کد خبر : 41579

سریع ترین شاسی بلندهای دنیا (تصاویر)

سریع ترین شاسی بلندهای دنیا (تصاویر)

سال 2019 هر چه قدر برای سدان ها افتضاح بود برای شاسی بلندها سال رکورد شکنی بود. احتمال اینکه کم کم سدان ها جای خودشان را به شاسی بلند ها بدهند بسیار زیاد شده است.

به گزارش خودروتک به نقل از جی اس ام ، سال 2020 سال مناسبی برای شاسی‌بلند ها بود. خودروسازان توانستند با تولید این کلاس از محصولات سود مناسبی را به دست آروند.

این واقعیت را نمی‌شود انکار کرد که چند سالی می‌شود که شاسی‌بلند ها سلطنت را در بازار خودرو ها به دست آورده‌اند.

البته دلیل این واقعه هم مشخص است. قیمت به ‌مراتب پایین‌تر از رقیب اصلی یعنی سدان ها این خودرو ها را به انتخاب مناسبی تبدیل کرده به‌ویژه برای خودرو اولی ها. حتی در بازار دست‌دوم ها نیز شاسی‌بلند ها گوی رقابت را از حریفان خود ربوده‌اند.

البته زمانی که می‌گوییم شاسی‌بلند خیلی ها فاکتور سرعت را از ذهن خود حذف می‌کنند اما شکی نیست که کاملاً اشتباه می‌کنند. در این مطلب قصد داریم به سریع‌ترین SUV ها و کراس اوور هایی بپردازیم که در سال 2019 از هم‌خانواده‌ای‌هایشان سریع‌تر بودند.

Rolls-Royce Cullinan: 563 Horsepower

 

درست است که خیلی به‌اندازه سدان های این شرکت خوش‌قیافه نیست و به‌طور حتم نیاز به تغییرات عمده در این بخش احساس می‌شود ولی ازلحاظ سرعت و قدرت یک خودرو تمام‌عیار محسوب می‌شود. البته از یک خودرو با پرچسب قیمتی نزدیک به 300 هزار دلار چیزی غیرازاین نیز انتظار نداریم. این خودرو از یک موتور 6.7 لیتری دوتوربویی 8 سیلندر استفاده می‌کند. این موتورمی‌تواند 563 اسب بخارتوان برای این خودرو گران‌قیمت تولید کند. البته در بحث شتاب گیری یادمان می‌ماند که با یک شاسی‌بلند نزدیک 2 تنی روبه‌رو هستیم اما بااین‌حال این خودرو می‌تواند 0 تا 100 خود را در 4.8 ثانیه بپیماید که برای این وزن و هیکل حیرت‌انگیز به نظر می‌رسد. البته این خودرو در بحث امکانات نیز تمام‌عیار است. یادتان نرود که این خودرو یک رولز رویس است.

 

BMW X6 M: 567 Horsepower

 

 

این‌ یکی یک کراس اوور است. اولین چیزی که شمارا مجذوب این خودرو می‌کند ظاهر ترسناک آن هست. مهندسان آلمانی سعی کرده‌اند که از فنّاوری‌های روز در خودرو خود بهره ببرند. بدون شک جذاب ‌ترین قسمت این خودرو 100 هزار دلاری به توان و سرعتش برمی‌گردد. باوارایی ها در این خودرو از یک موتور 8 سیلندر 4.4 لیتری استفاده کرده‌اند که می‌تواند 567 اسب بخار توان تولید نماید. این خودرو می‌تواند 0 تا 100 را در 3.8 ثانیه بپیماید. فکر نکنم خودرو دیگری بتواند حریف قابلی برای این خودرو دوست‌داشتنی محسوب گردد.

 

Range Rover Sport SVR: 575 Horsepower

 

 

سلطان بلامنازع بزرگ سایز ها لندروور است. این شرکت انگلیسی باتجربه ‌ترین شرکت دنیا در زمینه ساخت خودروهای بزرگ سایز محسوب می‌شود. این مدل هم که گل سرسبد محصولاتش حساب می‌شود.  کافی است به آن ظاهر پرهیاهو و خشنش نگاه کنید تا همه‌چیز را در موردش بفهمید. انگلیسی ها در این خودرو از یک موتور 8 سیلندر 5 لیتری سوپر شارژ استفاده کرده‌اند. این موتور توانمند می‌تواند 575 اسب بخار توان تولید نماید. این خودرو می‌تواند 0 تا 100 را در حدود 4.3 ثانیه طی کند. همه‌چیز این خودرو عالی است به‌غیراز یک‌چیزش و آن‌هم قیمت بالای این خودرو است. قیمت این خودرو بیش از 120 هزار دلار است.

 

Mercedes-AMG GLS63: 577 Horsepower

 

 

مرسدس نمی‌توانست شاهد این باشد که بازار بزرگی ایجادشده و او درآن سهم ندارد. از این رو سران این شرکت تصمیم گرفتند در بخش تولید خودروهای بزرگ سایز این شرکت سرمایه گذاری بالایی انجام دهند. خودروهای ساخته‌شده توسط مرسدس در این کلاس خودرویی فوق‌العاده محسوب می‌شوند و این مدل یکی از آن خودروهاست. این خودرو یک suv خانوادگی است و از سه ردیف صندلی بهره می‌گیرد. مرسدس در این خودرو از یک موتور دو توربویی 8 سیلندر با حجم 4 لیتر استفاده می‌کند. این موتور می‌تواند برای این خودرو 577 اسب بخار توان تولید نماید. این خودرو می‌تواند 0 تا 100 را در زمان فوق‌العاده 4.5 ثانیه طی نماید. قیمت این خودرو بالا بوده و تقریباً در حدود 100 هزار دلار هست.

 

Mercedes-AMG GLE63 S: 577 Horsepower

 

 

بازهم یک مدل دیگر از مرسدس ولی این بار یک کراس اوور. اگر به ‌ظاهر این خودرو نگاه کنید متوجه شباهت آن به bmw m6 می‌شوید. ظاهراً شرکت بزرگی چون مرسدس هم‌دست به کپی می‌زند؛ اما مهندسان شرکت مرسدس برای قلب تپنده این خودرو از یک موتور دوتوربویی 8 سیلندر با حجم 4 لیتر استفاده کرده‌اند. این موتور می‌تواند 577 اسب بخار تولید نماید. این خودرو می‌تواند 0 تا 100 را در 4.1 ثانیه بپیماید. البته نقطه‌ ضعف این خودرو که خیلی هم مهم نیست به‌ظاهر نچندان دل‌چسبش بازمی‌گردد. قیمت این خودرو بین 80 تا 100 هزار دلار تعیین‌شده است.

 

Mercedes-AMG G63: 577 Horsepower

 

مرسدس برای اینکه قدرت طراحی و مهندسی خود را به رخ همگان بکشد یک کلاس جدید تأسیس کرد. کلاس G متشکل شده از خودروهایی با ظاهرهایی استخوانی و توان‌های فوق‌العاده. مرسدس این سری را یکی از بهترین خودروهای موجود در جهان می داند. البته این کلاس از خودروهای مرسدس بسیار گران‌قیمت هستند و تمامی مدل‌های آن در سال 2019 بیش از 200 هزار دلار قیمت داشتند. توان این خودرو را یک موتور 8 سیلندر 4 لیتری تأمین می‌کند. ظاهراً مرسدس همین یک موتور را بیش ‌تر ندارد چراکه در تمام خودروهایش از آن استفاده می‌کند. توان این خودرو همان 577 اسب بخار است . 0 تا 100 را هم این بار در 3.9 ثانیه می‌پیماید که بدون شک این رقم فوق‌العاده مربوط به وزن کمتر این خودرو نسبِ به دو نمونه قبلی است.

 

Maserati Levante Trofeo: 582 Horsepower

 

قبول داریم به بعضی از برند ها اصلاً شاسی‌بلند نمی‌آید. نمونه‌اش هم همین مازراتی است. همه مازراتی را به‌عنوان یک‌برند اسپرت ساز می‌شناسند ولی ظاهراً در این بازار آن‌ قدر سود خوابیده که حتی این ایتالیایی اصیل را هم وسوسه کرده است. این خودرو از یک موتور 8 سیلندر دو توربویی با حجم 4 لیتر استفاده می‌کند. این موتور می‌تواند برای این خودرو 582 اسب بخار توان تولید نماید. 0 تا 100 این خودرو زیر 4 ثانیه است. قیمت این خودرو بین 100 تا 150 هزار دلار تعیین‌شده است.

 

Bentley Bentayga Speed: 626 Horsepower

 

متأسفانه بنتلی هر چه سدان های لوکس و زیبا دارد شاسی‌ بلندش زشت است ونمی دانم چرا بنتلی به چنین طراحی برای این خودرو رسیده است. ظاهر این خودرو اصلاً معقول نیست اما برخلاف ظاهر زشتش موتور فوق‌العاده‌ای دارد. بالاخره از شر موتورهای 8 سیلندر خلاص شدیم و در این خودرو با یک نمونه‌ی 12 سیلندر W  شکل طرف هستیم. حجم این موتور 6 لیتر است و از دو توربو نیز درآن استفاده‌شده است. توان تولیدی توسط این موتور به 626 اسب بخار می‌رسد. این خودرو می‌تواند 0 تا 100 را زیر 4 ثانیه طی نماید و نهایت سرعت خود را به 305 کیلومتر بر ساعت برساند. البته این سرعت به ‌صورت الکترونیکی بر روی این عدد تنظیم‌ شده است و اگر محدودیتی وجود نداشت می‌توانستیم حداکثر سرعت 350 کیلومتری را برای آن متصور شویم. درنهایت این خودرو هم بسیار گران‌قیمت بوده و قیمتی نزدیک به 300 هزار دلار دارد.

 

Lamborghini Urus: 641 Horsepower

 

زمانی که شنیدیم لامبورگینی یک SUV تولید کرده از تعجب نزدیک بود شاخ دربیاوریم. مگر می‌شود هایپرکار باسابقه ایتالیایی به دام وسوسه بیفتد و دست به تولید چنین خودرویی بزند. با این اوصاف باید چند روز دیگر منتظر فراری هم بمانیم؛ اما از همه‌ی این ها که بگذریم نمی‌توان هیچ خرده‌ای به این خودرو فوق‌العاده گرفت. شک نکنید که با سریع‌ترین شاسی‌بلند جهان طرف هستید. لامبورگینی در این خودرو از یک موتور 8 سیلندر دو توربویی با حجم 5 لیتر استفاده می‌کند. این موتور می‌تواند برای این خودرو 641 اسب بخار توان تولید نماید. این خودرو می‌تواند 0 تا 100 را در زمان حیرت‌انگیز 2.9 ثانیه طی کند. این عدد فوق‌العاده این خودرو را یک سر و گردن بالاتر از بقیه رقبا نشان می‌دهد. ظاهر این خودرو هم در نوع خود بی‌نظیر است و تنها خودرویی که می تواند درزمینهٔ ظاهر با این خودرو رقابت کند همان شاسی‌بلند مازراتی است. در پایان باید این را اضافه کنیم که قیمت این خودرو بسیار بالاست و چیزی در حدود 200 هزار دلار هست.

 

Jeep Grand Cherokee Trackhawk: 707 Horsepower

 

حتماً با خودتان می‌گویید که من دیوانه شدم که چنین خودرویی را در این لیست قراردادم. این خودرو ازلحاظ قیمتی هیچ ربطی به خودروهای ذکرشده ندارد. در مورد ظاهر هم که اصلاً صحبت نمی‌کنیم؛ اما دلیلی که باعث شده این خودرو را در این لیست قرار دهیم به موتور این خودرو بازمی‌گردد. اگر فیات - کرایسلر یک کار بزرگ در زنگی مشترکشان کرده باشند بدون شک آن کار موتور HEMI بوده است. این موتور باعث شده تا این خودرو را قوی‌ترین SUV جهان بدانیم (البته در دنیای بنزینی ها). این خودرو از یک موتور 8 سیلندر سوپرشارژ با حجم 6.2 لیتر استفاده می‌کند. این خودرو می‌تواند 707 اسب بخار توان تولید نماید. قیمت این خودرو در بالاترین تریمش و با همین موتور نزدیک به 70 هزار دلار است.

قدیم‌ تر ها در دنیای خودرو ها اصطلاحی رایج بود. یک شاسی‌بلند هر چه هم که قوی باشد بازهم به ‌پای یک سدان نمی‌رسد. شاید این تفکر تا همین 10 سال پیش درست بود ولی این قضیه از همان 10 سال پیش تا حالا تغییر کرده. دیگر زمانی را می‌بینیم که یک suv می‌تواند هم‌ارز یک سوپر اسپرت چند میلیون دلاری 0 تا 100 را زیر 3 ثانیه طی کند. هرچه که هست فعلاً سلاطین اصلی و پرفروش‌های بازار خودرو جهان‌همین شاسی‌بلند ها هستند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها