کد خبر : 4953

3 نکته ای که باید درباره خرید پراید دست دوم بدانید

3 نکته ای که باید درباره خرید پراید دست دوم بدانید

خرید پراید دست دوم همواره بخش پر رونقی از بازار خرید فروش خودروهای ایرانی را تشکیل داده و با توجه تغییرات اقتصادی اخیر کشور، بیش از پیش نیز مورد توجه خریداران قرار گرفته است. لذا در این مقاله به ارائه ۳ نکته اساسی، ضروری و مهم که شما را در انتخاب بهترین گزینه ممکن هنگام خرید پراید دست دوم یاری خواهد بخشید پرداخته و از سویی دیگر، با ویژگی‌های خودروی پراید نیز بیشتر آشنا خواهیم شد‌.

به گزارش خودروتک، پراید در سال ۱۳۷۲ وارد بازار ایران شده و از همان زمان تا کنون، سیل صعودی توجه خریداران را در بازه‌های مختلف زمانی تجربه کرده است. این خودرو که به عنوان یکی از تولیدات صنعت خودروسازی کشور کره جنوبی پا به جاده‌های ایرانی گشود، در سال‌های آغازین توجه خریداران بسیاری را به خود جلب کرده و حتی در همان دوران نیز خرید پراید دست دوم یکی از گزینه‌های روی میز مشتریان جویای خودرو محسوب می‌شد.

البته اگر اهل بررسی و مطالعه در زمینه خودرو بوده و یا بوی روغن موتور را در تعمیرگاه‌ها از نزدیک تجربه کرده باشید، اصطلاح «پراید کره‌ای» نیز به گوش‌تان خورده است. این اصطلاح به پرایدهای تولید شده در بازه زمانی میان سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۱ اشاره داشته و حتی برای برخی از افراد معیار سنجش کیفیت ساخت این خودرو است! اگرچه پراید امروزی به لحاظ کیفی اصلا شباهتی به پراید کره ای ندارد. همین موضوع باعث شد تا در این مطلب به بیان۳ نکته مهم در فرآیند خرید پراید دست دوم بپردازیم.

۱. موتور سالم در بدنه سالم؟!

نه نه... به هیچ‌وجه دچار چنین باور غلطی نشوید! پراید یکی از خودروهای کم خرج موجود در بازار کشورمان بوده و تأمین قطعات یا تعمیر مشکلات فنی آن با مقادیر بسیار پایینی (نسبت به سایر خودروها) قابل انجام است. اما این مسئله برای مشکلات صاف‌کاری و بدنه صادق نبوده و ترمیم، بهبود و یا تعمیر مسائل مربوط با بدنه هزینه‌های بالایی را در بر می‌گیرند. لذا به خاطر داشته باشید که انتخاب یک پراید دست دوم با مشخصات فنی، موتور و عملکرد جاده‌ای مناسب بسیار عقلانی‌تر از جست و جو در راستای یک پراید خوش ظاهر و رنگ نخورده است!

گرچه بدنهٔ خودروی پراید نیز یکی از مشخصه‌های دخیل در انتخاب‌ پراید است و آسیب بدنه بر قیمت نهایی پراید تاثیرگذار است، اما این نکته را مد نظر داشته باشید که داشتن یک موتور سالم با عملکردی قابل قبول، به نسبت ویژگی‌های بدنه اولویت بیشتری داشته و در دراز مدت تبعات اقتصادی بهتری را از نظر هزینه‌های نگهداری برای شما به همراه خواهد داشت. اگر می خواهید بدانید این آسیب های بدنه اعم از رنگ شدگی و تعویض قطعات به چه میزان بر قیمت پراید تاثیرگذار است از ابزار محاسبه قیمت خودرو استفاده کنید تا متوجه شوید که مثلا رنگ شدگی یک در پراید به چه میزان بر قیمت آن تاثیر دارد.

هنگام بررسی خودرو، توجه داشته باشید که صدای تولید شده توسط موتور می‌تواند گویای وجود مشکلاتی در عملکرد آن باشد. از طرفی رنگ دود خارج شده از اگزوز نیز حاکی از وضعیت سلامت موتور پراید است، لذا در صورت مشاهده دود آبی یا سیاه، از کمک یک متخصص برای تشخیص مشکلات احتمالی بهره بگیرید. هرچند که بسیاری از فروشندگان از ترفندهایی برای سالم نشان دادن خودرو استفاده می کنند که تنها توسط یک مکانیک یا کارشناس خودرو قابل تشخیص است. بنابراین توصیه می شود اگر به شرایط فنی پراید مدنظر شک دارید حتما از کارشناسی خودرو استفاده کنید.

۲. دیفرانسیل و جعبه فرمان، مسئله این است!

خرید پراید دست دوم بدون شک برای شما مزایای مادی متعددی خواهد داشت، اما فراموش نکنید که این خودرو در حالت عادی نیز مشکلات ایمنی بسیار زیادی داشته و به دلیل ماهیت آسیب پذیر سیستم‌های هدایتی خود، مستعد تجربه مشکلات فراوانی در قسمت‌های جعبه فرمان و دیفرانسیل است. بنابراین یکی از نکات مهم در فرآیند خرید پراید دست دوم، بررسی دیفرانسیل و جعبه فرمان خودروی مورد نظرتان است.

پراید یک خودروی دیفرانسیل جلو بوده و اگر قبلا در این بخش‌ها ضربه‌های شدیدی را تجربه کرده باشد، احتمال بروز مشکلات هدایتی در آن تا حد زیادی افزایش می‌یابد. لذا در صورتی که قصد خرید پراید تصادفی را دارید، استفاده از تجربه افراد متخصص در زمینه جلوبندی و سیستم‌های هدایتی خودرو بسیار ضروری است.

 هنگام امتحان خودروی مورد نظر، میزان انعطاف پذیری فرمان و عملکرد کمک دنده‌ها را به هنگام عبور از مسیرهای پر چالش بررسی کرده و در صورت مشاهده موارد غیر معمول، این نکته را در خرید خودرو مدنظر داشته باشید.

۳. باید به ساز قانون برقصید!

یکی از نکات قابل توجه در خرید پراید دست دوم و تمام خودروهای کارکرده، گذراندن مراحل قانونی به شکلی صحیح و قابل اعتماد است. همان‌طور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره شد، پراید یکی از پرکاربرد ترین خودروهای حال حاضر کشور است و همین امر طیف صاحبان آن را نیز بسیار گسترده کرده است. خرید پراید دست دوم بدون رعایت نکات قانونی ممکن است مشکلات قضایی متعددی را برای‌تان به همراه داشته و شما را درگیر امور ناخوشایندی سازد. اگرچه ما در مقاله راهنمای حقوقی خرید خودرو به طور مفصل به تمامی نکات حقوقی خرید خودرو دست دوم پرداختیم اما در ادامه به اختصار به مهمترین موارد اشاره می کنیم.

- به خاطر بسپارید که لازم است پیش از امضای هرگونه سند و مدرک، تحقیقات لازم در رابطه با سابقه خودرو، میزان خلافی و صحت هویت فروشنده را انجام داده و از قانونی بودن کلیه مراحل عقد قرارداد خرید اطمینان حاصل نمایید.

- از کامل بودن همه مدارک خودرو از جمله کارت خودرو، اصل سند خودرو، برگ معاینه فنی معتبر، پرداخت کامل عوارض شهرداری و بیمه خودرو  اطمینان حاصل کنید.

- پس از تعویض پلاک خودرو حتما حتما برای انتقال سند خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید.

- برای دریافت خلافی خودرو مورد نظر و صحت شماره پلاک ثبت شده می‌توانید از وب‌سایت‌های مربوط و فعال در این حوزه بهره گرفته و یا به دفاتر دولتی ذیربط مراجعه نمایید.

خرید پراید دست دوم در یک نگاه

با توجه به آنچه که گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که خرید پراید دست دوم یک انتخاب مقرون به صرفه بوده و مزایای مادی بسیاری را برای خریداران به همراه خواهد داشت. اما به دلیل امنیت پایین و ضعف‌های موجود در ساختار بدنهٔ این خودرو، توجه به سیستم‌های هدایتی، دیفرانسیل، وضعیت سلامت جلوبندی و جعبه فرمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از سویی دیگر، یک نکته حائز اهمیت در انتخاب بهترین گزینه برای خرید، توجه به شرایط موتور و اجزای داخلی پراید بوده و یافتن خودرویی که دارای موتوری سالم، فعال و بدون مشکلاتی از قبیل روغن‌سوزی باشد به مراتب به صرفه‌تر از انتخاب گزینه‌های خوش ظاهر و بدون رنگ خوردگی و صاف‌کاری است! بنابراین اگر بخواهیم یک جمع بندی داشته باشیم، رعایت نکات زیر در خرید پراید دست دوم شما را در مسیر انتخاب بهترین گزینه کمک خواهد کرد:

1- وضعیت موتور را به نسبت سلامت بدنه در اولویت قرار دهید.

2- در صورت مشاهده دود سیاه یا آبی، وضعیت روغن‌سوزی موتور را با دقت بیشتری بررسی نمایید.

3- هنگام روشن کردن خودرو، به صدای تولید شده توسط موتور توجه ویژه‌ای داشته باشید.

4- در صورت خرید پراید دست دوم با سابقه تصادف، دیفرانسیل و جلوبندی را به دقت و (در صورت امکان) با کمک یک متخصص بررسی کنید.

5- انعطاف پذیری فرمان و عملکرد کمک فنرهای خودرو را کنترل نمایید.

6- گرفتن خلافی، تحقیق در رابطه با صحت سند و هویت فروشنده را در کنار بررسی تطابق شماره پلاک و محتویات سند تنظیم شده به هیچ‌وجه فراموش نکنید!

منبع: همراه مکانیک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها