کد خبر : 62188

کراس اوور جدید سایپا چه مشخصات و آپشن هایی دارد؟

کراس اوور جدید سایپا چه مشخصات و آپشن هایی دارد؟

کراس اوور‌های شهری بدون شک یکی از محبوب‌ترین کلاس‌های خودرویی در بازار ایران به حساب می‌آیند.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امروز در غیاب خودروسازان خارجی، سایپا با معرفی آریا به عنوان نخستین کراس اوور بومی ایران، ضمن مطالعه مزایای تمامی کراس اوور‌های شهری موجود در ایران، محصول نهایی را آماده عرضه به بازار در سال ۱۴۰۰ کرده که نه تنها نسبت به گزینه‌های پیشین برتری‌های محسوسی دارد بلکه گزینه‌ای رقابتی در برابر رقبای خارجی در بازار‌های صادراتی نیز به حساب می‌آید.

بازار تشنه خودرو ایران، امروز در کنار سدان‌های بومی در کلاس‌های مختلف نیازمند عرضه کراس اووری اختصاصی است که وابسته به رویداد‌های سیاسی و تحریم‌ها نباشد و بتواند این بخش از نیاز بازار را در هر شرایطی پاسخ بدهد لذا آریا استراتژیک‌ترین محصول صنعت خودرو ایران طی یک دهه اخیر به حساب می‌آید که در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن در بازار خواهد داشت.

مشخصات فنی سایپا آریا

آریا طی روز‌های پایانی سال ۹۹ وارد فاز تولید آزمایشی شد و قرار است طی نیمه نخست امسال اخبار خوبی از ورود این محصول به خط تولید شنیده شود. این خودرو در گام نخست قرار بود مانند شاهین با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور قابل توجه ۱۷۸ نیوتون متر روانه بازار شود، اما ظاهرا سایپا قوای محرکه جدید و قدرتمندتری را برای آریا در نظر گرفته است. این پیشرانه جدید با حجم کم، مصرف سوخت و آلایندگی پایین و معادل استاندارد یورو ۶ را ارائه می‌کند و حداکثر توانش به فراتر از ۱۴۰ اسب بخار می‌رسد و گشتاور آن احتمالا بیش از ۲۲۰ نیوتون متر خواهد بود. پیشرانه توربو جدید سایپا برای کراس اوور آریا، از دور موتور ۱۶۰۰ تا ۴۴۰۰ حداکثر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد که احتمالا در همراهی با گیربکس دستی و اتوماتیک شتابی بین ۹ تا ۱۱ ثانیه را برای این خودرو به ارمغان خواهد آورد و شتاب گیری قدرتمندی را به نمایش خواهد گذاشت. بهره گیری از زنجیر تایم، سیستم تزریق مستقیم سوخت و مصرف ترکیبی حدود ۵ تا ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر از دیگر مزایای قوای محرکه آریا است.

آپشن های سایپا آریا

نخستین اظهار نظر‌ها و شنیده‌ها حاکی از آن است که آریا با دست پر قدم به بازار خواهد گذاشت. در بخش ایمنی پیش بینی می‌شود این خودرو با دو کیسه هوای SRS، ترمز‌های دیسکی در جلو و عقب، ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی اضطراری BAS در تیپ G به بازار عرضه شود. از مهم‌ترین امکانات احتمالی آریا در نخستین تیپ می‌توان به سانروف، تریم داخلی با روکش چرم، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کمکی برقی فرمان، ورود و استارت بدون کلید، سنسور نور و چراغ‌های اتوماتیک، صندلی‌های تاشو عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها، نمایشگر لمسی، بلوتوث، دوربین عقب و ... اشاره کرد. آریا با این سطح از امکانات در تیپ G یکی از مجهزترین خودرو‌های بازار ایران خواهد بود. همچنین در تیپ‌های بعدی این خودرو احتمال عرضه امکانات بیشتر نیز وجود دارد. در نهایت می‌توان انتظار امکانات قابل توجهی در تیپ اتوماتیک و فول آریا را داشت؛ مواردی نظیر سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و سیستم کمکی حرکت در سراشیبی تیپ فول آریا را به خودرویی فراتر از همه رقبا و گزینه‌ای ایده آل برای بازار‌های صادراتی بدل می‌کند. پیشرفت آریا در مسیر توسعه امکانات در همین نقطه متوقف نمی‌شود؛ صندلی برقی، کروز کنترل، کیسه هوای جانبی، رینگ آلومینیومی تا ۱۷ اینچ، بدنه دو رنگ مانند پروژه کوییک و نورپردازی کابین از دیگر گزینه‌های احتمالی برای تیپ‌های فول این خودرو است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها