کد خبر : 19951

فرمول یک / قانون سقف هزینه تیم ها از سال 2021 اجرا می شود

فرمول یک / قانون سقف هزینه تیم ها از سال 2021 اجرا می شود

از سال 2021، تمام تیم‌های حاضر در مسابقات فرمول یک در هر فصل تنها می‌توانند تا سقف 175 میلیون دلار برای توسعه خرج کنند. هرگونه تخطی از این قانون، جریمه سنگین در پی خواهد داشت.

به گزارش خودروتک ، فدراسیون جهانی اتومبیلرانی از فصل 2021 مسابقات فرمول یک با هر تیمی که بیشتر از 175 میلیون دلار در یک فصل خرج کرده باشد برخورد خواهد کرد. بر اساس این قانون جدید، تیمهای پرخرج مثل فراری، مرسدس بنز و ردبول ناچارند هزینه‌های خود را کاهش دهند.

به گزارش وبسایت Motorsport، قانون محدودیت هزینه انجام شده توسط تیم‌ها در یک فصل، توسط مقررات مالی فرمول یک که به تازگی ایجاد شده‌اند از سال 2021 اعمال خواهد شد. این قوانین مالی در کنار مقررات ورزشی و فنی فعلی FIA (فدراسیون جهانی اتومبیلرانی) قرار خواهند گرفت. این قانون توسط مدیر مالی سابق تیم‌های هوندا، براون و مرسدس، نایجل کِر، تنظیم شده است. کر در سال 2017 توسط راس براون وارد تشکیلات فرمول یک شد و پس از دریافت سمت مدیر مالی، در اولین اقدام خود قانون سقف هزینه‌ها را بنیان نهاد.

سقف 175 میلیون دلاری با توافق تمام تیم‌ها تنظیم شده است اما در ابتدا قرار بود این سقف، بیشتر از 175 میلیون دلار باشد. این قانون از فصل 2021 تا 2025 به مدت پنج سال پابرجا خواهد ماند. هرچند، برای این قانون چند ماده تعریف شده است تا با توجه به تورم مالی احتمالی، عدد سقف هزینه‌ها تغییر یابد. نکته جالب آنکه بخش‌های اصلی مخارج یک تیم فرمول یک شامل این قانون نخواهد شد، مواردی مثل حقوق رانندگان، هزینه‌هایی بازاریابی و هرگونه مخارج مربوط به موتورها.

در حال حاضر تخمین‌ها حاکی از آن هستند که تیم‌های پرخرج فرمول یک، با در نظر گرفتن هزینه‌هایشان در فصل جاری، 220 الی 250 میلیون دلار بیشتر از معیار موجود در قانون جدید هزینه کرده‌اند!  این در حالیست که تیم‌های میان‌رده فرمول یک ابتدا به دنبال تصویب سقف هزینه 150 میلیون دلاری بودند.

تشکیلات فرمول یک معتقد است هزینه تیم‌ها را می‌توان با موفقیت تحت نظارت قرار داد و مقررات جدید مالی، در صورت بروز هرگونه ناسازگاری توسط تیم‌ها، جریمه‌های سنگینی برای خاطیان در نظر خواهند گرفت. این جریمه‌ها شامل از دست دادن امتیاز نیز می‌شوند و حتی امکان دارد مدیران تیم‌ها نیز مجوز فعالیتی که از فدراسیون جهانی اتومبیلرانی را دریافت کرده‌اند از دست بدهند!

از فصل بعد (2020) این قانون به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تیم‌ها حساب‌های مالی خود را برای نظارت در اختیار FIA قرار خواهند داد.

منبع: طرفداری

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها