کد خبر : 38411

اجرت تعمیر خودروهای گازسوز چقدر است؟

اجرت تعمیر خودروهای گازسوز چقدر است؟

در حال حاضر هزینه نصب قطع کن سنسور اکسیژن 50 هزار تومان، نصب قطع کن پمپ بنزین 35 هزار تومان و هزینه تعویض فیلتر گاز حدود 8 هزار تومان است.

به گزارش خودروتک به نقل از گسترش‌نیوز: خودروی گازسوز هرچند که می‌تواند مقرون به صرفه باشند اما در مقابل برای تعمیرات آن نیز باید هزینه شود. با وجود این که مدتی است از سهمیه‌بندی بنزین می‌گذرد اما همچنان افراد زیادی به دنبال خرید خودروی گازسوز یا تبدیل به مدل دوگانه‌سوز هستند. با تمام این تفاسیر بد نیست بدانید که تبدیل یک محصول به خودروی گازسوز تاثیراتی نیز در وضعیت توان خودرو خواهد داشت. بعد از سهمیه‌بندی بنزین تب خرید خودروهای گازسوز بیش از پیش شد ضمن این که بسیاری از افراد به فکر تبدیل خودروی تک‌سوز خود به نوع دوگانه‌سوز شدند.

محسن جوهری درباره کاهش عمر پیشرانه پس از تبدیل به نوع دوگانه‌سوز گفت:

اگر پیشرانه خودرو پایه گازسوز باشد زمانی که از CNG استفاده می‌شود هیچ‌گونه مشکلی به وجود نمی‌آید و حداقل افت راندمان را خواهیم داشت زیرا پیشرانه بر اساس سوخت گاز طراحی شده است. اما زمانی که پیشرانه خودروی بنزینی که محفظه احتراق آن بر اساس همین سوخت طراحی شده را به گازسوز تبدیل می‌کنیم در این حالت مقداری افت راندمان و استهلاک داریم.

به طور کلی سوخت CNG در تمامی حالت‌ها باعث کاهش راندمان خودرو و صدمه به پیشرانه نمی‌شود. اما اگر از CNG‌ در خودروهای بنزینی استفاده شود عمر پیشرانه کاهش پیدا می‌کند. علت اصلی نیز این است که روانکاری لازم در ورودی و خروجی سوپاپ‌ها و سیلندر انجام نمی‌شود و همین عامل به خردگی می‌انجامد. اما زمانی که از بنزین استفاده می‌شود، این سوخت به صورت یک روانکار عمل می‌کند. این نکته را نیز باید گفت که به طور کلی در خودروهای بنزینی هنگامی که از سوخت CNG مورد استفاده قرار می‌گیرد تا حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد افت توان به وجود می‌آید.

به همین دلیل است که برخی افراد در خرید خودروی گازسوز دچار تردید می‌شوند. افت توان یکی از این مسائل است و مسئله دیگر بحث خدمات فنی و نگهداری از این خودروهاست. اتحادیه سوخت‌های جایگزین نرخ‌نامه‌ای در همین رابطه برای خدمات فنی خودروهای گازسوز اعلام کرده است که در ادامه این گزارش قرار داده شده است.

cngnw1.jpg

cngnw2.jpg

cngnw3.jpg

خودروی بنزینی بهتر است یا ‌CNG

‌ همه ما بارها و بارها شنیده‌ایم که گاز‎ CNG ‎و‎ LPG ‎برای خودرو ضرر دارد‎. ‎اما این حرف تا کجا درست است؟‎آیا سیستم گاز واقعا ‌به‌صرفه است؟ اما واقعا این گفته چقدر درست است؟ تعمیرکاران خودرو درحالی مردم را از خرید خودروهای دوگانه‌سوز منع ‌می‌کنند که فعالان صنعت خودرو می‌گویند دوگانه‌سوز کردن خودروها براساس استانداردهای مشخص انجام می‌شود و ایمنی و ‌سلامت خودرو‌ها را تهدید نمی‌کند.

به گفته فعالان این صنعت، سوخت‎ CNG ‎نسبت به سایر سوخت‌های هیدروکربنی دارای پایین‌ترین نسبت کربن به هیدروژن (۱ ‌اتم کربن در مقابل ۴ اتم هیدروژن) است. به همین دلیل است که سوختن آن کربن کمتری بر جای گذاشته و در خودروهای ‌گازسوز به علت کاهش قابل ملاحظه این رسوبات (کربن) در منطقه احتراق، ورودی سوپاپ‌ها، سرپیستون‌ها و شیارهای ‌رینگ‌ها، امکان گریپاژ کردن قطعات به مراتب کاهش می‌یابد.

‌ همچنین به علت کاهش قابل ملاحظه رسوبات کربن و آلاینده‌های خروجی، روغن موتور و فیلتر آن نسبت به سوخت بنزین ‌تمیزتر باقی مانده و زمان تعویض آنها و در نتیجه هزینه عملیاتی موتور گازسوز نیز کاهش می‌یابد. تمام موارد ذکر شده نشان‌‌دهنده افزایش عمر مفید خودرو در هنگام استفاده از سوخت‎ CNG ‎نسبت به سوخت بنزین و همچنین‎ LPG ‎است.

موتور خودروهای گاز سوز خشک کار می‌کنند؟

شاید برخی مهر خشک کار کردن را بر پیشانی موتور‌های گاز سوز بزنند. نیک آیین در این باره می‌گوید: ‌«نمی‌دانم این ادعا تا چه اندازه درست است، اما در یک شرایط برابر خودرویی که گاز سوز است، موتورش دو برابر خودروی ‌بنزینی به تعمیر نیاز پیدا می‌کند.»

به گفته او، البته از طرفی خودرو‌هایی که از صفر دوگانه‌سوز هستند، سیستم گاز آنها کامپیوتری و هوشمند است و ضرر کمتری ‌برای موتور دارد، چون‎ ECU ‎گاز طبق شرایط سیستم گاز را تنظیم می‌کند و حتی ایمن‌تر هم است.

رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران ادامه می‌دهد: «گاز‎ LPG ‎مناسب هیچ‌یک از خودروهای انژکتوری نیست چون علاوه بر ‌موتور به سنسور‌های خودروی شما صدمه می‌زند. وقتی شما خودروی خودرا دوگانه‌سوز می‌کنید در ابتدا به سرسیلند خودرو فشار ‌می‌آید چون سرسیلندر خودروی شما تک‌سوز است. همچنین به سیستم برقی و سنسوری خودرو و سپس به سوزن‌های انژکتور ‌صدمه می‌زنید. تمام این قطعات را‎ ECU ‎گاز مدیریت می‌کند، ولی گاز دستی نمی‌تواند.» ‌

در کل خودروی دوگانه‌سوز کارخانه‌ای بهتر است، اما در هنگام زمان سرد بودن، سربالایی، زمان روشن بودن کولر، سرعت ‌بالا، شتاب‌گیری استفاده از گاز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. ‌

فقط به مراکز مجاز گازسوز کردن خودرو مراجعه کنید

وی همچنین با اشاره به لزوم گازسوز کردن خودروها از طریق سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانه‌سوز (NGVI.IR) و مراکز مجاز تبدیل تاکید کرد: مردم به‌منظور دریافت خدمات و محصولات با کیفیت و قیمت مناسب و نیز تامین ایمنی خود و خانواده از مراجعه به مراکز و کارگاه‌های غیرمجاز تبدیل خودروها خودداری کنند.

بنا بر اعلام، قطعات و تجهیزات موردنیاز این صنعت کاملا بومی‌سازی شده و با توجه به افزایش تعداد تقاضاها، هم‌اکنون کارخانجات تولید تجهیزات موردنیاز این صنعت ظرفیت تولید خود را افزایش داده است و به‌صورت شبانه‌روزی و دو شیفته کار می‌کنند.

تبدیل خودروها به گازسوز تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و سازمان استاندارد انجام می‌شود، هم‌اکنون ۲۵۰ واحد کارگاهی مجاز در کشور آماده خدمات‌رسانی به هم‌وطنان هستند که با احتساب ۱۳۰ واحد در حال ساخت، تا یک ماه آینده این تعداد به ۳۸۰ واحد افزایش خواهد یافت.

چرا مردم دیگر خودروی دوگانه‌سوزدوست ندارند؟

اما درحالی مکانیک‌ها و فعالان بازار هزینه بالای تعمیرات و عمر کمتر خودرو‌های دوگانه‌سوز را دلیل اصلی کاهش رغبت ‌مردم به خرید این خودرو‌ها می‌دانند که رئیس انجمن جایگاهداران سوخت می‌گوید: «تولید خودروی دوگانه‌سوز کاهش پیدا کرده ‌و به نظر می‌رسد که اقبال عمومی به آن کمتر است‎.» آن‌گونه که رئیس هیأت‌مدیره انجمن‎ CNG ‎‌ پیشتر اعلام کرده بود، ‌خودروسازان طی سه‌سال گذشته و نیمه نخست امسال جاری استقبال خوبی از تولید خودرو‌های دوگانه‌سوز نداشتند و طی این ‌مدت شاهد کاهش رشد تولید خودروهای‎ CNG ‎هستیم.

اردشیر دادرس می‌گوید: «درحالی تولید خودرو‌های دوگانه‌سوز به کمتر از ١٠٠‌هزار خودرو رسیده که طی یک دهه گذشته تا ‌مرز بالای ٥٠٠‌هزار خودرو هم رسیده‌ایم. این کاهش آمار تولید به دلیل عدم اقبال و اراده خودروسازان برای تولید خودرو‌های ‌دوگانه‌سوز است.» به گفته او، باید ٢٥‌درصد از سبد خودرو به دوگانه‌سوز‌ها اختصاص یابد که‌درصد بسیار مطلوبی است، اما ‌متاسفانه با عدم رعایت این‌درصد توسط خودروسازان درحال حاضر کمتر از ١٠‌درصد خودروی دوگانه سوز تولید می‌شود‎. ‎

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها