کد خبر : 60206

لادا ریوا | برادر روسی پیکان

لادا ریوا | برادر روسی پیکان

لادای ریوا در بریتانیا برای مدتی خودروی افراد مظلوم و سرکوب‌شده لقب گرفت زیرا در زمان مارگارت تاچر نواحی صنعتی شمالی و بخش‌هایی از مرکز بریتانیا بیکاری شدیدی داشتند و لادا بسیار ارزان بود و مقاوم.

به گزارش خودروتک به نقل از گسترش ، لادا ریوا خودرویی است که از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۲ در روسیه تولید شده ‌است.  این خودرو اولین بار در سال ۱۹۸۰ در اتحاد جماهیر شوروی سابق به صحنه آمد. اما پلتفرم آن بسیار قدیمی‌تر است. لادا بر اساس فیات ۱۲۴ ساخته شد که قدمت آن به سال ۱۹۶۶ برمی گردد.

شکل ظاهرای این خودرو به پیکان شباهت بسیار زیادی دارد. کمااینکه از نظر کیفیت ساخت و قدرت موتور نیز دارای مشابهت هایی با خودرو شناخته شده مردم ایران است.

لادای ریوا در بریتانیا برای مدتی خودروی افراد مظلوم و سرکوب‌شده لقب گرفت زیرا در زمان مارگارت تاچر نواحی صنعتی شمالی و بخش‌هایی از مرکز بریتانیا بیکاری شدیدی داشتند و لادا بسیار ارزان بود و مقاوم.

لادا-روسیه1

از ویژگی‌های لادای کلاسیک و یا همان ریوا دوام بسیار خوب آن بود. به نحوی که بسیاری از نسخه‌های آن به راحتی توانستند بیش از ۳۰۰ هزار مایل و یا ۴۸۰ هزار کیلومتر را در جاده‌های خراب روسیه و علیرغم کمبود مراکز تعمیراتی، طی کنند. علاوه بر این، بدنه این خودرو نیز از فلز بسیار مقاومی ساخته شده بود تا از پس سرمای شدید منطقه سیبری برآید. در جایی خوانده بودم که در برودت وحشتناک این منطقه که گاهی از منفی شصت درجه سانتی‌گراد هم پایین‌تر می‌آید بدنه بیشتر خودروها با کوچک‌ترین برخوردی همانند مقوا چاک خورده و پاره می‌شوند!

از ویژگی‌های دیگر این مدل، که کمابیش در تمامی خانواده لادا مشترک است، بخاری فوق‌العاده کارآمد آن است؛ به نحوی که اگر سرمای محیط خارج از خودرو منهای ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد، قادر است داخل آن را تا بالای ۲۵ درجه سانتی‌گراد گرم می‌نماید، یعنی پنجاه درجه بیشتر از دمای محیط.

چند سال قبل در برنامه تلویزیونی تخت گاز مقایسه‌ای کاملاً اتفاقی بین یک لادای ریوای ۱۹۹۹ بارینج‌روور آخرین مدل ۲۰۱۳ در گذر از چاله‌های آسفالت‌های خراب یک کارخانه قدیمی در مسکوانجام شد که منجر به پنچر شدن لاستیک رینج روور شد اما ریوا سالم ماند.

این خودرو نقش مهمی را درزمینهٔ کسب منابع ارزی برای اتحاد جماهیر شوروی سابق، ایفاء می‌کرد و حتی در مبادلات تهاتری این دولت با کشورهای دیگر، بسیار به کار می‌رفت. مثلاً یک بار شرکت کوکاکولا در بریتانیا، نوشیدنی‌های خود را با یک محموله از این خودرو معاوضه نمود! البته این را هم بگویم که “آمریکا” تنها کشوری از میان ممالک غربی بود که هیچ‌گاه خودروهای لادا به آن راه نیافت.

اگر تولید فیات ۱۲۴ با تولیدات لادای اولیه تولیاتی و لادای ریوا در هند، اسپانیا، بلغارستان، ترکیه، مصر و کره جمع زده شود حدود ۲۰ میلیون از این خودرو تولید شد و تا سال ۲۰۱۳ به عنوان دومین خودروی پرفروش تاریخ شناخته شده‌است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها