کد خبر : 80486

رنگ دود اگزوز با شما حرف می زند

رنگ دود اگزوز با شما حرف می زند

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده که دود متساعد شده از خودرو‌ها به چه معنا است و از رنگ دود خودرو به چه نکاتی می توان پی برد.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصاد آنلاین، هنگامی که خودرویمان دود می‌کند و  به تعمیرگاه مراجعه می‌ کنیم تعمیرکار از ما می خواهد که پدال گاز را فشار دهیم تا ببینند که دود خارج شده از اگزوز به چه رنگ است و از آن طریق به ایراد خودرو پی می‌برد.

دود سیاه:

خروج دود سیاه از سیستم اگزوز به معنی غنی بودن نسبت سوخت به هوا است. دود سیاه شاید در ابتدای روشن نمودن خودرو، مخصوصا در هنگام سرد بودن موتور دیده شود اما در صورتی که پس از گرم شدن موتور نیز باز این مشکل دیده شد، باید به دنبال رفع آن بود. در زمان خروج دود سیاه میزان هیدروکربون‌های نسوخته زیاد خواهد بود.

دلایل:

۱.در صورت کاربراتوی، تنظیم نبودن کاربراتور(به ساسات توجه شود البته در خودرو های کاربراتوری)

۲.صحیح نبودن تایمینگ موتور

۳.وجود نشتی در انژکتورها

۴.گرفتگی فیلتر هوا

۵.فشار بیش از حد در سیستم سوخت رسانی

دود سفید:

دود سفید را باید جدی گرفت.

شایع‌ترین احتمالی که در زمان خروج دود سفید از اگزوز ممکن است وجود داشته باشد، سوختن مایع خنک کننده موتور درون محفظه احتراق است که در این زمان به قول مکانیک‌ها خودرو آب روغن قاطی کرده است. در این زمان ابتدا سطح مایع خنک کننده را چک کنید و در صورت کم شدن به آن بیافزایید. عیب دیگری که ممکن است مسبب به وجود آمدن دود سفید باشد سوختن روغن هیدرولیک درون گیربکس خودرو است.

مشاهده دود سفید در صبح و مخصوصا سرد بودن هوا طبیعی است؛ اما در صورت گرم شدن و ادامه این روند مسئله از جایی دیگر است.

دلایل:

۱.سوختن واشر سرسیلندر

۲. ترک خوردگی سرسیلندر و یا بلوکه موتور

۳.سوختن روغن هیدرولیک گیربکس

دود خاکستری مایل به آبی:

خروج دودی به این رنگ از سیستم اگزوز به جز سوختن روغن موتور درون محفظه احتراق نمی‌تواند معنای دیگری داشته باشد.

در صورتی که دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ آبی بود، حتما در ابتدا سطح روغن موتور را چک نمائید. در صورت پایین تر بودن میزان روغن از حد مجاز حتما به روغن درون موتور بیافزایید تا از خطات جدی که نداشتن روعن می‌تواند برای موتور اتومبیل بوجود بیاورد جلوگیری کنید.

دلایل:

۱.شکستن رینگ پستون

۲.خراش برداشتن دیواره سیلندر

۳.شکستگی و یا خرابی در بوش سوپاپ

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها