کد خبر : 42945

10 خودروی لوکس هیبریدی دنیا (تصاویر)

10 خودروی لوکس هیبریدی دنیا (تصاویر)

زمان حال را می توان زمان گذار برای صنعت خودرو سازی عنوان کرد چرا که کم کم بنزینی های با وفا دارند جایشان را به هیبریدی ها وبرقی ها می دهند.

به گزارش خودروتک به نقل از جی اس ام ، خیلی وقت‌ها وقتی می‌ گوییم خودرویی  جزو دسته خودروهای گران ‌قیمت لوکس قرار دارند ناخواسته فکرمان به سراغ خودروهای زیبارو با آن موتورهای غول ‌آسا و پرمصرفشان می ‌رود. واقعیت این روزهای صنعت خودروسازی در این کلاس هم همین است که هنوز شرکت‌های زیادی هستند که به خاطر پرچسب قیمتی این کلاس از توان‌های بالا در خودروهای خود استفاده می‌کنند ومعمولا قید آلایندگی یا دوست داشتن محیط‌ زیست را می ‌زنند.

اما در حدود 4 سالی است که این رویه کم‌ کم در حال تغییر است و کم‌ کم در این بازه‌ی قیمتی نیز داریم خودروهای هیبریدی یا حتی برقی را هم می بینیم.

البته میزان استقبال از این مدل‌ها هنوز آن‌ چنان بالا نیست و دلیل اول آن ‌هم به تواید محدود آن ‌ها برگردد ولی کسی در این شک ندارد که به ‌زودی این روند تغییر می ‌کند و خودروهای تمام بنزینی کم ‌کم جای خود را به خودروهای هیبریدی یا حتی برقی خواهند داد. در این لیست قصد داریم به 9 خودرو فوق لوکس و البته هیبریدی موجود در بازار جهانی اشاره ‌کنیم.

Porsche Cayenne E-Hybrid

واقعیت این است که پورشه آخرین خودروساز آلمانی است که وارد تولید این خودروها شده است. البته این کار پورشه دو دلیل عمده دارد یک این‌ که پورشه به‌هیچ ‌عنوان علاقه  نداشت تا قبضه شدن این بازار را توسط هم ‌وطنان خود ببیند و دوم اینکه در این سال‌ها به علت مصرف کمتر سوخت این نوع خودروها اقبال عمومی از آن‌ها بسیار افزایش ‌یافته است. درواقع باید تمام خودروهای پورشه را لوکس بنامیم چراکه این کمپانی هیچ خودروی زیر50 هزار دلار در بازار جهانی ندارد. اما پورشه تصمیم گرفت تا اولین خودرویی که هیبریدی می‌کند کراس اوور بسیار محبوب کاین باشد. شکی نیست که این خودرو یکی از لوکس ‌ترین کراس اوور های صنعت خودروسازی است و البته که قیمت 161 هزار دلاری مدل هیبریدی عملاً آن را از دسترس بسیاری خارج خواهد  کرد. پورشه در خودرو لوکس خود از مجموع  یک موتور بنزینی و برقی  به ‌عنوان پیشرانه این خودرو استفاده کرده است. موتور بنزینی این خودرو یک نمونه بسیار قدرتمند 8 سیلندر 4 لیتری توربو است. این موتور به‌ تنهایی می‌تواند 541 اسب بخار تولید نماید اما موتور برقی این خودرو نیز می‌تواند 134 اسب بخار دیگر تولید نماید تا به ‌این ‌ترتیب مجموع توان این خودرو به 670 اسب بخار خواهد رسید. این پیشرانه بی ‌نظیر به این خودرو این امکان را می‌ دهد که 0 تا 100 را تنها در 3.6 ثانیه طی نماید. این خودرو بی ‌نظیر رقیب مستقیم خودرو لامبورگینی اوروس است ک البته در این لیست ما جایی  ندارد.

 

Mercedes-Benz S-Class Hybrid

شکی نیست که خودروهای کلاس s مرسدس نماد کاملی از اشرافی گری و البته افراطی ‌گری درزمینهٔ لوکس بودن به ‌حساب می آیند. درزمینهٔ طراحی این خودرو هیچ نکته منفی وجود ندارد و تنها یک نگاه کافی است که عاشق آن شوید. البته برخلاف سیاست پورشه این خودرو به‌ هیچ‌ عنوان از یک توان شگفت ‌انگیز بهره نمی ‌برد و بیشتر از ترند این روزهای دسته سدان های لوکس  بازار پیروی کرده است. مهندسان مرسدس در این خودرو از یک موتور بنزینی به همراه یک موتوربرقی استفاده کرده‌اند. موتوربرقی این خودرو یک نمونه 6 سیلندر 3 لیتری است که از یک توربوشارژ نیز استفاده می ‌کند. این موتور می‌تواند 348 اسب بخار توان تولید نماید اما گفتیم مرسدس از یک موتوربرقی مجزا دیگر نیز استفاده کرده است که توان این ‌یکی در حدود 121 اسب بخار است تا در این صورت توان کلی این خودرو به 469 اسب بخار می ‌رسد. مرسدس در این خودرو از جعبه‌ دنده بسیار پیشرفته 9g- tronic نیز استفاده کرده است. گفتنی است که این فنّاوری منحصر به خود مرسدس است. این خودرو می ‌تواند 0 تا 100 را در تنها 4.9  ثانیه بپیماید. این خودرو قیمتی در حدود 109 هزار دلار دارد.

 

Lexus RX Hybrid

لکسوس همیشه ادعای این را داشته است که جزوی از بزرگان بوده و هست. اما متأسفانه همیشه در اثبات این ادعا دچار مشکل بوده است. درزمینهٔ خودروهای هیبریدی لکسوس آن‌ چنان ‌که باید موفق نشده است و به‌ هیچ ‌وجه  نتوانسته تجربه موفق شرکت ‌های آلمانی را در این زمینه تکرار کند. خودرو RX یک SUV متوسط سایز است  که از دو موتور به‌عنوان پیشرانه بهره می ‌برد. شکی نیست که پاشنه آشیل این خودرو به موتور آن برمی‌ گردد. موتور برقی این خودرو  یک نمونه 3.5 لیتری 6 سیلندر است که در کنار آن 3 موتور الکتریکی با مجموع توان 37 KWH قرار دارد اما در کمال تأسف این مجموعه قوی به خاطر کم‌ تجربگی مهندسان لکسوس تنها می ‌تواند 306 اسب بخار توان تولید نماید. به نظر می‌ رسد نه ‌تنها پیشرانه این خودرو در حد رقبا نیست. جایی متوجه این نکته می‌شویم که می‌فهمیم این خودرو تنها می‌تواند 0 تا 100 را در 8 ثانیه طی نماید. دیگر نمی ‌خواهم بیش از این در مورد پیشرانه این خودرو صحبت کنم و تنها خلاصه می ‌گویم که افتضاح است. اما شاید طراحی و امکانات بسیار لوکس قابل قبول این خودرو تنها عواملی باشند که می ‌توانیم وجود این خودرو را در این لیست تحمل‌ کنیم. قیمت این خودرو در بازار جهانی در حدود 60 هزار دلار است.

 

Volvo S90 Hybrid

ولوو یکی از آن خودروسازهای کار درست است که هیچ ‌گاه از صحبت کردن در مورد آن خسته نمی ‌شویم. خودرو S90 یک سدان لوکس و بسیار خوش قیمت است. این خودرو تنها 63هزار دلار قیمت دارد ولی با این ‌حال طراحی آن در حد خودروهای 100 هزار دلاری جلوه می‌ کند. شکی نیست که این خودرو جواب مستقیم ولوو به خودروسازهای پرادعای آلمانی است. ازلحاظ پیشرانه این خودرو یک خودرو بسیار موفق ظاهر می‌ شود. این خودرو یک از کم‌ مصرف ‌ترین سدان های موجود در بازار جهانی محسوب می ‌شود. ولوو در این خودرو از یک موتور بنزینی 4 سیلندر 2 لیتری استفاده کرده است. اما نکته جالب در مورد این موتور این است که ولوو طی یک تصمیم هوشمندانه از یک توربوشارژ و سوپرشارژ باهم استفاده کرده است. توان این موتور به خاطر ابتکار جالب ولوو به عدد حیرت‌انگیز 313 اسب بخار می ‌رسد. خارج کردن چنین توانی از دل یک موتور 2 لیتری کار بسیار سخت و البته خلاقانه‌ای است. البته به خاطر هیبریدی بودن خودرو ولوو در کنار موتور بنزینی یک موتور الکتریکی را هم به خدمت گرفته تا درنهایت توان کلی این سدان دوست ‌داشتنی به 400 اسب بخار برسد. درنهایت این خودرو یکی از بهترین خودروهای هیبریدی صنعت خودروسازی محسوب می‌شود که علاوه بر سریع بودن و همچنین زیبا بودنش از قیمت بسیار مناسبی بهره می ‌برد.

 

Range Rover Hybrid

مگر می‌شود انگلیسی فرصت ‌طلب یعنی لندروور از کارزار پرسود هیبریدی‌ها جا بماند. این شرکت انگلیسی به سراغ سری معروف رنجروور رفته تا با ساخت یک مدل هیبریدی از این خودرو محبوب سود دوچندانی ببرد. از ظاهر این خودرو صحبت نمی ‌کنیم چرا که کمتر کسی است که این ظاهر جذاب و البته خاطر انگیز را نشناسد. لندروور در یک تصمیم هوشمندانه سعی کرده تا با انتخاب یک پیشرانه کم‌ مصرف هیچ اشتباهی را درزمینهٔ فروش این خودرو مرتکب نشده باشد. انگلیسی‌ها در این خودرو از یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ استفاده کرده‌اند. در کنار این موتور یک موتور برقی 13.1KWH قرار دارد تا درنهایت توان تولیدی این موتور را به 398 اسب بخار برسد. قیمت مدل هیبریدی در بازار جهانی در حدود 95 تا 130 هزار دلار است.

 

Porsche Panamera E-Hybrid

ظاهر امر این را نشان می‌ دهد که پورشه کم ‌کم دارد دست از موتورهای بنزینی و پرمصرفش می کشد و تصمیم گرفته که به سمت تولید خودروهای هیبریدی گام بردارد. در راستای این هدف پورشه حتی خودرو بسیار دوست‌ داشتنی پانامرا را هم بی ‌نصیب نگذاشته و یک نمونه محدود هیبریدی از آن ساخته است. همان ‌طور که پورشه را می‌شناسیم انتظار داریم این خودرو یک نمونه بسیار قدرتمند و پرتوان باشد. خوشبختانه در عمل هم این اتفاق افتاده و می‌توان گفت نمونه هیبریدی هیچ‌ چیز از نمونه بنزینی کم ندارد. مهندسان پورشه برای این خودرو از یک ترکیب دوست‌ داشتنی به ‌عنوان پیشرانه استفاده کرده‌اند. پیشرانه پانامرا هیبریدی از یک موتور بنزینی 6 سیلندر 3.6 لیتری دو توربویی با توان 330 اسب بخار و یک موتوربرقی 134 اسب بخاری تشکیل ‌شده است. درنهایت این پیشرانه قدرتمند به‌ راحتی می‌ تواند برای این خودرو 474 اسب بخار توان تولید کند. البته که من یک مورد را فراموش کردم یاد آوری کنم آن ‌هم این نکته  بود که، این پیشرانه مخصوص نمونه چهاردرب  و یا همان مدل ارزان ‌تر است. تنها تفاوت مدل کوپه با مدل چهار درب در جایگزین کردن یک موتور 4 لیتری 8 سیلندر به‌ جای موتور 6 سیلندر مدل چهاردرب است. موتور بنزینی مدل کوپه می‌تواند 550 اسب بخار توان تولید نماید که در کنار موتوربرقی مشترک با مدل چهاردرب می تواند 674 اسب بخار توان تولید نماید. البته اگر خواهان این خودرو باشید باید حسابی هزینه کنید. قیمت مدل کوپه هیبریدی پانامرا 193 هزار دلار و قیمت مدل چهاردرب آن در حدود 120 تا 130 هزار دلار است.

 

Acura MDX Hybrid

اول بگوییم آکورا چه برندی است و از کجا می آید؟ این برند در اوج  دوران رقابت ژاپنی‌های سودجو برای فتح  بازار آمریکا تأسیس شد. اگر بخواهیم به سال بگوییم دقیقا در سال 1986 تأسیس شد. مالک این برند شرکت بزرگ هوندا است. اگر به یاد داشته باشید قبلاً درباره‌ی شرکت‌های لوکس ساز ژاپنی فعال در بازار آمریکا صحبت کردیم. اگر بخواهیم رقبای مستقیم آکورا را نام ببریم می‌ توانیم به bmw و اینفینیتی و لکسوساشاره کنیم که البته این دوتا اخری هم خودشان ژاپنی‌ هستند. خب از این‌ها که بگذریم می ‌رسیم به خودروی این شرکت. آکورا ترجیح داده که یک suv سایز متوسط را هیبریدی کند تا بازخوردها به آن را ببیند چرا که اکثر محصولات این شرکت شاسی ‌بلند هستند. این شاسی ‌بلند بازه قیمتی در حدود 53 تا 59 هزار دلار دارد که خب طبیعتاً مشتریانش مردم متوسط رو به  بالا هستند. متأسفانه ژاپنی‌ها آن ‌چنان‌ که باید معنی خودروهای هیبریدی  را درک نکرده‌اند و ازاین‌ رو آکورا در پیشرانه این خودرو بد ترین حرکت ممکن را پیاده کرده است. از موتور بنزینی که شروع کنیم همه چی عادی است. این موتور یک نمونه 6 سیلندر 3 لیتری است که می‌تواند 300 اسب بخار توان برای این خودرو تولید نماید. اما افتضاح اصلی مربوط به موتوربرقی است که تنها می‌ تواند 21 اسب بخار تولید نماید که عملاً استفاده از این موتور را به ‌صورت تکی به‌ کل منتفی می‌ کند. شاید این خودرو یک خودرو لوکس و در نام هیبریدی باشد ولی واقعیت این است که لقب دادن هیبریدی به این خودرو توهین کاملی به بزگان این حوزه است.

 

BMW 7 Series Hybrid

تا بیش از این سری جدید 7 عادت داشتیم تمام خودروهای این سری را با توان‌های عجیب و غریشان بشناسیم. در سری قبل کم ‌ترین توان 600 اسب بخار بود که کاملاً هیجان ‌انگیز به نظر می ‌رسید. اما در سری جدید رویه کاملاً فرق کرده. توان هیچ‌ کدام از خودروهای سری جدید حتی به 400 اسب بخار هم نمی ‌رسد. شاید بزرگ ‌ترین دلیل این شرکت همان بحث رقابت باهمتای بزرگ خود یعنی مرسدس بر سر هیبریدی ها باشد. BMW وعده داده است که به ‌زودی تمام خودروهای تمام بنزینی این شرکت از رده خارج و جای خود را به خودروهای برقی یا هیبریدی خواهند داد. BMW برای اثبات این ادعا دست ‌به ‌کار شجاعانه‌ای زده است و تغییرات را از سری فوق لوکس 7 آغاز کرده است. آنطور که از شواهد مشخص است تمام خودروهای این سری در سال 2021 مدل بنزینی ندارند. اما برویم سر توان این خودروها. برای اولین بار در این سری پیشرانه‌های 8 سیلندر جای خود را به پیشرانه‌های 6 سیلندر تخت داده‌اند. موتور 6 سیلندر این خودرو 3.5 لیتر حجم دارد و در کنارش از یک توربوشارژ نیز استفاده‌ شده است. اما در کنار این مجموعه BMW از یک سیستم برقی بسیار پیشرفته استفاده کرده است که قلب تپنده آن‌ یک باتری 12KWH  لیتیوم یونی است که این به معنای حرکت این خودرو بدون نیاز به استفاده از موتور بنزینی است. در ضمن استفاده از باتری‌های لیتیوم یونی سرعت شارژ این خودرو را بسیار بالاتر می ‌برد. درمجموع توان این خودرو به 398 اسب بخار می رسد که هر چند به هیجان ‌انگیزی توان موتورهای 8 سیلندر نیست ولی به ‌طور صد درصد کار راه ‌انداز و صدالبته کارآمد است. یادمان نرود که داریم درباره BMW صحبت می ‌کنیم پس توان خورده گرفتن را نداریم. در پایان این را اضافه کنم که BMW  برای این خودرو قیمت 95 هزار دلاری را تعیین کرده که به‌ خوبی به کلاس این خودرو اشاره می‌ کند.

 

Lexus LC Hybrid

اما می‌رسیم به آخرین خودرو این لیست که ازقضا پرچم ‌دار شرکت لکسوس است. LC  یکی از آن خودروهایی است که میلیون‌ها شیفته دارد و به طرز عجیبی دوست ‌داشتنی است. این خودرو در ظاهر در یک‌ کلام عالی است و کاملاً شکل و شمایل یک پرچم‌ دار تمام ‌عیار را دارد. شکی نیست که این طراحی یک طراحی بی‌ نظیر و یکتا است. اما درزمینهٔ توان ظاهراً لکسوس هم رویه BMW را در پیش‌ گرفته است . نمونه عادی این خودرو از یک موتور 8 سیلندر 500 اسب بخاری بهره می برد. اما در نمونه هیبریدی با توجه به فاکتور کم‌ مصرفی، لکسوس از یک پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری استفاده کرده است. ظاهراً این موتور به‌ صورت تنفس طبیعی کار می ‌کند ولی در کنار آن از یک موتور الکتریکی استفاده ‌شده است که درنهایت توان این خودرو با احتساب توان هر دو موتور به 354 اسب بخار می رسد. این عدد تفاوت فاحشی را نسبت به نمونه عادی این خودرو  نشان می ‌دهد ولی یادتان باشد که اولویت لکسوس کم‌ مصرفی این خودرو بوده است که تا حد زیادی به این هدف دست پیدا کرده است. این خودرو در هر 100 کیلومتر تنها 5.41 لیتر بنزین می‌سوزاند که  یک عدد فوق ‌العاده محسوب می ‌شود. درنهایت بایستی به قیمت این خودرو در بازار جهانی اشاره‌ کنیم. لکسوس قیمت نمونه هیبریدی LC 500 را 97 هزار دلار تعیین کرده که با این قیمت این خودرو رقیب مستقیم خودروهای پورشه و BMW خواهد بود.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها