کد خبر : 6703

افتتاح کارخانه هیوندای در اندونزی با سرمایه گذاری سنگین

افتتاح کارخانه هیوندای در اندونزی با سرمایه گذاری سنگین

هیوندای در راستای سرمایه‌گذاری کلان 880 میلیون دلاری خود در زمینه خودروهای برقی، ساخت کارخانه جدیدی در اندونزی را استارت زد.

به گزارش خودروتک، از دلایل انتخاب اندونزی توسط هیوندای را می‌توان وجود معادن فراوان نیکل به‌عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی تولید باتری‌های لیتیوم-یون، بر شمرد.

معاون وزیر اقتصاد اندونزی درباره این همکاری می‌گوید: «کارخانه جدید هیوندای با ظرفیت تولید سالانه حدود 250 هزار دستگاه تاسیس خواهد شد.» مقامات ارشد اندونزی هم‌چنین تاکید کرده‌اند که برنامه جدید هیوندای به منظور پوشش تقاضای 47 درصدی و هم‌چنین نیاز به صادراتی معادل 53 درصد است.

گفته می‌شود بازار هدف محصولاتی که در اندونزی مونتاژ می‌شوند جنوب آسیا و استرالیا خواهد بود. حضور هیوندای در اندونزی در قامت یک خودروساز، اتفاق عجیبی است. چراکه این اولین سایت مونتاژ کره‌ای‌ها در منطقه جنوب آسیا به حساب می‌آید. البته کارشناسان بر این باورند که یکی از اهداف کلان هیوندای از اجرای این پروژه سنگین، کاهش وابستگی به چین بوده است. گفتنی است تنش‌های سیاسی بین دو کشور کره جنوبی و چین تاثیرات منفی روی فروش هیوندای گذاشته است. انتخاب اندونزی فارغ از دلایلی مانند نیروی کار ارزان و افزایش بهره‌وری از طریق صرفه‌جویی لجستیکی، وجود معادن فراوان نیکل به‌عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی تولید باتری‌های لیتیوم-یون بوده است.

هیوندای علی‌رغم حضور پررنگ در چندین بازار جهانی، مشکلات گسترده‌ای در منطقه جنوب آسیا دارد. بارزترین مثال این عدم موفقیت فروش تنها 1372 دستگاه خودرو از ماه نخست سال 2018 تا پایان ماه اکتبر (10 ماه) بوده است. این در حالی است که تویوتا با تمرکز در همین بازار و در همین بازه زمانی موفق شده بود دقیقا 463 هزار و 565 دستگاه خودرو به فروش برساند. اگرچه پیش‌تر اعلام خبر سرمایه‌گذاری 250 میلیون دلاری هیوندای در زمینه سرویس خودروهای اشتراکی موجی از تعجب را به همراه داشت ولی به نظر می‌رسد تزریق سرمایه 880 میلیون دلاری رویای کره‌ای‌ها برای تسخیر بازارهای جهانی را به تصویر کشیده است.

برقی‌های هیوندای، کم تعداد اما درخشان

هیوندای کونا برقی

هیوندای سابقه طولانی در دنیای خودروهای برقی ندارد؛ اما همان اندک تولیدات شرکت نیز توانسته به افتخارات بسیاری دست پیدا کند. بی‌تردید موفق‌ترین خودروی برقی شرکت، کراس‌اوور جمع‌وجور Kona‌ است. خودرویی که از نظر پیمایش با یک بار شارژ از نیسان لیف و حتی تسلا مدل S نیز عملکرد بهتری داشته است. کونا با باتری‌های 64 کیلووات ساعتی خود می‌تواند با یک بار شارژ چیزی حدود 417 کیلومتر پیمایش داشته باشد. این در حالی است که جگوار I-Pace‌ که پیش‌تر از آن به‌عنوان بهترین کراس اور برقی یاد می‌شد، با یک بار شارژ نتوانست بیش از 407 کیلومتر پیمایش داشته باشد. تسلا مدل S‌ تیپ 75D با یک بار شارژ رکورد 328 کیلومتری را ثبت کرده است. رنو Zoe با آن ابعاد کوچک و وزن فوق‌العاده کم هم چیزی بیش از 235 کیلومتر پیمایش نداشته است. نیسان Leaf‌ که خود را پرفروش‌ترین خودروی برقی دنیا معرفی می‌کند رکوردی بهتر از 241 کیلومتر به دست نیاورده است. اوضاع ب‌ام‌و i3‌ ویرایش 94 آمپر ساعتی و هم‌چنین فولکس واگن iGolf هم که اصلاً تعریفی ندارد.

کونا در ویرایش پایه خود مجهز به یک موتور برقی 99 کیلوواتی است که قدرتی 133 اسب‌بخاری فراهم می‌کند. نسخه بعدی که بیشتر مورد توجه جوان‌ترها است، با موتور برقی 150 کیلوواتی می‌تواند 201 اسب‌بخار قدرت تولید کند. یکی از دلایل ثبت این رکورد خیره‌کننده از سوی کونا، قابلیت ذخیره نیروی جنبشی و انتقال آن به باتری‌ها است. نیرویی که از طریق ترمزها جمع‌آوری می‌شود. این درست همانند فناوری KERS است که در خودروهای فرمول یک استفاده می‌شد. البته موفقیت این خودرو تنها به دلیل مسایل فنی آن نبوده است. استراتژی مدیریت هیوندای نیز در این ماجرا بی‌تاثیر نبوده است. در حالی که اغلب شرکت‌ها برنامه تولید کراس اورهای سایز کوچک خود را به سال‌های بعد از 2020 موکول کرده‌اند، کره‌ای‌ها خیلی زود پیش‌قدم شدند و اولین کراس‌ اور کامپکت برقی دنیا را روانه بازار کرد.

هیوندای آیونیک برقی

دیگر محصول نامدار هیوندای که توانست در مدت زمانی کوتاه موجی از تحسین را برای خود رقم بزند، Ioniq‌ نام دارد. خودرویی که برای رقابت با تویوتا پریوس ژاپنی آمده است. البته در نظر داشته باشید که آیونیک در سه نسخه هیبریدی، پلاگین هیبریدی و برقی عرضه می‌شود.

نسخه برقی این خودرو که با قیمت پایه 30 هزار 335 دلار روانه بازار شده، چیزی حدود 1200 دلار از نیسان لیف ارزان‌تر و بیش از 500 دلار از گلف برقی گران‌تر است. نسخه فول آپشن آیونیک قیمتی معادل 33 هزار و 335 دلار دارد. برای این کره‌ای یک موتور برقی 88 کیلوواتی در نظر گرفته شده که خروجی معادل آن 118 اسب‌بخار و گشتاورش 295 نیوتن‌متر اندازه‌گیری شده است. نکته حیرت‌انگیز اینجاست که پکیج باتری‌های آیونیک تنها شامل ظرفیت 28 کیلووات ساعتی می‌شود. با همین تجهیزات است که این خودرو می‌تواند با یک بار شارژ حدود 200 کیلومتر پیمایش داشته باشد. سرعت نهایی آیونیک 145 کیلومتر برساعت و حداکثر زمان شارژ باتری این خودرو 4 ساعت و 25 دقیقه است؛ اما در صورت استفاده از سیستم شارژ سریع مخصوص هیوندای این زمان به تنها 30 دقیقه کاهش می‌یابد.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها