کد خبر : 43052

آئودی قید ساخت خودروی خودران را زد

آئودی قید ساخت خودروی خودران را زد

آن چه در هواپیما تحت عنوان اتوپایلوت وجود دارد، هنوز برای خودروها امکان پذیر نشده است. هر یک از خودروسازان برای خودران شدن و کاهش نیاز به هوشیاری راننده گام هایی برداشته اند اما همه در یک سطح نیستند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، آئودی از خیر سطح 3 خودران گذشته است و روی سطح 4 متمرکز شده است. قرار بر این بود در اروپا سدان A8 آئودی به سیستم «ترافیک جم پایلوت» Traffic Jam Pilot مجهز شود اما حالا دیگر منتفی است. این سیستم مثل اتوپایلوت هواپیما، به راننده به صورت مشروط اجازه می دهد که برای مدتی کوتاه چشم از جاده بردارد.

شاید این توضیح مختصر لازم باشد که خودران ها را به 6 سطح تقسیم بندی می کنند که از صفر شروع می شود:

  • سطح 0: هیچ کاری خودکار انجام نمی شود
  • سطح1: خودران با کمک راننده
  • سطح2: تا حدودی خودران
  • سطح3: خودران مشروط
  • سطح4: سطح بالایی از خودران
  • سطح5: خودران کامل

 

دلیل قانع کننده ای وجود دارد که برخی از خودروسازان سطح 3 خودران را جهشی رد کرده و تمرکز خود را روی سطح 4 قرار داده اند، و دلیل آن معضلاتی است که نصب این فناوری به وجود می آورد. مهمترین آن این است که در صورت تصادف مقصر کیست.

روز گذشته، وبسایت اتومتیو نیوز اروپا گزارش داد که آئودی دیگر قرار نیست «سیستم ترافیک جم» را در خودروی سدان A8 نصب کند. این سیستم که هیاهوی زیادی داشت، ابتدا در آمریکا مورد تأیید قرار گرفت اما بعد به دلیل واهمه هایی که ایجاد کرد، جلوی استفاده از آن گرفته شد. «هانس-یوآخیم روثنپیلر» Hans-Joachim Rothenpieler مدیر توسعه فنی آئودی می گوید نیمی از چرخ حیات این فناوری گذشته و اکنون دیگر نصب آن دیر است.

نصب این فناوری در صورت تصادف، موجب دعاوی حقوقی می شود و آئودی هم موفق نشده است تأیید نهادهای ناظر را بگیرد و مدیران حقوقی این بنگاه اقتصادی هم هشدار داده اند که در صورت بروز تصادف، مسائل حقوقی به وجود می آید. به بیان ساده، اگر خودرویی به سیستم ترافیک جم پایلوت مجهز شده باشد، در صورت بروز تصادف، راننده مقصر شناخته نمی شود و خودروسازی که این سیستم را نصب کرده باید پاسخگو باشد. در حقیقت چارچوب حقوقی برای این فناوری هنوز تعریف نشده است و تصویب و تأیید این چارچوب در سایر نقاط دنیا هم صورت نپذیرفته است.

سطح 3 خودران بر اساس انجمن مهندسی آمریکا، به راننده اجازه می دهد که چشمان خود را از روی جاده بردارد اما باید شرایط خاصی حاکم باشد، آئودی می خواست از این فناوری برای برخی از بزرگراه ها استفاده کند، اما بر اساس تعریف، راننده باید حواسش باشد و گارد خود را پایین نیاورد و در صورت لزوم، کنترل خودرو را به دست بگیرد. اما واقعیت این است که چنین وضعیتی، نه تنها موجب آسایش و آرامش راننده نمی شود، بلکه سطح استرس را بالا می برد. بنابراین بهتر است که خودروسازان به این سطح از خودران تکیه نکنند و سطح بالاتری را هدف قرار دهند که به راننده استرس وارد نشود و امکان تصویب قوانین و مشخص کردن مقصر در تصادف ها وجود داشته باشد. اگر خودرویی به سطح4 رسیده باشد، الزامی وجود ندارد که راننده در صورت ضرورت کنترل خودرو را به دست بگیرد.

شایسته یادآوری است که در حال حاضر خودروهایی موجود در بازار هنوز در سطح2 خودران قرار دارند برای مثال اتوپایلوت تسلا، سوپرکروز کادیلاک و غیره. هنوز در بازار امروز دنیا، خودران کامل وجود ندارد.

با این که آئودی عقب نشینی کرده است، هنوز خودروسازان دیگر هستند که سطح 3 خودران در برنامه های آنها ساری و جاری است. برای مثال مرسدس بنز و ب ام و اعلام کرده اند که سطح3 خودران در محصولات چند سال آینده آنها حضور خواهد داشت.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها