کد خبر : 1541

نگاهی دقیق تر به مرسدس بنز EQC

نگاهی دقیق تر به مرسدس بنز EQC

مرسدس بنز EQC یک شاسی بلند تمام الکتریکی است که به‌تازگی در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شده و قرار است طی 6 ماه آینده در برخی مناطق عرضه شود. این خودرو به ویژگی‌های برجسته‌ای مانند پشتیبانی از سه پورت USB-C مجهز است.

به گزارش خودروتک، در نمایشگاه موتور پاریس 2016 بود که مرسدس بنز اولین خودروی شاسی بلند مفهومی خود را معرفی کرد. این خودروی تمام الکتریکی مرسدس بنز EQ نام گرفت. حالا نیز که دو سال از آن زمان می‌گذرد، نسخه نهایی از این خودرو با نام مرسدس بنز EQC دوباره در نمایشگاه پاریس به نمایش درآمد. مطمئناً EQC ویژگی‌های قابل تحسین بسیار زیادی را در دل خود جای داده است. اما دو نکته جالب درباره این خودرو این است که شاسی بلند مفهومی مرسدس از نزدیک بسیار زیباتر و باشکوه‌تر از آنچه است که در تصویر می‌بینیم؛ و اما دیگر نکته جالب درباره این خودرو، پشتیبانی از سه پورت شارژ USB-C در داخل کابین خواهد بود.

مرسدس بنز EQC

نمایشگاه‌های خودرو گاهی اوقات ممکن است وعده‌هایی از سر هیجان و غیر واقعی را در ذهن دوستداران دنیای اتومبیل ایجاد کنند. که البته همه آن‌ها می‌توانند نشانی از نگاه آینده‌نگرانه و پیشروی خودروسازان بزرگ باشند. نگاهی که ممکن است روزی به یک خودروی مفهومی در آینده تبدیل شود.

حتی مرسدس بنز EQC که هنوز امکان پیش‌خرید آن برای مشتریان در همه کشورها وجود دارد و در آمریکا نیز تا سال 2020 عرضه خواهد شد، امکانات بسیار مدرنی در خود جای داده است که نمونه آن، همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم بهره‌مندی از پورت‌های USB-C خواهد بود. در واقع این امکان قادر است تا همه گجت‌هایی که از این پورت استفاده می‌کنند را بدون نیاز به کابل اضافی شارژ کند. این در حالی است که مرسدس توانسته حتی از سرفیس پرو مایکروسافت نیز تعداد بیشتری پورت USB را در SUV تمام الکتریکی خود یعنی مرسدس بنز EQC جای دهد!

خودروی شاسی بلند تمام الکتریکی مرسدس بنز

از منظر دیگر باید بگوییم که مرسدس بنز EQC از طراحی بیرونی زیبایی بهره می‌برد. در کنار بدنه خوش تراش، این خودروی شاسی بلند الکتریکی از چراغ‌های جلوی زیبایی بهره‌مند بوده و ظاهری مثال زدنی را به نمایش می‌گذارد. از طرف دیگر این خودرو از نظر اندازه نیز نه خیلی بزرگ و نه خیلی عجیب و غریب به نظر می‌رسد، بلکه از اندازه‌ای معقولانه‌ و ظاهری باوقار برخوردار است.

سخنان Jochen Hermann که از مقامات عالی بخش الکتریکی مرسدس بنز است مشخص می‌کند که چقدر مرسدس روی طراحی خودروهای سری EQ متمرکز بوده است. او در این باره بیان می‌کند: «مهم‌ترین تغییر EQ تغییر در پیشرانه خودرو بوده است.» او توضیح می‌دهد که: «با این حال ما این را هم می‌دانیم که تغییر در پیشرانه نمی‌تواند یک نقطه فروش و جذب مشتری محسوب شود.» در واقع مشتریان مرسدس خودروهای الکتریکی این شرکت را تنها به دلیل الکتریکی بودن آن خریداری نمی‌کنند و در این زمینه نیاز است که خودرو علاوه بر بهره‌مندی از پیشرانه قدرتمند الکتریکی، به امکانات جذاب دیگری مجهز باشد.

گفتنی است، طراحی‌های جدید باید به گونه‌ای باشند که مشتری از رانندگی با آن‌ها، احساس و تجریه رضایت‌بخشی داشته باشد. این احساس رضایت نیز زمانی حاصل می‌شود که مشتری در رانندگی با یک خودروی مدرن و امروزی واقعا این موضوع را درک کند که در حال رانندگی با وسیله‌ای متفاوت نسبت به گذشته است. بنابراین مرسدس در این راستا تلاش کرده تا شکل ظاهری شاسی بلند مفهومی خود را بر اساس مدل اولیه EQ حفط کرده و تغییراتی را از نظر تجهیزات و امکانات در درون خودرو ایجاد کند.

شاسی بلند مرسدس بنز EQC

در داخل شاسی بلند مفهومی مرسدس بنز EQC تریم‌هایی مزین به رنگ Rose Gold در همه جای خودرو به چشم می‌خورد. در کنار این رنگ همه‌پسند، رنگ آبی زیبای دیگری که امضای مرسدس در محصولات الکتریکی‌اش محسوب می‌شود در داخل خودرو مشاهده خواهد شد. در واقع چنین رنگی در خودروی پیکان نقره‌ای مرسدس EQ نیز مشاهده می‌شود که در کنار همه این‌ها در دورن خودرو دو نمایشگر روی کنسول مرکزی مشاهده می‌شود. نمایشگر سمت راستی برای ارائه اطلاعات دیجیتال و کنترل سیستم‌های چندرسانه‌ای استفاده خواهد شد و نمایشگر دیگر نیز که در سمت چپ قرار دارد، اطلاعات فنی و ناوبری را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

نکته دیگر برای همه خودروسازان و از جمله مرسدس که در خودروی مرسدس بنز EQC نیز لحاظ شده است، توجه به راحتی راننده و سرنشینان بوده تا بتوانند رانندگی راحت و امنی را با این کراس اوور تجریه کنند. از طرف دیگر، از آنجایی که مرسدس بنز EQC تمام الکتریکی بوده و نیاز به شارژ دارد، راه‌اندازی زیرساخت مناسب برای آن نیز از دیگر الزامات عرضه این خودروی آلمانی تبار در کشورهای مختلف خواهد بود.

همچنین مرسدس در جهت رفاه حال مشتریان خود اپلیکیشن Mercedes Me را توسعه داده که با رابط MBUX نیز همراه شده است تا راننده را از برنامه سفر و ایستگاه‌های شارژ مطلع سازد. در این زمینه رئیس بخش خودروهای الکتریکی مرسدس معتقد است که استفاده از خودروهای الکتریکی نیاز به رفتن به پمپ گاز یا بنزین را از بین می‌برد. این در حالی است که راننده در تعامل با اپلیکیشن معرفی شده می‌تواند به راحتی سفر خود را برنامه‌ریزی کرده و بر اساس برنامه اعلام شده نیز ایستگاه‌های شارژ و همچنین مدت زمان مورد نیاز را برآورد کند.

ایستگاه شارژ شاسی بلند مرسدس بنز EQC

گفتنی است که خودروی تمام برقی مرسدس بنز EQC با یک بار شارژ کامل باتری لیتیون یونی 80 کیلووات ساعتی خود، قادر است مسافتی حدود 320 کیلومتر را طی کند. در واقع این میزان مسافت با همین ویژگی در محصولات جگوار و تسلا نیز مشاهده می‌شود. همچنین این خودرو مجهز به شارژ سریع نیز خواهد بود. با همه این‌ها می‌توانید سایر اطلاعات کلیدی را درباره این خودرو در جدول زیر مشاهده کنید:

مشخصات مرسدس بنز EQC

پیشرانه

دو پیشرانه غیر همزمان، مجهز به ویژگی چهارچرخ محرک

نوع باتری

لیتیوم یونی

ظرفیت باتری

80 کیلووات ساعت

محدوده رانندگی

320 کیلومتر

زمان شارژ با سوکت خانگی

اعلام نشده است

زمان شارژ در ایستگاه شارژ

اعلام نشده است

زمان شارژ با شارژ سریع  بین 10 تا 80 درصد

40 دقیقه

قدرت موتور

402 اسب بخار و گشتاور 764 نیوتن متر

سرعت اولیه 0 تا 96 کیلومتر

4.9 ثانیه

سرعت نهایی موتور الکتریکی

50 کیلومتر در ساعت

رقبای اصلی

شاسی بلند آئودی ای‌-ترون، جگوار i-PACE، بی ام و i3

منبع: پلازا

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها