کد خبر : 1536

چرا آئودی E-Tron خودرویی از آینده است؟

چرا آئودی E-Tron خودرویی از آینده است؟

پیش از این بسیار درباره آینه بغل مجازی آئودی ای ترون صحبت کردیم. با این حال فکر می‌کنیم علاوه بر این، ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های دیگری هم در این خودروی تمام الکتریکی وجود دارد که قابل بررسی هستند. با ما همراه باشید.

به گزارش خودروتک، بر کسی پوشیده نیست که آئودی ای ترون خودرویی شاسی بلند و تمام الکتریکی است، اکنون در فرصت ایجاد شده قصد داریم نگاهی به اجزا و تکنولوژی‌های به کار رفته در این خودرو بپردازیم. گفتنی است که براساس تصاویر منتشر شده از این خودرو می‌توانیم بگوییم که آئودی ای ترون تکنولوژی‌های بسیار زیادی را در خود جای داده است و به مانند همه دستاوردهای آئودی از طراحی‌های متنوعی بهره می‌برد. همان‌طور که همه شما خودرو دوستان در جریان هستید مهم‌ترین فناوری بکار رفته در آئودی می‌تواند آینه بغل مجازی باشد که قبلا نیز درباره آن صحبت نمودیم و گفتیم که یکی از مزایای بسیار بزرگ آن کاهش سروصدا در داخل کابین خودروی الکتریکی در زمان رانندگی به میزان 2 تا 7 درصد است. درواقع به جای آینه فیزیکی در همان جای سابق آینه بیرونی خودرو از دوربین استفاده می‌شود و تصاویر ثبت شده از طریق این دوربین‌ها در نمایشگری 7 اینچی از نوع OLED نمایش داده می‌شود. گفتنی است که این آینه برای رانندگی در شرایط مختلف مانند رانندگی در بزگراه، چرخش و پارک خودرو نیز قابل تنظیم است. برای اطلاعات بیشتر مطلب نحوه عملکرد آینه مجازی ای ترون را مطالعه کنید. جالب است بدانید در حالی که آئودی در تلاش برای رونمایی از اولین خودروی تمام الکتریکی مجهز به آینه بغل مجازی در آلمان است، هنوز در آمریکا برای چنین تکنولوژی‌هایی قانون مشخصی وجود ندارد و فعلا نمی‌توان از این دست فناوری‌ها در این کشور استفاده نمود.

آینه بغل مجازی آئودی ای-ترون

معرفی برخی از دستاوردهای فناورانه آئودی ای ترون

در داخل کابین نمایشگر دیگری مربوط به سیستم اطلاعات آئودی به چشم می‌خورد. این سیستم که با نام خلبان مجازی شناخته می‌شود مجهز به نمایشگری تمام رنگی و دسته‌ای از دستورات دیجیتالی برای اعمال یک سری از تنظیمات داخلی است که حتما با ویژگی‌هایی که دارد باعث علاقه بیشتر دوستداران آئودی به این خودرو خواهد شد. داشبورد این خودرو نیز به جدیدترین نمایشگر سیستم اطلاعات MMI آئودی مجهز است که در بالای سیسم کنترل آب و هوا در این خودرو قرار دارد.

سیستم اطلاعات و سرگرمی آئودی ای-ترون

گفتنی است که آئودی ای ترون از داشبوردی تخت بهره می‌برد و طوری طراحی شده است که هم راننده و هم سرنشینان خودرو بتوانند از سیستم اطلاعات و سرگرمی بهره‌مند باشند. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید کنسول مرکزی آئودی در این مدل گسترده بوده و کاربر به راحتی قادر به استفاده از نمایشگر لمسی خواهد بود. نکته جالب دیگر در کابین خودرو رنگ دوخت صندلی‌ها است که کاربر بنا بر سلیقه خود می‌تواند رنگ نارنجی را نیز برای آن انتخاب نماید. علاوه بر این فناوری‌ها طراحی داخلی آئودی و رنگ‌های بکار رفته در آن نیز نشانی از یک خودروی تمام الکتریکی دارد. گفتنی است که صندلی‌های دوخته شده با نخ‌های نارنجی در این خودرو بر نمایشی از شبکه ولتاژ بالا تاکید دارد. علاوه بر این رنگ نارنجی در ترکیب با رنگ مشکی در بخش‌های دیگر خودرو و یا سایر مدل‌های ای ترون نیز نمایان است.

فضای داخل کابین آئودی ای ترون

اگرچه ما در داخل کابین فضای مخصوصی برای پاها و فضای بالای سر به مانند آنچه در در خودروهای شاسی بلند لوکس شاهد هستیم را نمی‌بینیم، اما آئودی تاکید دارد که ای ترون ظرفیت 5 سرنشین را دارد. به طوری که این سرنشینان می‌توانند به راحتی در خودرو جا بگیرند. گفتنی است که فاصله محور جلو با عقب خودرو به اندازه 92 سانتی‌متر (115.3 اینچ) است که دو ردیف صندلی را در خود جای داده است و تقریبا در آئودی Q7 نیز ما شاهد این اندازه فضا (117.5) برای سه ردیف صندلی هستیم. به دلیل ویژگی بازر تمام الکتریکی بودن این خودرو چون محور محرک و اگزوز در این خودرو وجود ندارد، آئودی ای-ترون پله سنتی وسط کابین در بخش سرنشینان را ندارد و فضای تختی را برای راحتی برای پاهای سرنشینان عقب فراهم آورده است.

 آئودی ای-ترون

سکوت دلپذیر آئودی ای ترون

سرنشینان در داخل خودرو به راحتی می‌توانند به مانند بودن در فضای خانه در حین رانندگی با هم صحبت کنند؛ چراکه آئودی میزان تاثیر سرو صدای بیرون را در داخل خودرو با تمهیداتی که اندیشیده است به حداقل رسانده است. گفتنی است که یکی از فناوری‌های مؤثر در این زمینه همین موتور الکتریکی خودرو است که هیچ صدایی برخلاف موتورهای سوختی تولید نخواهد کرد. از طرف دیگر به نظر می‌رسد که ممکن است صدای اطراف و خیابان در داخل چنین خودروهایی شنیده شود. در این زمینه نیز آئودی معتقد است که تنها صدایی که به صورت حداقلی در ماشین ممکن است به گوش برسد صدای ملایم چرخ‌های خودرو و زمزمه اندکی از موتورهای الکتریکی است.

برای تکمیل کردن چنین خاصیت خوبی در کابین خودرو ما شاهد استفاده آئودی از سیستم صوتی Bang & Olufsen خواهیم بود. بنا بر قولی که آئودی در این زمینه داده است، این سیستم صوتی به 16 بلندگوی 705 وات مجهز خواهد بود و قادر است صدای 3D با وضوح بالا که بسیار به صدای طبیعی و واقعی نزدیک است را تولید نماید. گفتنی است که اکنون این ویژگی صوتی جدید به صورت آپشن برای سایر مدل‌های آئودی نیز قابل سفارش خواهد بود.

بهبود خواص آیرودینامیکی

مهندسان آئودی تلاش بسیاری در زمینه کاهش ضریب درگ در آئودی ای ترون انجام داده‌اند. یکی از این اقدامات این است که آئودی ای ترون در بخش پایینی خود پنل‌های مسطحی دارد که به ماند توپ گلف دارای سطحی صیقلی هستند و جریان هوا را در زمان حرکت محدود می‌کنند. این ویژگی خواص آیرودینامیکی خودرو را در سطح بالایی قرار می‌دهد و به کاهش ضریب درگ نیز کمک می‌کند. همچنین دو بادگیر برقی به همراه ورودی هوا در پشت جلو پنجره آئودی ای ترون وجود دارد که این‌ها نیز کاهش قابل توجهی در میزان ضریب درگ خواهند داشت. همچنین ورودی هوای جانبی در جلوی این خودرو نیز به کانال‌هایی مجهز است که باعث بهینه شدن جریان هوا خواهند شد. گفتنی است که یکی از موارد دیگر موثر در بالابردن خواص آیرودینامیکی آئودی ای ترون بهره‌مندی این خودرو از رینگ‌های 19 اینچی بوده است. این رینگ‌ها به دلیل کارایی بهتر نسبت به رینگ‌های آلیاژی، در آئودی ای ترون بهینه شده‌اند و به طور خاص برای عبور دادن بهتر جریان هوا مورد طراحی قرار گرفته‌اند. با چنین ویژگی‌هایی آئودی بیان می‌کند ضریب درگ آئودی ای ترون معادل 0.28 است که برای یک شاسی بلند رسیدن به چنین عددی کاری بزرگ و بس دشوار است. اما این اتفاق در شاسی بلند تمام الکتریکی ای ترون رخ داده است.

 آئودی ای-ترون

باتری آئودی ای ترون

اولین معرفی آئودی ای ترون در نمایشگاه موتور ژنو هرچند با ظاهری پوشیده صورت پذیرفت اما در آنجا بیان شده بود که همه مدل‌ها برای تست در میلیون‌ها مایل آماده شده‌اند. آئودی ای ترون در آزمایش اروپایی با یک باتری 95 کیلوواتی توانست 402,33 کیلومتر (250 مایل) را طی کند. این باتری توسط آزانس محیط زیست ایالات متحده نیز تایید شده است. همچنین گفتنی است که پکیج باتری باتری این خودرو از مایع خنک‌‎کننده‌ای استفاده می‌کند تا بتواند دمای باتری را بین 23.88 تا 35 درجه سانتیگراد حفظ نماید.

آئودی قصد دارد شارژرهای خانگی برای شارژ این خودرو را با ظرفیت‌ها 11 و 12 کیلووات عرضه کند که در نوع 11 کیلوواتی باتری برای چهار ساعت و نیم شارژ خواهد شد و در نوع 22 کیلواتی نیز شارژر قادر است باتری خودرو را برای هشت ساعت و نیم شارژ کند. شارژ سریع هم در اروپا برای این خودرو فراهم است. در این مورد بهتر است بدانید که  این خودروساز آلمانی به همراه خودروسازان مختلف توانسته در شبکه شارژ سریع به نام Ionify مشارکت داشته باشد. در آمریکا نیز 290 ایستگاه برای شارژ الکترونیکی خودروهای الکتریکی در نظر گرفته شده است. گفتنی است که شارژ سریع بر اساس استاندارد CCS بوده که خودرو را تا 150 کیلووات شارژ خواهد کرد که این میزان 80 درصدی انرژی برای پیمودن 321 کیلومتر (200 مایل) کافی خواهد بود.

خودروی محیط زیستی

جالب است بدانید که آئودی ای ترون با خاصیت تمام الکتریکی بودن خود ثابت نموده که یک خودروی کاملا سازگار با محیط زیست است و حتی در کارخانه‌ای مونتاژ شده است که این کارخانه نیز هیچ آلایندی برای محیط زیست تولید نخواهد کرد. درواقع پروژه مونتاژ این خودرو در کارخانه‌ای در شهر بروکسل آلمان در حدست انجام است؛ به‌طوری‌که 95 درصد از انرژی مصرفی این کارخانه نیز از انرژی خورشیدی تامین خواهد شد.

زمان معرفی رسمی و عرضه ای ترون در اروپا و آمریکا

طبق برنامه آئودی احتمالا این خودرو در تاریخ 30 آگوست در اروپا به صورت رسمی معرفی خواهد شد و هنوز درمورد عرضه این خودرو در امریکا اطلاع دقیقی در دست نداریم. طبق این برنامه‌ریزی‌ها انتظار می‎رود که آئودی ای ترون در سال 2020 برای عرضه در بازار خودرو تولید شود که احتمالا قیمت نهایی آن نیز بعد از معرفی و قبل از عرضه رسمی آن اعلام خواهد شد.

منبع: پلازا

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها