کد خبر : 5014

گران ترین و ارزان ترین بنزین ها در دنیا

گران ترین و ارزان ترین بنزین ها در دنیا

این روزها بیش از هر چیز شایعه افزایش قیمت سوخت و بازگشت کارت های سوخت بر اذهان مردم ایران سایه افکنده است که البته به نظر می رسد واقعیت داشته باشد.

به گزارش خودروتک، در حالی که بازگشت تحریم های ایالات متحده پس از خارج شدن از برجام در ماه گذشته، افزایش بی سابقه قیمت ارز و به خصوص دلار و البته تورم و گرانی های گسترده در بخش های مختلف، بسیار از مردم را به ستوه آورده، این روزها خبر از بازگشت کارت های سوخت و افزایش قیمت بنزین به گوش می رسد. به همین بهانه قصد داریم در ادامه این مطلب شما را با کشورهایی که ارزان ترین و گران ترین سوخت را در اختیار شهروندان خود قرار می دهند آشنا کنیم.

قیمت سوخت

جای تعجب ندارد که بر حسب انتظار، کشورهای صادر کننده نفت و به خصوص کشورهای خاورمیانه در این زمینه ارزان ترین کشورها به شمار می آیند (البته بدون این که سرانه درآمد آن ها را در نظر بگیریم) و در این میان کشورهای قطر، بحرین، عربستان سعودی، کویت و البته ایران سوختی بسیار ارزان تر از دیگر کشورها در اختیار شهروندان خود قرار می دهند. در کشورهای آسیای مرکزی نیز سوخت قیمت نسبتاً پایینی دارد؛ در حالی که ترکمنستان در رتبه نهمین کشور دارای سوخت ارزان قرار دارد، آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان به ترتیب رتبه های ۱۰، ۱۱ و ۱۷ ارزان ترین سوخت جهان را دارند.

قیمت سوخت

تفاوت فاحش قیمت سوخت در کشورهای فقیر و ثروتمند غالباً به دلیل یارانه ای است که در کشورهای فقیرتر پرداخت می شود. در فهرستی که در ادامه خواهید دید ۵۵ کشور دارای قیمت بنزین پایین تر از یک دلار هستند، قیمت بنزین در ۷۳ کشور بین ۱ تا ۱٫۵ دلار بوده، در ۳۵ کشور نیز قیمت بنزین بین ۱٫۵ تا ۲ دلار و تنها در دو کشور قیمت بنزین به بالای ۲ دلار رسیده است. از ۱۰ کشور ابتدایی این فهرست، ۴ کشور در قاره آفریقا، ۳ کشور در آسیا، ۲ کشور در آمریکای جنوبی و ۱ کشور متعلق به قاره اروپاست. کشورهای ایالات متحده و قطر جزو کشورهای ثروتمند جهان به شمار می آیند اما قیمت سوخت در آن ها ارزان است.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها