را عوض کنیم؟

یکی از دغدغه های اصلی افرادی که دارای خودروی شخصی میباشند، کسب اطلاعات در مورد طول عمر مفید قطعات مصرفی مورد استفاده در خودروست. از این رو میتوان پیش از اینکه عمر قطعه مصرفی به پایان برسد و آسیب هایی به قطعات دیگر خودرو وارد کند، نسبت به تعویض یا تعمیر قطعه اقدام کرد.

همانطور که اشاره شد یکی از قطعات مهم در استارت خوردن و حرکت خودرو، شمع خودرو است که میتواند در صورت خرابی مشکلات جدی به همراه داشته باشد. در ادامه لیستی از علائم خرابی شمع اتومبیل ذکر شده است:

  • دیر استارت خوردن و روشن شدن خودرو

  • احتراق ناقص سوخت خودرو

  • بالا رفتن میزان مصرف سوخت

  • روشن شدن چراغ چک ماشین

  • به گوش رسیدن صدای موتور

مراحل تعویض شمع خودرو

تا این لحظه با علائم خرابی شمع خودرو آشنا شدید، توصیه میشود به منظور دریافت بیشترین کارایی و جلوگیری از مشکلاتی مانند خرید شمع خودروی نامناسب یا غیر اصل، این کار توسط متخصصین و افراد با تجربه در این حوزه انجام شود. اما اگر به هر دلیلی نیازمند تعویض شمع خودرو در کوتاه ترین زمان هستید و دسترسی به فرد متخصص ندارید، در ادامه به شرح مراحل تعویض شمع خودرو اشاره شده است، شما میتوانید با دقت مراحل زیر را طی کرده و شمع خودرو را عوض کنید.

  • در اولین مرحله باید نکات ایمنی رعایت شود و سطح بیرونی موتور از هرگونه آلودگی پاک شود. بهتر است محفظه موتور پیش از نصب شمع جدید از تمیز شود. همچنین در صورتی که جدا کردن باتری لازم است، بهتر است این کار با احتیاط انجام شود و پایانه های مثبت و منفی با یکدیگر برخورد نکنند.

  • وایر شمع یا قسمت انتهایی شمع باید با احتیاط کامل برداشته شود تا پایانه شمع دچار آسیب نشود. در برداشتن وایر باید به این نکته توجه کنید که ترمینال شمع و روکش آن باید به طور همزمان برداشته شوند تا آسیب جدی به آن وارد نشود. بهتر است در صورتی که از عمر وایرها حداقل 5 سال میگذرد، وایرها به طور کامل عوض شوند.

  • برای برداشتن کویل باید پیچ گوشتی مخصوص استفاده کرد و کانکتور برق از کویل احتراق جدا شود. بعد از آن زبانه قفل فشار داده شده تا کانکتور رها شود. در آخرین مرحله به کمک پیچ گوشتی، سیم پیچ را یک چهارم دور چرخانده و کویل را خارج کنید. در هنگام خارج کردن کویل شمع باید به این نکته توجه کنید که در هنگام خارج کردن روکش کویل آسیب نبیند و یا در صورت آسیب دیدگی به طور کامل تعویض شود.

  • شمع های قدیمی باید به کمک آچار بکس باز شده و در این میان باید مراقب باشید تا سایر اجزای موتور خودرو آسیب نبینند.

  • در این مرحله باید شمع جدید به دقت بررسی شود و به بررسی رزوه ها، الکترود شمع و سایر اجزای شمع پرداخت. در صورتی که هرگونه نقص ظاهری در شمع دیده شود باید از نصب و بهره برداری شمع خودرو، خودداری نمایید. به طور کلی باید در مرحله نصب شمع جدید به فاصله ی میان الکترودها توجه شود و برای محکم تر شدن شمع در جای خود از آچار استفاده شود.

  • بعد از نصب شمع جدید، نوبت به آن رسیده تا کویل ها را نیز در محل مورد نظر نصب کرد. در این مرحله توجه به اینکه وایر شمع در جای درست نصب میشود، همچنین اطمینان حاصل کردن از محل قرارگیری پیچ ها و کانکتورهای الکتریکی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • در مرحله آخر به منظور بررسی و اطمینان حاصل کردن از درست انجام شدن کار، بهتر است ماشین را روشن کنید، در این مرحله استارت خوردن ماشین را چک کنید و در صورتی که چراغ چک اتومبیل همچنان روشن بود هرچه سریعتر از یک فرد متخصص بخواهید تا روند کار و شمع تعویض شده را بررسی نماید.

در زمان عوض کردن شمع خودرو به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • در هنگام تعویض شمع خودرو باید این کار به دقت انجام شود، چرا که ممکن است در اثر بی احتیاطی چینی شمع خودرو بشکند و انتقال جریان الکتریسیته به بدنه اتفاق بیافتد و شمع به طور کامل کارایی خود را از دست بدهد.

  • توصیه میشود در زمان عوض کردن شمع خودرو به فاصله ی میان دهانه الکترودها توجه شود، فاصله استاندارد میان الکترودها باید بین 6 تا 9 میلیمتر باشد.

  • در هنگام نصب شمع ماشین باید حتما از آچار مناسب و مخصوص شمع استفاده کرد.

  • در صورتی که چراغ چک اتومبیل روشن شد و در خرابی شمع خودرو دچار شک و تردید شدید، بهتر است مسافت زیادی رانندگی نکنید چرا که میتواند به سایر قطعات و اجزای خودرو آسیب برساند.

  • توصیه میشود در هنگام خرید شمع خودرو بنا به نیاز انتخاب کنید که از شمع معمولی یا شمع سوزنی استفاده شود. این انتخاب میتواند به عوامل مختلفی همچون نوع کارکرد موتور خودرو، مقاومت حرارتی مورد نیاز و... مرتبط باشد.

همانطور که اشاره شد، شمع خودرو یکی از ابتدایی ترین قطعاتیست که به کمک آن جرقه زنی و حرکت خودرو اتفاق میافتد. یکی از سوالات اصلی صاحبان خودرو این است که چه موقع شمع خودرو را عوض کنیم و در زمان تعویض شمع به چه مواردی توجه کنیم. اگر با مشکلات شمع خودرو رو به رو هستید و میخواهید بهترین شمع خودرو را تهیه کنید بهتر است خرید خود را از فروشگاه های معتبر انجام دهید. فروشگاه شمع رحمتی یکی از شناخته شده ترین فروشگاه ها در زمینه انواع شمع و وایر است که میتواند یکی از بهترین انتخاب ها باشد. شما میتوانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید انواع شمع خودروی اصل و با کیفیت از وبسایت این مجموعه بازدید فرمایید.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها