کد خبر : 64710

خرید و فروش پررونق تویوتای ۱۶ ساله

خرید و فروش پررونق تویوتای ۱۶  ساله

تویوتا کمری گرند که با نام رسمی XV30 نیز شناخته می‌شود، در زمان خاصی عرضه شد.

از سویی با آغاز هزاره‌ سوم، عمده خودروسازان نامدار جهان به‌دنبال رونمایی از خودروهایی با طراحی متفاوت و کارایی بهینه بودند، از سوی دیگر، نسل قبلی تویوتا کمری به‌واقع موفق و کم‌رقیب بود. در نتیجه از نسل پنجم تویوتا کمری یا همان کمری گرند، انتظار زیادی می‌رفت، اما به‌محض رونمایی از کمری گرند، ظاهر نه‌چندان چشم‌نواز و قدیمی این خودرو امیدها را به یأس تبدیل کرد.

 هرچند کافی بود که مدتی بگذرد و پس از آشکارشدن توانمندی‌ها و قابلیت‌هایش، کمری گرند آرام‌آرام به دسته سدان‌های محبوب باز گردد و حتی در بسیاری از بازارها، هیچ سدان متوسط دیگری به پای محبوبیتش نرسد. به‌طورکلی تا اواسط دهه دوم قرن بیست و یکم، تویوتا تمام طرف‌دارانش را در سطح جهان، به عرضه محصولات با طراحی بیش از حد ساده و به دور از هیجان عادت داده بود. این نسخه از کنری هم بخشی از همان سیاست تویوتا بود. اما همین خودروی به‌ظاهر کسل کننده امروز در بازار ایران طرف‌داران زیادی دارد و نسخه‌های کارکرده‌اش نایاب محسوب می‌شوند.

مشخصات فنی و امکانات رفاهی

براساس اطلاعات درج شده در تویوتا کمری دیوار، کمری گرند در تیپ‌های XLI و SE و LE با سطح امکانات متفاوت عرضه شده است. به‌طورمثال؛ تیپ پایه این خودرو از امکاناتی چون کروز کنترل، سیستم پخش CD، برقی بودن شیشه‌ها و قفل درها برخوردار است. تیپ LE نیز مواردی چون امکان تنظیم صندلی راننده، سیستم ورود بدون کلید و انتخاب آینه‌های کناری هم‌رنگ با بدنه خودرو را در خود جای داده است.

امکانات تیپ اسپرت SE شامل سیستم تعلیق اسپرت، رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچ، چراغ مِه‌شکن، اسپویلر عقب و امکان برخورداری از تزیینات و لوازم ویژه داخل کابین می‌شود. فول‌آپشن‌ترین تیپ (XLE) نیز مجهز به موارد ویژه‌ای نظیر روکش چرمی صندلی‌ها، سیستم گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم راهنمای مبتنی‌ بر DVD و سیستم CD چنجر و از همه‌ مهم‌تر سانروف است.

هرچند برخی منابع مدل‌های GLi و Xli دارای پیشرانه ۴ سیلندر با حجم ۲۴۰۰ سی‌سی را نسخه‌ای مجزا از کمری گرند عنوان کرده‌اند، اما عمدتاً کمری گرند را سدانی با هر دو موتور ۲۴۰۰ سی‌سی و ۳۰۰۰ سی‌سی می‌شناسند. مدل ۶ سیلندر خورجینی این خودرو از ظرفیت دقیق ۲۹۹۵ سی‌سی برخوردار است و با تولید ۱۹۴ اسب‌‌بخار قدرت و ۲۸۴ نیوتن‌متر گشتاور و شتاب ۷٫۸ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت، طبیعتاً بهترین و توانمندترین نسخه کمری گرند است.

این خودرو هم با جعبه‌دنده معمولی ۵ دنده و هم با جعبه‌دنده اتوماتیک ۴ دنده عرضه شده که مدل ۶ سیلندر آن عمدتاً به‌صورت دنده‌اتوماتیک ساخته شده و بیشتر مورد پسند قرار گرفته است. البته نسخه‌های محدودی از مدل ۶ سیلندر این خودرو با جعبه‌دنده معمولی به کشورمان راه پیدا کرده‌اند.

ارزش دربرابر خرید

کمری گرند در سال ۱۳۸۳ وارد ایران شد. البته در این زمان رقبایی مانند نیسان ماکسیما و سیتروئن زانتیا حضور فعالی در بازار کشور داشتند، اما کمری به پشتوانه اعتبار تویوتا توانست آمار فروش خوبی را از آن خود کند. چندی بعد، ورود نسخه‌های جدید از نسل‌های بعدی کمری، بازار این نسل و نسخه‌های آن را کمی مخدوش کرد اما امروز، به‌دلیل آشفتگی شدید بازار و زیادبودن قیمت خودروهای صفر داخلی و مونتاژی چینی، بسیاری مجدداً به پیرمردان خسته ژاپنی اقبال نشان می‌دهند.

قیمت روز خودرو کمری دیوار نشان می‌دهد که این خودرو در سال‌های گذشته قیمتی برابر با برخی سدان‌های صفر کیلومتر چینی مانند آریزو ۵ دارد. بسیاری خرید یک تویوتا کمری سلامت و کم‌‌کار کرد را به خودروی صفر چینی ترجیح می‌دهند. استهلاک کم و بازده فنی زیاد، باعث می‌شود تا خریدار چشم بر چهره قدیمی و سن زیاد خودرو ببندد و به لذت رانندگی تویوتا فکر کرده و ریسک خریدش را بپذیرد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها