کد خبر : 81493

باتری ماشین چقدر عمر میکند

باتری ماشین چقدر عمر میکند

هیچ محصولی با عمر بی نهایت وجود ندارد، و عمر هر محصولی روزی به پایان می‌رسد. عمر باتری ماشین نیز محدود بوده و از این قاعده مستثنی نیست. عمر باطری خودرو به عوامل زیادی بستگی دارد که بخشی از آن به خود باتری و متریال به کار رفته در آن و بخشی دیگر به عوامل خارجی از جمله نحوه نگهداری باتری و خودرو و نحوه استفاده از آنها و همچنین شرایط محیطی بر می‌گردد. با ما همراه باشید تا ببینیم که باتری ماشین چقدر عمر می‌کند و چه مواردی در کاهش یا افزایش عمر آن تاثیر دارند.

عمر باتری ماشین چقدر است؟

اینکه از چه نوع باتری استفاده می‌کنید، نام برندش چیست و چه متریالی در آن به کار رفته، داخل شهر رانندگی می‌کنید یا خارج از شهر، چقدر در نگهداری از باتری و خودروتان مصمم هستید و موارد دیگر، در عمر باتری تاثیر دارند. اما در حالت کلی، عمر مفید باتری هایی که در بازار ایران وجود دارند، 2 تا 3 سال است. البته در صورت وجود شرایطی که در ادامه با جزییات آن آشنا خواهیم شد، می‌توانید عمر باتری را تا 5 سال نیز افزایش دهید.

عوامل موثر در عمر باتری خودرو

همانطور که گفته شد عوامل داخلی و خارجی در عمر باتری نقش دارند. این موارد به گونه ای هستند که اگر رعایت نشوند، ممکن است به باتری آسیب زده و عمر آن را از استاندارد تعیین شده (2 تا 3 سال) نیز پایینتر بیاورند؛ و صد البته اگر رعایت شوند، از این استاندارد بالاتر می برند. در ادامه با این عوامل آشنا میشویم.

  • نصب صحیح باتری

ماشین برای حرکت ساخته شده و تکان خوردن آن مخصوصا در جاده های صاف و ناهموار یا دست اندازها یک اتفاق کاملا طبیعی است. اما اگر باتری در جایگاه خود محکم قرار نگرفته و به قول معروف سفت و چفت نشده باشد، امکان دارد که در اثر تکان های شدید، آسیب ببیند. پس باتری که درست نصب نشده باشد، می‌تواند عمر کمتری داشته باشد. برای نصب درست باتری، جایگاه آن را محکم کنید که در موقع تکان خوردن خودرو، باتری نلغزد یا تکان نخورد.

همچنین کابلهایی را که سر ترمینال های مثبت و منفی باتری قرار می‌گیرند سفت کنید، چرا که شل بودن این کابل ها علاوه بر آسیب زدن به خود باتری، با انتقال جریان ناقص برق به قطعات خودرو می‌تواند به این قطعات نیز آسیب وارد کند.

  • نحوه استفاده از باتری

عمر باتری در ماشینی که هر روز صرفا برای رفتن به سر کار آن هم در فاصله نزدیک به منزل استفاده می‌شود، با ماشینی که برای مسافرکشی یا در تاکسیرانی کار می‌کند قطعا متفاوت است. تاکسی ها معمولا از صبح زود روشن می‌شوند و به غیر از مواردی که برای نشستن مسافر خاموش هستند، تا شب کار می‌کنند. همین باعث گرم شدن باتری و در مدت طولانی ، باعث کاهش عمر آن می‌‌شود. گرم شدن بیش از اندازه باتری از یک طرف و حرارتی که از موتور ماشین ساطع می‌شود از طرف دیگر، به باتری آسیب وارد می‌کنند؛ به خاطر همین است که بعضی از رانندگان تاکسی با سیم کشی دستی، باتری را به پشت خودرو و داخل صندوق انتقال می‌دهند.

مورد دیگر میزان روشن و خاموش کردن خودرو در طول روز می‌باشد که در تاکسی ها بیشتر از ماشین هایی با کاربری شخصی است. یک راننده تاکسی یا مسافرکش مجبور است که هر روز بارها خودرو را استارت بزند و این استارت زدن های زیاد در طول عمر باتری و کاهش عمر آن تاثیر زیادی دارند. بنابراین بهتر است که از باتری های مناسب برای این نوع خودروها استفاده شود.

  • نگهداری از باتری

باتری خودرو نیاز به نگهداری دارد؛ این نیاز در باتری های اسیدی زیادتر و در باتری های اتمی کمتر است، اما در هر حال وجود دارد. نگهداری باتری خودرو شامل چک کردن آب مقطر در باتری های اسیدی و تمیز کردن قطب ها، چک کردن اتصالات و سفت بودن آنها، قرار دادن درپوش روی کابل ها و نخوابیدن باتری به صورت طولانی مدت و استفاده از آن حداقل یک بار در هفته برای هر دو باتری اتمی و اسیدی است.

باتری خودرو محدوده عمری مشخصی (2 تا 3 سال) دارد اما با یادگیری راه های افزایش طول عمر باتری ماشین می‌توان عمر آن را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

  • سرویس خودرو

وقتی دو جزیی از یک مجموعه در کنار هم قرار گیرند و با هم در ارتباط باشند، بر روی یکدیگر تاثیر می‌گذارند. باتری در کنار دیگر قطعات خودرو بوده و همانطور که خراب بودن آن می‌تواند به بعضی قطعات خودرو آسیب بزند، آن قطعات نیز می‌توانند در صورت معیوب بودن، باتری را دچار مشکل کنند. به عنوان مثال ایراد در در موتور و همچنین قطعات الکتریکی خودرو می‌تواند در عملکرد باتری تاثیر منفی بگذارد و در طی زمان عمر آن را کاهش دهد.

  • برند باتری و کیفیت ساخت آن

بحث تهیه باتری با برند و کیفیت مناسب شاید مهمترین گزینه این لیست است. همانطور که در مقدمه مقاله گفته شد عمر باتری ماشین به دو نوع عوامل بستگی دارد: خود باتری ماشین و عوامل خارجی. موارد خارجی بیشتر مربوط به نگهداری باتری هستند و ضرورت دارد که هر شخصی آنها را یاد بگیرد تا عمر باتری ماشینش افزایش پیدا کند. اما بخش اصلی قضیه خود باتری، برند، نوع و جنس و کیفیت محصول است که در انتخاب و خرید آن باید دقت کافی شود.

برندهای باتری مختلفی وجود دارند که از موادی با کیفیت های مختلف در محصولاتشان استفاده می‌کنند. جنس صفحات و قطعات به کار رفته و کیفیت آنها در این برندها با یکدیگر تفاوت دارند. در ایران برندهایی نظیر سپاهان باتری، صبا باتری، برنا، وایا و سایر شرکت های تولید کننده باتری وجود دارند. در صورتی که به دنبال معروف ترین و بهترین برندهای باتری ماشین هستید، می‌توانید با کلیک بر روی لینک فروش آنلاین باتری ماشین به بهترین ها در این زمینه دسترسی پیدا کنید و نسبت به قیمت و بودجه تان، محصول باکیفیتی تهیه نمایید.

  • نوع باتری (اسیدی یا اتمی)

باتری ها از لحاظ نوع ساخت به دو نوع غیر سیلد (اسیدی) و سیلد (اتمی) تقسیم می‌شوند. باتری های اسیدی عمر کمتری نسبت به باتری های اتمی دارند و در مقابل تکان شدید و ضربه آسیب پذیرترند. جنس باتری‌های اتمی برخلاف باتری های اسیدی که ‌از جنس سرب است، از جنس آلیاژ کلسیم و سرب است، و همین باعث افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود. تفاوت زیادی بین این دو نوع باتری در کیفیت وجود دارد اما در کل بدانید که باطری های اتمی یا خشک بهتر از باتری های اسیدی هستند.

  • شرایط آب و هوایی

منظور از شرایط آب و هوایی، تابستان یا زمستان معمولی نیست، بلکه آب و هوای بسیار گرم و سرد است که عملکرد باتری را مختل می‌کند. شرکت های باتری سازی فکر این مشکل را کرده‌اند و برای آب و هوای مختلف، باتری های مخصوص مناطق گرمسیری یا سردسیری تولید می‌کنند. پس عمر باتری با توجه به شرایط آب و هوایی نیز می‌تواند متفاوت باشد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها