کد خبر : 66206

دولت سیزدهم با بازار و قیمت ارز چه می کند؟ / وزیر احتمالی صمت بررسی کرد

دولت سیزدهم با بازار و قیمت ارز چه می کند؟ / وزیر احتمالی صمت بررسی کرد

کارشناس اقتصادی گفت: دولت سیزدهم برای حذف ارز ترجیحی برنامه هایی دارد تا بدون هیچ شوک و تنشی به صورت طبیعی اصلاح ساز و کار آن انجام شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمی امین کارشناس اقتصادی و وزیر صمت احتمالی دولت سیزدهم در برنامه گفت و گوی ویژه خبری دیشب به تشریح بایدهای اقتصادی دولت جدید پرداخت و در خصوص وضعیت یارانه در این دولت گفت:  ما دوراه داریم یا اینکه ارز نرخ ترجیحی همچنان باشد و کاری کنیم که یارانه آن به دست مردم برسد یا اینکه مستقیم یارانه پرداخت کنیم و ارز ترجیحی حذف شود، برای این کار یک دوران گذار نیاز است و به یکباره نمی توان آن را اجرایی کرد.

او افزود: دولت سیزدهم برای حذف ارز ترجیحی برنامه هایی دارد که روی آن کار می شود تا بدون هیچ شوک، چالش و تنشی به صورت طبیعی اصلاح ساز و کار آن انجام شود.

فاطمی امین در خصوص بهبود محیط کسب و کار گفت:  یک مدیر واحد تولیدی نباید دغدغه ای خارج از واحد تولیدی خود داشته باشد اما اکنون ۸۰ درصد از دغدغه های فعالان اقتصادی بحث  مالیات،  بیمه و  تامین اجتماعی است.

او ادامه داد: باید نظام حرفه ای مقررات گذاری شکل بگیرد. اصلاح مجوزها یعنی اصلاح قواعد و مقررات موجود. اصلاح این مجوزها می تواند کاری باشد که  همزمانی اجرای آن با شعار امثال خیلی موثر واقع شود و بهبود قابل ملاحظه ای را در این بخش می توانیم امسال داشته باشیم.

کارشناس اقتصادی در خصوص بازار ارز گفت:  پیش بینی پذیری در بازار ارز بسیار مهم است. کارایی بازار ارز یک بخش از طریق ابزارهای مالی صورت می گیرد  و  در یک بخش باید درآمدهای ارزی را توسعه دهیم.

او ادامه داد: اگر امسال صادرات قابل توجهی نسبت به سال پیش داشته باشیم درآمد ارزی خواهیم داشت که بر بازار ارز تاثیر می گذارد.

فاطمی امین گفت: ما در سه سال پیاپی تورم بالای ۲۵ درصد داشتیم یعنی قدرت خرید مردم تا حدی زیادی کاهش پیدا کرده است در این شرایط تولید نمی شود چون کسی نمی تواند بخرد.  در این حلقه برای بازسازی اقتصاد باید یک سال و نیم روی صادرات کار کنیم .

وزیر صمت احتمالی دولت سیزدهم در خصوص اینکه آشفتگی سامانه نیما چگونه حل می شود ؟گفت: اگر نقطه ای به این موضوع نگاه شود همین مشکلات موجود پیش می آید اما اگر  مسائل را با هم ببینید و حل کنید یک هم افزایی ایجاد می کند که می تواند موثر باشد. به طور مثال مبلغ ۲ میلیارد دلار را برای صادرات برنامه ریزی می کنید اما به گونه ای زنجیره را می بندید که منابع حاصل از آن مواد اولیه و اجزا و قطعات صنایع تولیدی را فراهم کند تا تقاضای این صنایع در بازار نیما فشار وارد نکند در این صورت بازار ارز کنترل شده و اطمینان برای تولید ایجاد می شود.

او درباره تنظیم بازار کالا‌های اساسی تصریح کرد: کالا‌های اساسی یک طیف گسترده‌ای دارد که در ماه‌های گذشته چالش‌هایی در آن وجود داشت . حدود ۴ تا ۵ میلیون کالای اساسی در گمرک وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: یک چالش در تامین منابع برای خرید این کالا‌ها وجود دارد و چالش‌هایی هم در قرارداد‌ها داریم همچنین زمانی که این کالا‌ها از گمرک ترخیص می‌شوند در زنجیره توزیع هم چالش‌هایی دیده می شود.

فاطمی امین با بیان اینکه این مسائل با یک تدبیر صحیح قابل حل است گفت: باید ترخیص کالا در گمرک تسهیل شود و گلوگاه‌های حمل روان شود که البته نسبت به یک ماه قبل کار بهتر انجام می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:  درباره تامین کالا هم شرکت‌هایی مانند شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام قرارداد‌های جدیدی را طی مدت اخیر پیگیری کردند که اطمینان را ایجاد می‌کند تا تامین کامل شود.

او با اشاره به اینکه باید یک کار ویژه درباره زنجیره تامین کالا انجام دهیم افزود: کالا‌ها را از زمانی که از گمرک خارج می‌شوند باید بتوان رصد کرد به خصوص اینکه به بعضی از کالا‌ها ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی پرداخت می‌کنیم که اگر ارز آزاد بود این دغدغه‌ها کمتر بود.

 فاطمی امین ادامه داد: شرکت بازرگانی دولتی در هفته‌های اخیر از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد که کار درستی است.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها