کد خبر : 38645

نگاهی به موزه خودروهای عصر اتحاد جماهیر شوروی

نگاهی به موزه خودروهای عصر اتحاد جماهیر شوروی

البته چون موزه اتحاد جماهیر شوروی سابق است دلیل نمی شود که همه خودروهای عرضه شده روسی باشند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، کنار دریای بالتیک، شهر ریگا در کشور لاتویا، میزبان کلکسیون تحسین برانگیزی از خودروهای دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

برخی از این خودروها علاوه بر روسیه در لاتویا تولید شده اند. برخی از این خودروها، همان خودروی مردمی [مثل پراید خودمان] هستند و برخی لیموزین هایی از پلیتبرو [دفتر حزب کمونیسم] به نمایش گذاشته اند که تحسین هر بیننده ای را برمی انگیزد.

در میان این خودروهای موزه ای، یک رولزرویس به چشم می خورد که صاحب آن ژنرال لوئونید برژنف بوده است. برژنف در آن زمان به اقتضای نیاز این رولزرویس را به یک وانت تبدیل کرده است.

نوع چیدمان و عرضه ی خودروها در این موزه هم با موزه های دیگر متفاوت است. البته چون موزه اتحاد جماهیر شوروی سابق است دلیل نمی شود که همه خودروهای عرضه شده روسی باشند. در این موزه تعداد زیادی خودروی پورشه قدیمی به نمایش گذاشته شده اند. و چون تعداد خودروها نسبت به فضای موزه بیشتر بوده، در فضای بیرونی هم چیدمان صورت گرفته است. در چیدمان آن هم سلیقه به کار رفته و هر چه جدیدتر بوده بیرون چیده شده و قدیمی تر ها را در مکان مسقف گذاشته اند. بنابراین در فضای داخلی پورشه نچیده اند.

در کنار این موزه چند رویداد در نظر گرفته شده تا بازدید کنندگان را به خود جلب کند. سالن اصلی این موزه، سفر به زمان است. تنها خودروی باقی مانده از آن دوره یک کریستین Kristin است که درحقیقت یک سازنده اهل لاتویا در ایالات متحده دو سال پیش از کمپانی فورد راه اندازی است.

در طبقه زیر سالن اصلی، انواعی از وانت ها و ون ها چیده شده اند. خیلی از این وسایل نقلیه در کارخانه اتوبوس سازی ریگا در لاتویا تولید شده اند. ون های برند راف RAF در سرتاسر اتحاد جماهیر شوروی سابق پراکنده بوده اند. اگر شما سریال معروف چرنوبل از شبکه اچ بی او را دیده باشید، حتماً این ون ها را دیده اید.

در طبقه بالای این موزه، محل نگهداری خودروهای گران قیمت و عتیقه است مثل لیموزین ها است. و این جا تفاوت بین قشر کارگر و خودروهای سدان کوچک آنها با حاکمان حزب و خودروهای بزرگ آنها مشخص می شود. اکثر طراحی های دوران اتحاد جماهیر، تقلیدهایی از غرب است که به تدریج رنگ و زبان و سبک بومی به خود گرفته است.

شاید نادرترین خودروی این موزه رولزرویس سیلور شدو مدل 1966 است که به برژنف هدیه شده بوده است. و در ظاهر یکی از خودروهای محبوب وی هم بوده است. از خودروهای وی معلوم است که او از عاشقان خودرو بوده. اگر برژنف شخصیت مورد علاقه شما نیست، در همین موزه خودروی لیموزین ZIS استالین را می توانید ببینید. ظاهرا در آن دوره این لیموزین ها هواداران زیادی داشته است.

در این موزه بخشی از فضا به سبک زندگی دوران جنگ سرد و «پرده آهنین» بازسازی شده است. درست زمانی که دنیا محل عبور و تردد آخرین مدل های خودرو میشد، شهروندان بلوک شرق خودروهای بدنه پلاستیک و سنگین وزن Traban سوار می شدند. به احتمال زیاد زندگی برای مردم عادی در آن زمان بسیار سخت بوده است. این موزه برای خود شهروندان اتحاد جماهیر سابق یاد و خاطره جوانی و نوجوانی و دور دور کردن با مسکویچ در مسیرهای پر از گل و لای را در ذهنشان بازآوری می کند.

برای برخی از جوانان و نوجوانان امروزی در لاتویا، خیلی از این خودروها فقط در عکس ها و در خاطره وجود داشته و برای نوجوانان هم تازگی دارد. برگزارکنندگان موزه، با سلیقه اطلاعات مروبط به هر خودرو را کنار آن عرضه کرده اند. چند صفحه نمایش ال ایی دی هم به چند زبان تاریخچه برخی از این خودروها را به نمایش گذاشته است. کافه های این موزه هم قهوه و همبرگر سرو می کنند.

این موزه به جز تعطیلات مهم، با ورودی 10 یورو پذیرای علاقه مندان است. در این موزه یک تور عکاسی از اماکن پرجاذبه مثل زیردریایی هسته ای، ناوبرهای عظیم، برج و باروهای دوران قرون وسطی و گورستان هواپیما نیز در نظر گرفته شده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها