کد خبر : 1319

نحوه آب بندی خودروی صفر کیلومتر

نحوه آب بندی خودروی صفر کیلومتر

کسانی که خودروی نو خریداری می کنند دوران طلایی آب بندی خودروی صفر کیلومتر را سپری خواهند کرد که در طی این دوره قالباً تجربه رانندگی لذت بخش با خودروی صفر را خواهند داشت، ظاهر و صدای موتور آنچنان دلنشین است که هرگز نمی خواهید به دلیل سهل انگاری، این مجموعه ایرادی پیدا کند.

به گزارش خودروتک، همانطور که گفته شد درباره آب بندی خودرو باورهای گوناگونی وجود دارد که بر اساس آن توصیه می شود تا حد امکان با خودرو مدارا نمود و با ملایمت رانندگی کرد یا اینکه آنقدر با ماشین محکم و پر شتاب رانندگی کرد که خودرو اصطلاحاً هار و جسور شود! در هر صورت از نظر کسانی که این توصیه ها را می کنند خودرو به درستی آب بندی می شود و بعد از آن صاحب خودرو، برای یک عمر از آب بندی اولیه راضی خواهد بود.

تشریفاتی که به آب بندی خودرو شهرت پیدا کرده اند عمدتاً بر اساس تجربیات متدوالی شکل گرفته اند که بسته به نوع و مدل خودرو ها متفاوت هستند البته تکنولوژی های ساخت خودروهای امروزی تا حدی تکامل یافته اند که می توان گفت مراقبت های زیادی برای خودروهای تولیدی، به خصوص به روش های سنتی نیاز نیست. به طور کلی پس از خریداری خودروی صفر باید مدتی قطعات مختلف با فشار کم کار کنند تا نهایتاً به کارکردی مطلوب برسند، این تعریف ساده ای از آب بندی است.

از جمله مهمترین توصیه ها که بعضی از آنها نه تنها برای آب بندی خودروی صفر کیلومتر، بلکه تا سالها برای افزایش کارایی و طول عمر قطعات مفید خواهند بود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آب بندی موتور خودرو

شاید خودرو جدید شما بسیار پر سرعت باشد، اما فشردن پدال گاز و رساندن موتور به آخرین حد قدرتش جز در موارد اضطرار، به هیچ وجه ایده خوبی نیست ضمناً از آنجاییکه در دوره آب بندی، موتور خودرو باید سرعت های مختلفی را تجربه کند، بهتر است از قابلیت کروز کنترل که سبب می شود موتور در یک دور تقریباً ثابت کار کند استفاده نشود همچنین از طی مسیرهای کوتاه نیز اجتناب کنید، چراکه در این دوره موتور باید به دمای مناسب رسیده و مدتی در این دما کار کند که با سفرهای کوتاه این امر تحقق نخواهد یافت.

آب بندی موتور خودروی صفر کیلومتر

در دوره آب بندی به هیچ وجه، خودرو یا وسیله دیگری را یدک نکشید. این کار سبب می شود موتور وزنی بیشتر از وزن خودرو را تحمل کند و به شدت تحت فشار قرار گیرد، این حالت در مسیر های طولانی یا سربالایی ها نیز صادق است سعی کنید در این نوع سفر ها تعداد سرنشینان خودرو زیاد نباشد.

هنگام رانندگی سعی کنید دنده متناسب با سرعت خودرو انتخاب و تعادل در گاز دادن را رعایت کنید تعویض دنده ها را در دورهای پایین و قبل از رسیدن نشانگر دور موتور به محدوده قرمز رنگ روی صفحه کیلومتر انجام دهید، به بیان دیگر اجازه ندهید هیچ گاه دور موتور از 4000 دور در دقیقه تجاوز کند البته طول دوره آب بندی به خصوص در خودرو های جدید حدود 1000 کیلومتر بوده و پس از آن می توان به دور موتور و سرعت های بالاتر رسید.

قطعات متحرک موتور

در گذشته به دلیل آنکه جنس بلبرینگ و میل لنگ ها از درجه کیفی مناسبی برخوردار نبودند، در دوره آب بندی، فشار بیش از حد به موتور باعث تغییر شکل یا در بعضی موارد سبب ترک خوردن این قطعات می شد. همچنین روغن موتور ها نیز به خوبی امروز نبودند، هرچند موتورهای پیشرفته امروزی هم در طراحی اختلاف چندانی با نسل های گذشته ندارند، اما در استحکام و تحمل فشار بسیار پیشرفت کرده اند و تغییر شکل پذیری قطعات به حداقل رسیده است.آب بندی موتور اتومبیل صفر کیلومتر

همانطور که گفته شد، فشار بیش از حد به موتور و رساندن دور موتور به منطقه قرمز رنگ، در خودروی صفر کیلومتر، ایده بسیار بد و مخربی است که رعایت این امر نیز مانع از یک رانندگی عادی و دلچسب نخواهد بود، پس سعی کنید از تست سرعت، یدک کشیدن وسایل سنگین تا 1000 کیلومتر اول خودداری کنید.

روغن موتور

اگر سلامت موتور خودرو برایتان مهم است ترجیحاً بعد از حدود 100 کیلومتر کارکرد اولیه خودروی صفر کیلومتر، و بعد تر پس از طی حدود 1000 کیلومتر روغن موتور را تعویض کنید. در لحظه اول اکثراً بر این باورند که این روغن نباید تفاوت چندانی با روغن نو و استفاده نشده داشته باشد، اما واقعیت چنین نیست. این روغن مملو از براده های ریز فلزات و ذرات بسیار کوچکی است که به دلیل ساییده شدن قطعات متحرک موتور، وارد جریان روان کننده می شوند و توسط پمپ روغن به طور پیوسته داخل موتور در حال چرخش می باشند و پس از گذشت زمان به نوعی لجن تبدیل شده که می تواند در قسمتهای مختلف موتور رسوب کرده و بعد از مدتی باعث دردسرهای بزرگ شوند.

تعویض روغن موتور در خودروی صفر کیلومتر

البته بدیهی است که پس از گذشت مدت کوتاهی از کارکرد خودرو، قطعات موتور مانند میل لنگ، رینگ ها و بلبرینگ ها تا حد مناسبی سیقلی شده و دیگر شاهد ورود این براده ها در جریان سیال روغن نباشیم.

عده ای بر این باورند که در دوره آب بندی باید از روغن موتور های با پایه معدنی یا مینرال استفاده کرد، چون روغن موتور های سنتتیک روی سطح فلز قرار می گیرند و از آنجا که بیش از حد لغزنده اند، اجازه جدا شدن نا همواریهای ریز و میکروسکوپی که باید به شکل براده های بسیار کوچک وارد روغن شوند را نمی دهند، لذا در هنگام تعویض روغن از محیط داخل موتور خارج نخواهند شد؛ از این رو این ناهمواریها برای مدت طولانی تری بر روی سطح قطعات می مانند، که این امر مشخصاً باعث طولانی تر شدن دوره آب بندی خواهد شد. البته این مطلب در مورد خودروهای مدرن مانند پورشه و مرسدس که در زمان تولید از روغن موتورهای سنتتیک پر می شوند آنچنان صدق نمی کند و شما می توانید آب بندی را برای این خودروها روغن موتور های سنتتیک انجام دهید اما اگر به فکر کاهش هزینه ها هستید، به دلیل اختلاف قیمت روغن موتور های مینرال و سنتتیک و اینکه در دو مرحله 100 کیلومتر و 1000 کیلومتر، باید روغن موتور تعویض شود، استفاده از روغن موتور های مینرال مقرون به صرفه تر می باشد.

توجه نمایید در مورد خودروهایی که در کارخانه به طور پیش فرض از روغن موتور سنتتیک استفاده می شود و همچنین مراحل براده گیری قبل از ریختن روغن صورت گرفته و از طرف کارخانه اعلام شده تا 10,000 کیلومتر اولیه هم نیازی به تعویض روغن نیست، باز هم بهتر است برای امنیت بیشتر روغن موتور تا قبل از 1000 کیلومتر اول تعویض گردد پس در این مورد نیازی به تعویض روغن موتور در 100 کیلومتر اولیه نیست.

اگر در مناطق آب و هوایی بسیار گرم زندگی می کنید یا موتور خودرو شما به دلایل مختلف مانند یدک کشی یا مسابقه، تحت فشار قرار دارد، روغن موتور مناسب برای خودروی شما، روغن های سنتتیک می باشند چرا که به مراتب بهتر از روغن های مینرال فرآیند روانکاری را انجام می دهند اما مانند دیگر روغن ها، این نوع از روغن ها نیز در برابر آلودگی های مختلف ناشی از آلودگی هوا، ذرات حاصل از سایش قطعات موتور، آب و اسید مصونیت نداشته و کیفیت خود را به مرور زمان از دست می دهند و تعویض به موقع آنها ضروریست.

سیستم ترمز

سیستم ترمز خودروهای صفر کیلومتر مانند لنت ها و دیسک ها در حقیقت نیازی به آب بندی ندارند. بر روی سطوح آنها یک لایه محافظ نازک قرار گرفته است که پس از طی چند کیلومتر اولیه از بین رفته و ترمزها حالت مطلوب به خود می گیرند، با این حال بهتر است تا 1000 کیلومتر اول، با ترمزهای ناگهانی و شدید در سرعت های بالا، به سیستم ترمز خودرو فشار نیاورید.آب بندی ترمز خودروی صفر کیلومتر

اتومبیل صفر کیلومتر هنوز دست انداز ها و رفتن در جاده های ناهموار را تجربه نکرده است به همین دلیل در این مسیر ها سرعت خودرو نباید زیاد باشد.

ظاهر خودرو

استفاده از مواد براق کننده بر روی سطوح داخل اتاق خودرو باعث می شود لایه نازک محافظ پلاستیکی که بر روی این سطوح کشیده شده است به مرور زمان از بین برود و سطوح در معرض ترک خوردگی قرار بگیرند.

مراقبت از رنگ ماشین صفر کیلومتر

در سالهای گذشته برای آنکه حلالهای داخل رنگ خودرو بطور کامل از رنگ جدا شوند و زیر لایه نازکی که واکس های براق کننده بر روی سطح رنگ ایجاد می کردند، به دام نیوفتند، تا 90 روز از زدن واکس و سایر براق کننده ها بر روی رنگ خودرو خودداری می شد.

اما امروزه در کارخانه های تولید خودرو از کاتالیزورها و موادی برای رنگ آمیزی استفاده می شود که بلافاصله بعد از خروج از خط تولید، باعث تثبیت کامل رنگ خودرو خواهد شد، همچنین یک لایه محافظ بر روی رنگ خودرو قرار می گیرد که رنگ را از آسیب های ناشی از نور خورشید و آلودگی های محیطی حفظ می کند، با این حال یک لایه واکس بر روی رنگ خودرو می تواند سطح رنگ را از کثیفی های ناشی از باران، آلودگی ها و اثرات بجا مانده از حشرات و پرندگان بیشتر حفظ کند و خودرو را تمییزتر جلوه دهد.

امروزه تکنولوژی تولید خودرو به خصوص در ساخت موتور، تا حدی پیشرفت کرده است که آب بندی خودروی صفر کیلومتر به مانند گذشته مورد توجه قرار نمی گیرد چراکه در گذشته به دلیل کمبود تکنولوژی در ساخت قطعات، خریداران خودرو ناگزیر بودند برای جلوگیری از صدمات جدی به موتور، اقداماتی را انجام دهند اما در عصر حاضر، نمونه اقداماتی که در بالا گفته شد بیشتر می توانند در جهت افزایش کارایی و طول عمر قطعات بسیار کارآمد باشند.

منبع: درست کار

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها