کد خبر : 8747

همکاری تاریخی مرسدس بنز و ب ام و

همکاری تاریخی مرسدس بنز و ب ام و

بعد از اتحاد غول‌آسای دو خودروساز بزرگ فورد و فولکس‌واگن، دو رقیب سنتی آلمان یعنی دایملر (مالک برند مرسدس ‌بنز) و ب ‌ام‌ و نیز مشتاق به اجرای پروژه‌هایی مشترک شده‌اند.

به گزارش خودروتک، گروه دایملر مالک مرسدس بنز و گروه ب ام و برای آینده متحد شدند و براین اساس احتمال دارد دو مدل سری 1 و A کلاس در نسل بعدی اشتراکات زیادی داشته باشند.

منابع خبری درباره این شایعات، اطلاعات جالبی را منتشر کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که این دو خودروساز هنوز به نقطه نظر مشترکی نرسیده‌اند و طبیعتاً این اتفاق را نمی‌توان رسمی تلقی کرد؛ اما این منبع که خواسته نامش فاش نشود صراحتاً می‌گوید که مرسدس ‌بنز و ب ‌ام ‌و بر سر استفاده از یک پلتفرم مشترک به توافق اولیه رسیده‌اند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که نسخه‌های آتی ب ‌ام‌ و سری یک و مرسدس ‌بنز A کلاس از زیرساخت‌های اشتراکی استفاده خواهند کرد. البته عرضه این محصولات زودتر از سال 2025 اتفاق نخواهد افتاد. چراکه یکی از دلایل فروش بالای این دو محصول کامپکت، رقابت شدید آن‌ها در بازارهای جهانی است.

با این حال اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد برخی از مدیران این دو شرکت هم‌چنان با ایده استفاده از پلتفرم مشترک کنار نیامده‌اند. به نظر می‌رسد محدودیت‌های اقتصادی و صرفه‌جویی که می‌توان از طریق این پروژه مشترک انجام داد، در نظر نهایی مدیران شرکت مؤثر باشد.

کاهش هزینه‌های تولید خودروهای متعارف، دست دو شرکت را برای سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه خودروهای خودران باز خواهد کرد. چالش اصلی این همکاری، به اشتراک‌گذاری فناوری ناب دو شرکت است که می‌تواند شامل ثبت اختراعات نیز باشد. هنوز درباره اینکه دو شرکت قرار است از کدام قطعات و تجهیزات مشترک بهره بگیرند، خبری در دست نیست ولی گفته می‌شود جعبه‌دنده و باتری‌ها قطعاً در این لیست قرار دارند.

نهایی شدن سریع‌السیر همکاری بین فورد و فولکس‌واگن درباره تولید یک پیکاپ سایز متوسط، ون یک تن و یک ون کوچک شهری، غول‌های آلمانی را بر آن داشت تا بتوانند سرانجام درزمینه تولید مشارکتی خودروهای برقی سر میز مذاکره بنشینند.

از توسعه حمل و نقل عمومی تا تولید مشترک قطعات مهم

پیش از این هم خبر همکاری این دو شرکت آلمانی منتشر شده بود. طبق گزارش منتشر شده توسط بلومبرگ (Bloomberg)، این همکاری ممکن است در حوزه‌های تولید پلتفرم‌های مشترک، تولید باتری و تکنولوژی مربوط به خودران‌ها انجام شود. ظاهراً این همکاری شامل تکنولوژی‌هایی که به صورت انحصاری مربوط به برند خاصی است نخواهد شد.

با گسترش روز افزون اهمیت خودران‌ها و تکنولوژی‌های وابسته به باتری، خودروسازان رقیب برای کاهش هزینه‌ها ناچار شده‌اند با همدیگر همکاری کنند. یکی از مثال‌های بارز در این زمینه، همکاری فولکس واگن و فورد است که در حال مذاکره برای همکاری در حوزه خودروهای ون و احتمالاً خودران‌ها هستند.

دایملر و ب ام و در سال 2018 از نظر سود با افت مواجه بوده‌اند که قطعاً یکی از مهم‌ترین دلایل آن تنش‌های تجاری است. دایملر تصمیم دارد در چهار سال آینده 10 مدل برقی را به سبد محصولاتش اضافه کند و ب ام و قصد دارد تا سال 2025 میلادی 12 مدل برقی را به بازار عرضه کند.

شاید بتوان گفت در صنعت خودرو، هیچ کدام از خودروسازان رقابتی به سرسختی مرسدس و ب ام و ندارند. اما جالب است بدانید هم اکنون این دو غول خودروسازی آلمان مشغول همکاری با همدیگر هستند که به عنوان مثال می‌توان به خرید مشترک قطعات اشاره کرد. به علاوه، مرسدس، ب ام و و آئودی در سال 2015 میلادی شرکتی هییِر (Here) که در زمینه تولید نقشه‌های دیجیتالی فعالیت می‌کند را به ارزش 2.9 میلیارد دلار خریده‌اند.

امسال هم مرسدس و ب ام و تصمیم گرفته‌اند دو پلتفرم مخصوص اجاره کوتاه مدت خودرو (Car Sharing) یعنی کار تو گو (Car2Go) و درایو نا (DriveNow) را با هم ادغام کنند. در حقیقت دایملر آگ و گروه ب ام و یک شرکت مشترک تشکیل داده‌اند که در زمینه خدمات حمل و نقل فعالیت خواهد کرد و این دو غول خودروسازی جهان هر کدام سهمی مساوی از این شرکت دارند.

تمرکز این جوینت‌ونچر بر روی «ایجاد آزادی شخصی برای مشتریان در حوزه حمل‌ونقل درون شهری» خواهد بود. این امر از طریق یک اکوسیستمِ متصل تحقق خواهد یافت که شامل ترکیبی از موارد زیر خواهد بود:

  • اجاره کوتاه مدت خودرو (Car Sharing)
  • درخواست سریع خودرو به همراه راننده (Ride Hailing)
  • پارک کردن
  • شارژ کردن
  • ترکیب حمل‌ونقل عمومی با روش‌های دیگر (Multimodality)

به این ترتیب، قرارداد این جوینت‌ونچر میان دایملر آگ و گروه ب ام و تا تاریخ 31 ژانویه 2019 بسته خواهد شد. پس از آن، این شرکت جدید در سه ماهه اول سال آینده اولین مراحل فعالیتش را آغاز خواهد کرد.

خدمات حمل‌ونقل درخواستی این شرکت شامل اجاره کوتاه مدت خودرو، تاکسی‌ها و حمل‌ونقل عمومی می‌شود. به علاوه، یک پلتفرم نیز در نظر گرفته شده است که امکان حمل‌ونقل درون شهری خصوصی را فراهم کرده و شامل ارائه خودرو به عنوان یک سرویس می‌شود. در حال حاضر، 20 هزار وسیله نقلیه برای ارائه خدمات به مشتریان کار تو گو و درایو نا در 30 شهر مهم در کشورهای مختلف مشغول فعالیت هستند.

همچنین دایملر و ب ام و تصمیم دارند از طریق سرویس‌هایی همچون مای تاکسی (MyTaxi) که امکان استفاده اشتراکی از تاکسی را فراهم می‌کند، ترافیک درون شهری را کاهش دهند.


منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها