کد خبر : 74942

هونگچی H5 شاید در بازار ایران / هونگچی H5 خودرویی با طعم مزدا + عکس

هونگچی H5 شاید در بازار ایران / هونگچی H5 خودرویی با طعم مزدا + عکس

در طول یک دهه اخیر تنوع بالایی از برندهای خودروهای چینی وارد بازار ایران شده اند چه به صورت وارداتی و چه به صورت مونتاژی و تولید داخل. برخی از این خودروها با برند اصلی عرضه شده و برخی نیز با تغییر برند به فروش می رسند. بیش از یک سال است که زمزمه عرضه یکی از خودروهای چینی به نام هونگچی H5 در بازار ایران به گوش می رسد. برندی که می تواند فصل جدیدی در عرضه خودروهای چینی در ایران باشد.

هونگچی H5 به طور ساختاری در ردیف خودروهای لوکس با تعریف اصلی قرار نمی گیرد. هونگچی H5 خودرویی در کلاس مدیریتی سایز کوچک است. هونگچی H5 اما در مقایسه با دیگر خودروهای چینی بازار ایران می تواند یک خودرو لوکس به حساب بیاید. هونگچی H5 چند بار بحث عرضه اش در بازار ایران مطرح شده است. هونگچی H5 می تواند یک سدان جذاب برای بازار ایران در ممنوعیت واردات خودروهای لوکس آلمانی و ژاپنی به حساب بیاید.

هونگچی H5 برند متفاوت خودرویی چین

هونگچی به معنی «پرچم قرمز» است و نامش را از رنگ پرچم چین وام گرفته است. یکی از مهمترین تفاوت های برند هونگچی با اغلب خودروهای چینی عرضه شده در بازار ایران این است که هونگچی یک خودروساز نوپا در بازار چین نیست. اغلب برندهای چینی بازار ایران قدمتی دو یا 3 دهه ای در بازار خودروهای سواری دارند. اما برند هونگچی از سال 1959 تاسیس شد و تولید خودروهای سواری را هر چند محدود آغاز کرد.

تفاوت دیگر این خودروساز 67 ساله این است که محصولات این شرکت در کشورهای صاحب خودروسازی همچون ژاپن و برخی کشورهای اروپایی همچون نروژ نیز عرضه می شوند و بازار دارند.

مشخصات فنی هونگچی H5

هونگچی H5 یک لوکس متوسط با طعم مزدا

خودرویی از هونگچی که بحث عرضه آن در بازار ایران مطرح است، هونگچی H5 است. سیر تحول ساخت خودرو در هونگچی را می توان به 4 دوره تقسیم کرد. دوران نوین این شرکت از سال 2013 آغاز شده است. هونگچی H5 محصول این دوران است که در سال 2017 اولین سری از این خودرو به بازار عرضه شد. یک خودرو لوکس در سایز متوسط که قصد رقابت با محصولاتی از شرکت های اروپایی همچون آئودی را در بازار چین دارد.

خودرو هونگچی H5 روی پلتفرم GJ مزدا ساخته شده است. یک پلتفرم قدیمی از این خودروساز ژاپنی که برای ما در ایران بسیار آشنا است. روی این پلتفرم طیف متنوعی از خودروهای مزدا طی دهه 80 و 90 میلادی ساخته شدند که مشهورترین آنها برای ما مزدا 323 و نسل سوم مزدا 6 است.

مشخصات فنی هونگچی H5

هونگچی H5 برای عشاق خودروهای لوکس ارزان

به رشد طبقه متوسط و ثروتمند در چین در دو دهه اخیر، سلیقه مردم هم به سمت خودروهای لوکس گرایش بیشتری پیدا کرده است. خودرو هونگچی H5 برای پاسخ به بخشی از این نیاز تولید شده است. این خودرو در سال 2017 به بازار آمد و یک بار نیز فیس لیفت شده است.

برای رسیدن به یک طراحی لوکس در دنیای طراحی امروزین نیاز به یک بدنه کشیده با خطوط حجی روی بدنه و همچنین استفاده گشاده دستانه از کروم در نمای خودرو داریم. چیزی که در هونگچی H5 دست کم 2 مورد آن یعنی استفاده از کروم و خطوط حجمی به خوبی دیده می شود. کشیدگی خودرو با توجه به آنکه خودرویی در سایز متوسط است چندان زیاد نیست.

بار اصلی طراحی نمای جلوی خودرو روی دوش جلو پنجره بسیار بزرگ آن است. جلو پنجره ای که تمام فاصله دو چراغ را در برگرفته و تا بالای بمپر جلو نیز می آید. این جلو پنجره در عین بزرگی ساده طراحی شده است و از پره های کرومی عمودی پوشیده شده است. همچنین در نمای جلو طراحی چراغ ها نیز به گونه ای است که حالتی اخم کرده و تهاجمی به هونگچی H5 داده است.

طراحی عقب خودرو نیز برای یک خودرو چینی قابل قبول به نظر می رسد. در این بخش نیز تلاش شده تا درب صندوق عقب طراحی ساده ای نداشته باشد و با فرورفتگی و برآمدگی ماهیتی لوکس به آن بخشیده شود.

مشخصات فنی هونگچی H5

هونگچی H5 و شوک طراحی داخلی

همانگونه که عنوان شد هونگچی H5 از سوی شرکت سازنده به عنوان یک خودرو لوکس به بازار معرفی شده است. چیزی که در طراحی داخلی آن چندان دیده نمی شود. اگر چه تلاش شده تا در طراحی این خودرو از ترکیب تریم 2 رنگ برای جلو داشبورد و صندلی ها استفاده شود و بخش های روی در هم طرح چوب کار شود اما در نهایت در محصول نهایی با چیزی رو به رو هستیم که می توان گفت نسبت به خودروهای کلاس اقتصادی کره ای هم عقب تر است چه برسد به خودروهای لوکس.

اگر چه زبان طراحی خودروهای لوکس در سال های اخیر به سمت سادگی و تاثیرگذاری با استفاده از یک فضای آرامش بخش با رنگ های ملایم حرکت کرده است اما در هونگچی H5 با یک فضای کاملا بدون خطوط سیال و چشمنواز رو به رو هستیم که کار نهایی را بیش از اندازه ساده کرده است.

مشخصات فنی هونگچی H5

مشخصات فنی هونگچی H5

خودرو هونگچی H5 در بدو عرضه با موتور 1500 سی سی محبوب خودروسازان چینی به بازار آمد اما پس از فیس لیفت شدن در سال 2020، موتور 1800 سی سی توربو نیز به لیست موتورهای آن افزوده شد. این موتور 4 سیلندر می تواند 178 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

این خودرو با موتور 1800 سی سی می تواند در مدت زمان 9.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برسد و مصرف سوخت آن در در 100 کیلومتر ترکیبی شهر و جاده حدود 7.5 لیتر است.

همچنین یک نسخه هیبرید از هونگچی H5 نیز به فروش می رسد که در کنار همین موتور 1800 سی سی یک موتور الکتریکی کوچک نیز دارد که مجموع قدرت را به 197 اسب بخار و گشتاور را به 320 نیوتن متر می رساند. 

برای این خودرو دو مدل گیربکس در نظر گرفته شده است. یکی گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و دیگری گیربکس 7 سرعته اتوماتیک که این گیربکس مجهز به کلاچ دوبل برای سرعت تعویض دنده بالاتر است.

از سال 2021 مدل تمام اکتریکی هونگچی H5 نیز به بازار آمد. این خودرو هونگچی E-QM5 نام دارد. این خودرو دارای یک موتور الکتریکی 134 اسب بخاری است و با هر بار شارژ کامل می تواند 430 کیلومتر مسافت را طی کند.

مشخصات فنی هونگچی H5

مشخصات فنی هونگچی H5

قیمت هونگچی H5

خودرو هونگچی H5 در بازارهای مختلف با سطوح آپشن متفاوت عرضه می شود. فول ترین مدل آن 198 هزار یوان معادل 31 هزار و 340 دلار قیمت دارد که به پول ما حدودا 900 میلیون تومان می شود. به این ترتیب می توان انتظار داشت که قیمت هونگچی H5 در صورت عرضه در بازار ایران در ردیف خودروهای بالای یک میلیارد تومان قرار بگیرد.

مشخصات فنی هونگچی H5

مشخصات فنی هونگچی H5

مشخصات فنی هونگچی H5

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها