کد خبر : 40884

چرا چراغ چک خودرو روشن شده است؟

چرا چراغ چک خودرو روشن شده است؟

این حسگر میزان دمای آب را اندازه‌گیری و به ایسیو ارسال می‌کند. در صورت خرابی این سنسور، نشانگر دمای آب را به صورت صحیح نشان نمی‌دهد، در عملکرد فن رادیاتور مشکل ایجاد می‌شود و در نهایت چراغ چک روشن خواهد شد.

به گزارش خودروتک به نقل از دیجیاتو ، روشن شدن چراغ چک می‌تواند از علل مختلفی نشات بگیرد. به طور کل اکثر عواملی که سبب بروز نقص در کارکرد عادی موتور شوند، می‌توانند علت روشن شدن چراغ چک باشند.

عمده این علل به تجهیزات الکترونیکی خودرو ارتباط می‌کنند، اما در برخی موارد عوامل مکانیکی نظیر: نقص در عملکرد اویل پمپ، فیلتر روغن، یاتاقان‌ها و... می‌توانند باعث بروز عیب در پیشرانه شده و عدم گردش روان میل لنگ را در پی داشته باشند.

در نتیجه روشن شدن چراغ روغن، چراغ استپ و در نهایت چراغ چک محتمل خواهد بود.

در این مطلب از سری مقالات فنی بخش خودرو قصد داریم تا علل روشن شدن چراغ چک اتومبیل را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه به شایع‌ترین علل روشن شدن چراغ چک خودرو اشاره شده است.

روشن شدن چراغ چک ناشی از ایراد در مقاومت فن خنک کننده:

در صورت وجود ایراد در مقاومت فن خنک‌کننده و یا سیم و سوکت مربوطه، دستگاه دیاگ خطای مقاومت فن را به نمایش خواهد گذاشت. به منظور رفع عیب ابتدا باید وضعیت ظاهری سیم‌کشی و سوکت از نظر وقوع هر گونه سوختگی، قطعی، دفرمه شدن و تغییر رنگ بررسی کرده و در صورت وجود نقص نسبت به تعمیر آن‌ها اقدام شود. در صورت تداوم حضور خطا در دستگاه دیاگ و روشن ماندن چراغ چک باید نسبت به تعویض مقاومت فن مبادرت ورزید.

روشن شدن چراغ چک ناشی از ایراد در موتور فن

در این حالت دستگاه دیاگ کد خطای موتور فن را به اطلاع کارشناس می‌رساند. در این مورد نیز باید ابتدا وضعیت سیم و سوکت متصل به موتور فن از نظر ظاهری چک شود تا سوختگی، قطعی و یا کثیف شدن اتصالات سوکت رخ نداده باشد؛ در صورت تداوم روشن بودن چراغ چک باید نسبت به تست و در نهایت تعویض موتور فن اقدام کرد.

روشن شدن چراغ چک ناشی از بروز عیب در رله فن خنک‌کننده

در صورت مشاهده خطای رله فن در دستگاه دیاگ، بایست ابتدا سلامت سیم‌کشی و سوکت متصل به رله از نظر قطعی، تغییر رنگ و دفرمگی مورد بازرسی قرار بگیرند؛ در صورت سالم بودن این بخش‌ها بایست نسبت به تعویض رله معیوب اقدام شود.

روشن شدن چراغ چک ناشی از وجود ایراد در مپ سنسور

این سنسور که معمولا روی منیفولد هوا نصب می‌شود، وظیفه سنجش فشار و دمای هوای ورودی به موتور را برعهده داشته و اطلاعات اندازه گیری شده را به طور پیوسته به ایسیو ارسال می‌کند. در اثر تغییر فشار هوا، مقاومت داخلی و ولتاژ تولیدی توسط حسگر تغییر می‌کند و از سوی ایسیو جهت محاسبه جرم هوای ورودی، تعیین میزان پاشش سوخت و آوانس جرقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنجش دمای هوای ورودی به موتور نیز طی فرآیندی مشابه انجام می‌شود.

در صورت وجود خطای مپ سنسور در دستگاه دیاگ، ابتدا بایست صحت اتصال آن به بدنه منیفولد هوا و شل نبودن پیچ متصل کننده اطمینان حاصل شود؛ سپس سوکت و سیم‎های آن مورد بازرسی قرار گیرد. در صورت عدم وجود نقص در موارد ذکر شده، پس از تست مپ سنسور توسط دستگاه دیاگ و حصول اطمینان از خرابی آن باید نسبت به تعویض قطعه معیوب اقدام کرد.

روشن شدن چراغ چک ناشی از خرابی سنسور دریچه گاز

این حسگر شامل یک پتانسیومتر است که موقعیت لحظه‌ای دریچه گاز را به منظور تشخیص حالت درجا، پر گاز و... به ایسیو ارسال می‌کند. خرابی این قطعه و سیم کشی سیم کشی مربوط به آن موجب روشن شدن چراغ چک خواهد شد.

روشن شدن چراغ چک ناشی از نقص در استپر موتور

این قطعه در خودرو‌های مجهز به دریچه گاز سیمی، هوای مورد نیاز پیشرانه را در حالت دور آرام و یا هنگام برداشتن پا از روی پدال گاز و بسته شدن دریچه گاز، تامین می‌کند. در صورتی که دستگاه دیاگ خطای استپر موتور را نشان بدهد، باید پس از چکاب سیم‌کشی و رفع آلودگی‌های سوکت، در صورت تداوم روشن ماندن چراغ چک و عدم رفع خطا در دستگاه دیاگ، نسبت به تعویض قطعه معیوب اقدام شود.

روشن شدن چراغ چک ناشی از سنسور دمای آب

این حسگر میزان دمای آب را اندازه‌گیری و به ایسیو ارسال می‌کند. در صورت خرابی این سنسور، نشانگر دمای آب را به صورت صحیح نشان نمی‌دهد، در عملکرد فن رادیاتور مشکل ایجاد می‌شود و در نهایت چراغ چک روشن خواهد شد. در اینجا نیز بررسی مسیر سیم‌کشی و تعویض قطعات معیوب جهت خاموش شدن چراغ چک ضروری خواهد بود.

روشن شدن چراغ چک ناشی از از ایراد در سنسور دور موتور

سنسور دور موتور از نوع القای الکتریکی بوده و بر روی پوسته گیربکس و قسمت فوقانی فلایویل قرار می‌گیرد. این سنسور وضعیت میل لنگ و سرعت دوران آن را به صورت لحظه‌ای به ایسیو ارسال می‌کند؛ ایسیو نیز پس از دریافت اطلاعات سنسور دور موتور و سایر حسگرها، تداوم کار پمپ بنزین، استپر موتور، زمان پاشش سوخت و... را تحت کنترل خود نگاه می‌دارد. در حالتی که دستگاه دیاگ خطای سنسور دور موتور را نشان بدهد، بایست ابتدا وضعیت سیم و سوکت مربوطه کنترل شده و درون سوکت از وجود هر گونه آلودگی و سولفاته پاک شود. در صورت عدم رفع عیب و روشن ماندن چراغ چک ایراد از سنسور دور موتور بوده و باید قطعه معیوب تعویض شود.

روشن شدن چراغ چک ناشی از ایراد در سنسور میل سوپاپ

عدم عملکرد صحیح سنسور میل سوپاپ موجب بروز خطا در ایسیو و روشن شدن چراغ چک می‌شود. این حسگر موقعیت میل سوپاپ را به اطلاع ایسیو رسانده و زمان پاشش سوخت را تنظیم می‌کند. پس از بازرسی دسته سیم و سوکت مربوطه و اطمینان از عدم وجود عیب در این بخش‌ها، با تعویض سنسور میل سوپاپ و پاک شدن خطای ایسیو توسط دستگاه دیاگ چراغ چک خاموش خواهد شد.

روشن شدن چراغ چک ناشی از ایراد در سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن وظیفه آنالیز گاز‌های خروجی از اگزوز و محاسبه غلظت اکسیژن در آن‌ها را برعهده دارد. این سنسور اطلاعات خود را به ایسیو جهت تنظیم مصرف سوخت و کنترل آلایندگی ارسال می‌کند. طول عمر این قطعه محدود بوده و در اثر کثیفی ناشی از دوده، آب و روغن و ... تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اگر پس از کنترل دسته سیم و سوکت مربوطه و پین‌های ایسیو مشکل همچنان باقی بود، باید نسبت به تست این سنسور در دستگاه دیاگ اقدام کردو در صورت نیاز قطعه معیوب تعویض شود.

روشن شدن چراغ چک ناشی سنسور ضربه

این حسگر کوبش‌های ناشی از از احتراق زودرس را شناسایی و اطلاعات حاصل را به ایسیو ارسال می‌کند؛ ایسیو نیز به منظور کاهش ضربات و کوبش ناشی از احتراق زودرس آوانس جرقه را بر اساس اطلاعات این سنسور تنظیم می‌کند. در این موارد لازم است پس از کنترل دسته سیم و اتصالات مربوطه، نسبت به تعویض این حسگر پیزوالکتریک اقدام شود.

روشن شدن چراغ چک ناشی از خطای انژکتور

انژکتور از یک سوپاپ سلونوئیدی تشکیل شده و وظیفه پاشش سوخت را برعهده دارد. در صورت وجود ایراد در این قطعه یا سیم کشی‌های مربوطه، چراغ چک خودرو روشن خواهد شد و پیشرانه ریپ خواهد زد.

روشن شدن چراغ چک ناشی از ایراد در دریچه گاز

احتمال دارد رسوب بیش از حد آلودگی درون دریچه گاز موجب بروز خطا در پارامتر‌های هوا در ایسیو و روشن شدن چراغ چک شود. در این حالت لازم است تا دریچه گاز توسط اسپری مناسب شستشو گردد. خرابی دریچه گاز برقی نیز می‌تواند موجب روشن شدن چراغ چک خودرو شود.

روشن شدن چراغ چک ناشی از ایراد در سیستم جرقه‌زنی

در صورت بروز ایراد جدی در کویل، شمع‌ها و وایرها، روشن شدن چراغ چک محتمل است. تعویض قطعه معیوب چاره کار خواهد بود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها