کد خبر : 3302

رنگ دود اگزوز خودروی شما حاوی چه اطلاعاتی است؟

رنگ دود اگزوز خودروی شما حاوی چه اطلاعاتی است؟

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا رنگ دود اگزوز خودروی تان مایل به آبی است؟ اصلا متوجه شده اید که گاهی دود اگزوز سیاه است و گاهی مایل به سفید؟ حتما فکر می کنید که مگر دود اگزوز هم رنگ دارد؟!

به گزارش خودروتک، ایراد در خودرو مثل ایراد در هر سیستم دیگری، دارای علائم و نشانه هایی است. مثلا نشتی روغن، بوی بنزین و شنیدن صدای ناهنجار در عقب خودرو از علائمی است که راننده بعد از بروز مشکل در کارکرد سنسورها، باک بنزین یا کمک فنر حس خواهد کرد. علائمی هم هستند که در ابتدا ممکن است برای شما کمی عجیب به نظر بیایند و یا اصلا شما به آنها توجه نکنید. داشتن اطلاعاتی درباره این نشانه ها کمک می کند بدون سردرگمی به سراغ مشکل رفته و آن را برطرف کنید. عوض شدن رنگ دود اگزوز خودرو هم از علائم ایراد در موتور خودرو است.

روغن سوزی

قبل از هر چیز لازم است بدانید که موتور سالم دود نمی کند، و اگر دود کند یعنی سیستم موتور دچار مشکل شده است. حال ممکن است دود اگزوز به رنگ های مختلفی باشد:

دود اگزوز به رنگ آبی است

دود آبی رنگ اگزوز نشانه ای دال بر روغن سوزی موتور خودروی شماست. اگر رینگ پیستون یا سیل سوپاپ های موتور دچار خوردگی و آسیب شده باشد، روغن به داخل سیلندر و مسیر دود نشت می کند و باعث دود کردن ماشین به رنگ آبی می شود.

راه حل این مشکل مراجعه به یک تکنسین و تعویض رینگ پیستون یا سیل ها است.

دود آبی

دود اگزوز سیاه است

اگر دود اگزوز سیاه رنگ بود، یعنی تمامی سوخت در محفظه احتراق نمی‌سوزد و انژکتورها نشتی دارند. دلیل دیگر دود سیاه اگزوز می تواند ایراد در جرقه زنی خودرو باشد.

راه حل مشکل اول تعویض انژکتورها و راه حل مشکل دوم، تعویض وایر ها، کویل و شمع ها است.

توجه داشته باشید که اگر در منطقه ای پر گرد و غبار یا آلوده زندگی می کنید و یا مدت زمان زیادی است که فیلتر هوا را عوض نکرده اید، تعویض فیلتر هوا هم می تواند به حل مشکل شما کمک کند.

دود سیاه اگزوز

دود اگزوز سفید است

اگر دود اگزوز شما در حالت سرد بودن ماشین، متمایل به سفید بود جای نگرانی نیست. اگر بعد از مدتی کار کردن ماشین و گرم شدن موتور، باز هم از اگزوز دود متمایل به سفید بیرون آمد، موتور شما ایراد دارد. در این حالت یا آب به داخل محفظه احتراق نشت می کند یا اینکه واسکازین از طریق ماژول وارد مانیفولد ورود هوا می شود. ورود آب به داخل محفظه احتراق و تبخیر آن، ترک خوردن یا شکستن سرسیلند یا بلوک سیلندر، باعث سفیدی دود اگزوز می شود.

راه حل این مشکلات تعویض واشر سر سیلندر، سر سیلندر یا بلوک سیلندر است.

دود سفید

واسکازین: واسکازین یا روغن جعبه‌دنده برای کار کردن روان قطعات متحرک موجود در گیربکس، دیفرانسیل و جعبه فرمان خودرو استفاده می شود.

ماژول: جایی است که آب رادیاتور و روغن موتور از کنار یکدیگر عبور می‌کنند.

مانیفولد: در خودروها دو نوع منیفولد وجود دارد یکی منیفولد بنزین که هوا را به درون سیلندرها می‌کشد و دیگری منیفولد دود که دود اگزوز را تخلیه می کند.

جدول زیر را در گوشی تان ذخیره کنید تا با یک نگاه متوجه بروز مشکل در مواقع ضروری شوید.

رنگ دود اگزوز

منبع: توربو یدک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها