کد خبر : 69590

ناگفته هایی از زندگی شخصی و حرفه ای سعید معروف

ناگفته هایی از زندگی شخصی و حرفه ای سعید معروف

سعید معروف کاپیتان تیم ملی والیبال ایران که پس از باخت مقابل ژاپن با اشک‌هایش خبرساز شده بود، با حذف تیم ملی ایران به همراه دیگر بازیکنان به کشور بازنگشت و از توکیو به آمریکا پرواز کرد.

به گزارش خبرورزشی، اولین بار سال ۱۳۸۴ به لطف استاد جمشید حمیدی با او آشنا شدم. می دانستم پاسور با استعدادی است اما آن روز در تحریریه هفته نامه قدیمی دنیای ورزش هرگز فکرش را نمی کردم روزی اسطوره والیبال ایران و بهترین پاسور جهان شود.

خیلی معروف نبود اما استاد حمیدی با آب و تاب زیادی از استعدادش تعریف می کرد و سفارش کرد مصاحبه خوب و مفصلی با او انجام دهم چون آینده والیبال ماست.

پسر کم حرف، مؤدب و سربه زیری بود که شمرده شمرده صحبت می کرد و آرزوهای بزرگی در سر داشت. تازه از تیم ملی جوانان به تیم بزرگسالان دعوت شده بود و ...

از آن روز به بعد هر از گاهی با او برخورد می کردم؛ در تلویزیون یا تمرین و مسابقات تیم ملی والیبال ... دو، سه باری هم مصاحبه تصویری و تلویزیونی با او داشتم.

آن جوان ۲۰ ساله و کم حرف آرام آرام تبدیل به چهره ای معروف شده بود اما به شخصه هرگز ذره ای غرور در وجودش ندیدم.

صحبت از سعید معروف است. اگر کشتی حسن یزدانی دارد، اگر وزنه برداری حسین رضازاده و اگر فوتبال علی کریمی، والیبال هم نابغه ای دارد که حالا همه دنیا او را می شناسند.

آخرین بار او را در هتل المپیک و اردوی تیم ملی دیدم و سلام و علیک گرمی کردیم و عکسی به یادگار با پسرم انداخت و ...

امروز به بهانه همان سلام و علیک قدیمی بد ندیدم گزارشی از فوق ستاره والیبال ایران بنویسم که هنوز هم معتقدم محبوب ترین است.

خداحافظی تلخ به سبک اسطوره ها!

پس از حذف زودهنگام تیم ملی والیبال ایران از المپیک ۲۰۲۰ توکیو، چهره کاپیتان دیدن نداشت. برافروخته و عصبانی گوشه ای با فاصله از دیگران ایستاد تا شاهد شکست یارانش برابر ژاپن میزبان و حذف دردناک باشد... سعید معروف مطابق معمول مصاحبه ای نکرد اما چندی بعد با انتشار این پُست اینستاگرامی رسما خداحافظی خودش از بازی های ملی را اعلام کرد.

«سلام به همه عزیزان ... بعد از چند هفته از آخرین بازی های ملی لازم دونستم چند نکته رو به علاقه مندان والیبال توضیح بدم. این اطمینان رو به همه عزیزان میدم که تصمیم بنده در مورد خداحافظی از بازیهای ملی نه تنها احساسی نبوده بلکه از مدتها پیش همه جوانب ان در نظر گرفته شده و در نهایت عملی شد هر چند که به هیچ عنوان تصمیم راحتی برایم نبود. تمام این سالها تلاشم بر این بود که نماینده خوبی برای کشورم و مردم عزیزم بوده باشم که با توجه به پیامهای سرشار از محبتی که از شما دریافت کردم یقین دارم که نمره قبولی از شما گرفته ام. کاش‌میتونستم تمامی این سالها رو براتون خلاصه کنم ولی بعید میدونم بشه بیست سال فعالیت ورزشی در رده های مختلف سنی رو، تو چند خط نوشت. عشق به والیبال به قدری بود که به تنهایی بتونه سختی مسیر این چند سال رو کمتر بکنه و منو خوشحال نگه داره ولی مهمتر از همه ی اینها عشقی بود که شما مردم عزیز به والیبال دادید و چنان انگیزه ای ایجاد کردید که باعث شده فقط و فقط به خوبی ها و لذتهای این مسیر فکر کنم و بتونم سالها با خاطراتی که ساختید زندگی کنم. در نهایت به خاطر وقت آزاد بیشتری که نصیبم شده ترجیح دادم که همزمان با بازی در تیم های باشگاهی، فعالیتم تو زمینه های مختلف والیبال رو ادامه بدم چون به هیچ عنوان قصد ندارم از والیبال جدا باشم. دست همه عزیزانی که همیشه حامی‌ بنده بودند رو میبوسم و قدردانتون خواهم بود.»

سعید معروف هم مثل بسیاری از اسطوره های ورزش ایران از شادروان غلامرضا تختی بگیرید تا عبدالله موحد، محمد نصیری، حمید سوریان، علی دایی، علی کریمی و... بدون مراسم خداحافظی و بی سروصدا برای همیشه از تیم ملی کنار رفت.

البته کاپیتان سابق تیم ملی والیبال، قبل از مسابقات المپیک هم گفته بود که بعد از بازی‌ها خداحافظی خواهد کرد و شاید کمتر کسی مثل او باشد و بتواند در اوج خداحافظی کند.

چرا سعید، معروف همیشگی نبود؟

اسطوره والیبال ایران بیشتر از همه ملی پوشان حرص و جوش خورد و بابت حذف از المپیک غصه خورد اما خودش هم تأیید می کند که آن سعید معروف همیشه نبود.

ستاره ای که در همین المپیک هم یک سروگردن از بقیه بالاتر نشان داد و هر از گاهی با پنجه های هنرمند خود همه را کیفور کرد اما آمادگی گذشته را نداشت که طبیعی هم بود.

پس از شیوع ویروس کُرونا در دنیا سعید معروف بعد از ۱۴ ماه دوری از میدان مسابقه، به همراه تیم بایک موتور توانستند جام قهرمانی این فصل لیگ چین را از آن خود کنند. معروف در انتهای مسابقات به‌ عنوان بهترین بازیکن خارجی لیگ معرفی شد. با این وجود کاپیتان تیم ملی ایران به اندازه سال های گذشته دستش به توپ نخورد و در اردوهای تیم ملی فقط تمرین کرد.

برگزاری کلاس‌های آموزشی در آمریکا با کارچ کرالی

معروف بعد از بازی های تیم ملی ایران در ژاپن، راهی آمریکا شد. همچنین بعد از این اتفاق گفته شد که سعید معروف قصد دارد کار خود را در مربیگری دنبال کند و حتی شایعاتی پیرامون حضور او در لیگ چین به عنوان مربی - بازیکن نیز شنیده شد.

اما تصاویری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که در نوع خود جالب توجه بود. جایی که سعید معروف در آمریکا مشغول یاد دادن والیبال به دوستداران این رشته ورزشی است تا شایعه ورود این اسطوره والیبال ایران به عرصه مربیگری بیش از پیش قوت بگیرد.

در همین راستا پیگیری های ما حاکی از آن است که کاپیتان سابق تیم ملی این روزها در بخش های مختلف آمریکا کارگاه‌های والیبال برگزار می‌کند؛ موضوعی که با استقبال زیادی در این کشور همراه بوده و حتی گفته می شود که خود آمریکایی ها خواهان برگزاری این کلاس های درس توسط سعید معروف شده اند و با توجه به این حجم از استقبال آنها، ممکن است این کلاس‌ها همچنان ادامه پیدا کند.

اولین دوره این کلاس‌ها در مجموعه ورزشی «Pulse Athletics VBC» برگزار شد. صفحه رسمی این مجموعه بعد از انتشار تصاویری از کلاس ها نوشت: قصد داریم یک تشکر جانانه از سعید معروف به خاطر برگزاری اولین دوره از کلاس های والیبال ایشان داشته باشیم. این باعث افتخار ما بود که سعید معروف به ورزشکاران ما آموزش دهد که چگونه پیشرفت کنند و به بهترین ورژن خودشان تبدیل شوند. هیچگاه این کلاس‌ها را فراموش نخواهیم کرد و همچنان منتظر تصاویر و ویدئوهای بیشتر بمانید.

در حاشیه این کلاس ها، سعید معروف عکسی هم به یادگار با «کارچ کرالی» کاپیتان اسبق و اسطوره والیبال آمریکا (دارنده ۴ مدال طلای المپیک) انداخت.

پیشنهاد ۶۰۰ هزار یورویی از روسیه

شنیده ها حکایت از آن دارد که یک تیم روسی خواستار سعید معروف شده و حاضر است ۶۰۰ هزار یورو هم دستمزد به کاپیتان سابق تیم ملی بدهد. چینی ها هم سفت و سخت معروف را می خواهند و او می تواند با ۲ ماه بازی در لیگ این کشور مبلغی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار درآمد کسب کند.

شاید همین پیشنهادات ستاره محبوب والیبال کشورمان را دوباره دست به توپ و از مربیگری منصرف کند اما ...

رزنده و ولاسکوی آینده دنیای والیبال

به درستی نمی دانیم سعید معروف کلاس های مربیگری را گذرانده یا نه اما در دنیای والیبال و ورزش همیشه استثناء وجود داشته است. کاپیتان سابق تیم ملی ستاره ای اهل مطالعه، باهوش و با تجربه است که به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته و به راحتی می تواند در عرصه مربیگری هم خوش بدرخشد.

کم نیستند کسانی که معتقدند در دو یا سه سال آینده سعید معروف روی نیمکت تیم ملی ایران خواهد نشست و خدا را چه دیدید؟ شاید با معروف توانستیم رؤیای رفتن روی سکوی المپیک را تجربه کنیم.

سعید معروف می تواند یک برناردو رزنده (مربی افسانه ای برزیل و قهرمان دو دوره المپیک) یا خولیو ولاسکوی دیگر در عالم مربیگری والیبال باشد.

کتاب باز!

بی تعارف یکی از کتاب بازترین (!) ورزشکاران ایران سعید معروف است. ستاره ای که اخلاق خاصی دارد و معمولا سرش توی کار خودش است. کمتر حرف می زند و خیلی اهل گپ و گفت با رسانه ها نیست. در اردوهای تیم ملی هم بیشتر کتاب می خواند و شنیدیم از علاقمندان شعر نو و ادبیات کشورمان است. اشعار فارسی و کتاب نویسندگان برجسته کشورمان را مطالعه می کند. سعید معروف اهل فیلم و تئاتر است و برخلاف بسیاری از ورزشکاران تلاش کرده است جامع الشرایط باشد.

این دانش و آگاهی همراه با مطالعه می تواند آینده روشنی در مربیگری برای او ترسیم کند.

در سکوت تلاش کن!

شعار معروف سعید در زندگی این جمله است؛ «در سکوت سخت تلاش کن. بگذار موفقیت سروصدای تو باشد.»

کاپیتان سابق تیم ملی اهل کتاب، فرهنگ، تئاتر و یکی از طرفداران محیط زیست و حیوانات است اما مدت هاست رابطه ای با رسانه ها ندارد! او پس از آن که بازی با ژاپن را با چشمانی اشکبار ترک کرد حاضر به مصاحبه با رسانه ها نشد.

معمولا حرف هایش را در نشست های خبری یا مصاحبه با سایت FIVB می زند و این رابطه سرد فقط مختص به خبرنگاران یا رسانه های ایرانی نیست.

یک سایت ورزشی لهستانی پیش از دیدار دو تیم ایران و لهستان در مسابقات والیبال بازی‌های المپیک به بررسی حساسیت‌های این بازی با تمرکز روی نقش سعید معروف کاپیتان تیم ملی ایران پرداخت. در این گزارش آمده بود: «او خبرنگاران لهستانی را می‌ترساند، به حریف بی‌احترامی می‌کند، با رسانه‌ها صحبت نمی‌کند، ولی در عین حال، یک والیبالیست برجسته است که به اندازه سیاستمداران رده بالا در کشورش، اهمیت دارد. سعید معروف رهبر تیم ملی والیبال ایران به همراه یارانش روز شنبه با تیم ملی لهستان دیدار خواهد کرد.»

پس از پایان آن دیدار در نشست خبری خبرنگار ایرانی از معروف پرسید که چرا لهستانی‌ها از آنها بدشان می‌آید؟ معروف گفت که نظری در این مورد ندارد. کوبیاک کاپیتان تیم ملی لهستان ناگهان وارد بحث شد و گفت:‌ ما از ایرانی‌ها بدمان نمی‌آید، ما واقعاً عاشق آنها هستیم. ما علاقه خود را به طرف مقابل به این شکل (مشاجره درون زمین) نشان می‌دهیم!

تعدادی از خبرنگاران لهستانی پس از شنیدن حرف‌های کوبیاک، شروع به خندیدن کردند و معروف با لحنی جدی پاسخ داد: چیزی برای خندیدن نیست. جوک نگویید. شما همیشه شوخی می‌کنید. وقتی معروف،‌ نشست خبری را ترک کرد رو به دو خبرنگار لهستانی گفت:‌ بعد از بازی‌ها شما را می‌بینم.

سعید معروف ترجیح می دهد حرف هایش را بنویسید و در صفحه شخصی خودش در اینستاگرام منتشر کند اما امیدوارم این چهره دوست داشتنی در دوران مربیگری رابطه بهتری با خبرنگاران و رسانه ها داشته باشد. از قضا او نشان داده اگر بخواهد مصاحبه کند خیلی خوب، روان و بهتر از خیلی ها می تواند حرف بزند و مخاطب خود را مجذوب کند.

آلن فابیانی نه، آندری ژوکوف!

شاید برای خیلی ها این سئوال پیش آمده باشد که الگوی والیبالی سعید معروف کیست؟

نوبخت و جهانگیر سید عباسی پاسورهای معروفی در ارومیه و ایران بودند که دایی «معروف» محسوب شده و مشوق اصلی او برای فعالیت در این رشته بودند. هرچند در دوی صحرانوردی و فوتبال هم استعداد داشت.

سال‌ها پیش سعید معروف را با «آلن فابیانی» پاسور افسانه ای و اسبق تیم ملی فرانسه مقایسه کردم که چیره دست و هنرمند بود اما جوان نوخاسته آن روزهای فوتبال ایران یک اسم دیگر را الگوی فنی خود معرفی کرد: «آندری ژکوف بلغاری!»

کاپیتان معروف والیبال ایران از جوانی طرفدار آندری ژکوف پاسور سابق تیم ملی بلغارستان و یکی از اعجوبه های این رشته بود و «ست کوویچ» مربی صربستانی سابق تیم های ملی نوجوانان و جوانان ایران می دانست و همیشه هم می گفت: سعید از آندری ژکوف هم بهتر خواهد شد. پیش بینی ست کوویچ هم خیلی زود درست از آب درآمد.

طرفدار سرسخت راجر فدرر!

تنیس و والیبال هر دو تور دارند و زدن سرویس در آن خیلی تعیین کننده است اما به یاد نداریم سعید معروف را با راکت تنیس دیده باشیم. او گاهی پینگ پنگ بازی می کند ولی ندیده و نشنیده ایم تنیس بازی کند.

با این وجود کاپیتان سابق تیم ملی طرفدار سرسخت راجر فدرر اسطوره تنیس جهان و سوئیس است. اینکه این علاقه به دیرپا بودن و مداومت این چهره پرافتخار در رشته تنیس برمی گردد یا شخصیت کاریزماتیک و کارهای خیرخواهانه راجر فدرر نمی دانیم اما آنچه می دانیم فعالیت های نیکوکارانه و خیرخواهانه ستاره ایرانی است.

سعید معروف در ارومیه و سراسر کشور دستی برآتش اقدامات بشردوستانه دارد هرچند خیلی علاقه ای ندارد این کارهایش رسانه ای شود.

رفیق مشترک علی دایی و علی کریمی!

اهالی فوتبال و کسانی که علی دایی و علی کریمی را خوب می شناسند، می دانند نمی توان رفیق مشترک این دو اسطوره فوتبالی بود.

دو پادشاهی که مدتی است آتش بس اعلام کرده و روابط محترمانه ای با یکدیگر دارند که اوج آن را در مراسم تدفین زنده یاد مهرداد میناوند دیدیم ...

معدود افرادی وجود دارند که ارتباط صمیمانه ای با هر دو چهره پرافتخار فوتبال ایران دارند و سعید معروف یکی از این افراد است.

فوق ستاره والیبال ایران همزبان علی دایی و علی کریمی رفیق است و خصوصیات اخلاقی مشابهی با جادوگر دارد.

رفاقت با سردار آزمون

از دوران بازی سعید معروف در روبین کازان او رابطه خوبی با سردار آزمون دارد. فرصت کوتاهی بود؛ چون سردار آزمون ستاره جوان فوتبال کشورمان از تیم روبین کازان به صورت قرضی خارج شد. سعید معروف می گوید که ۳ بار با سردار تلفنی صحبت کرده و از آزمون خواسته برای زندگی در شهر کازان روسیه راهنمایی اش کند.

زادگاه مهاجم تیم ملی فوتبال کشورمان گنبد کاووس و پدرش خلیل آزمون یکی از والیبالیست های اسبق تیم ملی بوده است. خود سردار آزمون هم قبل از فوتبال در رشته والیبال فعالیت می کرد و به موفقیت هایی هم رسیده بود.

ادعای فرهاد ظریف: سعید پرسپولیسی است!

شهرام محمودی دوست صمیمی سعید معروف، سید محمد موسوی و میلاد عبادی پور از پرسپولیسی های متعصب و دو آتشه هستند.

از آن طرف عادل غلامی، امیر حسین اسفندیار و مجتبی میرزاجانپور استقلالی هستند و ابایی هم از مصاحبه کردن درباره این علاقه ندارند اما سعید معروف هنوز لو نداده طرفدار کدام تیم است.

اولین بار فرهاد ظریف لیبروی سابق تیم ملی فاش کرد که سعید معروف پرسپولیسی است و ستاره والیبال ایران هم این موضوع را تکذیب نکرد.

طرفدار بارسلونا، ژاوی، مسی و پپ گواردیولا!

کاپیتان سابق تیم ملی والیبال ایران به فوتبال هم علاقه دارد و بازی های بارسلونا را تعقیب می کند.

او یک بارسایی قدیمی است که همواره در مسابقات این تیم با رئال مادرید و ال کلاسیکو با دوستانش کُری می خواند و گاهی هم لباس این تیم را می پوشد.

سعید معروف طرفدار لیونل مسی است اما از قدیم ژاوی هرناندز را هم دوست دارد.

جالب آن که ژاوی هم مثل معروف پاسور بود؛ یکی در فوتبال و یکی والیبال!

اما شنیدیم والیبالیست محبوب کشورمان یکی از علاقمندان پپ گواردیولاست. سرمربی موفق و سابق بارسا و فعلی منچستر سیتی که در حال حاضر جزو بهترین مربیان جهان است.

خوشحالی از برکناری رونالد کومان!

ستاره دوست داشتنی والیبال ایران مثل همه بارسایی ها از نتایج یک سال اخیر این تیم به شدت ناراضی است.

سعید معروف هم جزو کسانی بود که از اخراج رونالد کومان هلندی حسابی خوشحال شد و شنیدیم او هم بدش نمی آید ژاوی هرناندز را روی نیمکت سرمربیگری بارسا ببیند.

پی نوشت؛ تاریخ چند هزار ساله ایران مملو از اساطیر و افسانه هایی بوده که شاید قدر آنها را ندانستیم و هیچ کدام را خوب نشناختیم. اساطیری که در پس سکوت شخصی و خبری هریک و فراموشی ما هم فراموش نشدند. مردانی که شاید ادیبان، شاعران و نویسندگان ایران زمین هم در قبال آنان کم بی معرفتی نکردند و ... امیدوارم تمرین کنیم که در آینده نه بی معرفت باشیم و نه فراموشکار!

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها