کد خبر : 1157

خودروتک بررسی می‌کند؛

حباب قیمت خودرو در آستانه ترکیدن؟

حباب قیمت خودرو در آستانه ترکیدن؟

روند نزولی قیمت دلار و سایر ارزهای رایج در کشور شاید در ابتدا چندان جدی گرفته نمی‌شد. ولی وقتی دولت با اظهارنظر صریح پشت آن ایستاد، ورق برگشت. سیاه‌بازار دلالان و صرافی‌های واسطه‌گر برچیده شد و امید عجیبی بر بازار حکم‌فرما شد. حالا جامعه در انتظار تاثیرات این کاهش قیمت است. شاید بیشتر از همه،‌ مشتریان خودرو چشم‌به‌راه تغییر باشند.

به گزارش خودروتک، قیمت خودروهای داخلی هم‌زمان با اعمال تحریم‌های بین‌المللی به‌طور فزاینده‌ای به اوج قیمتی خود رسید؛ این در شرایطی بود که تولیدکنندگان داخلی نیز با کاهش عرضه به بازار سهم قابل‌توجهی در التهابات بازار و همچنین بی‌ثباتی قیمت‌ها داشتند.

در همین حین برخی اخبار از احتکار خودرو و عدم عرضه مناسب به بازار توسط خودروسازان حکایت داشت آن‌هم درحالی‌که تولیدکنندگان کمبود قطعه و اثرگذاری تحریم‌ها بر روند تولید را دلیل عرضه نامناسب می‌خواندند. درهرصورت با ورود دلالان و واسطه‌گران و همچنین سرمایه‌های سرگردان، بازار خودرو با آشفتگی همراه شد و این آشفتگی همچنان در معاملات خودرویی تداوم دارد.

همه فروشنده‌ها، منتظرند

حقیقت آن است که با نوسانات نرخ ارز فعلاً در بازار مشتری برای خرید خودرو وجود ندارد. درواقع کسانی که قصد فروش خودروهای خود را دارند، منتظرند تا قیمت‌ها متعادل‌تر از گذشته شود. طبیعتاً با کاهش نرخ دلار خریدوفروش خودرو رونق خواهد گرفت؛ چراکه به دنبال ثبات این سیاست در آینده شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی هستیم. زمانی‌که در بازار، قیمت ارز اوج می‌گرفت فروشندگان در قیمت‌گذاری خودروهایشان نقش زیادی داشتند و اساساً این افراد برای کالای خود قیمت‌گذاری می‌کردند؛ این در حالی است که با کاهش نرخ ارز فروشندگان در تعیین قیمت نقشی ندارند و حالا نوبت به خریداران رسیده که قیمت کالاها را مشخص کنند. او درباره وضعیت قیمت خودرو افزود: با کاهش یک‌باره نرخ ارز بازار خودرو در شوک قیمتی به سر می‌برد. به‌طوری‌که شاهد این هستیم که فروشنده‌های خودرو به بازار هجوم آوردند. طی ماه‌های اخیر خودروسازان پیشنهاد افزایش نرخ خودرو را به شورای رقابت پیشنهاد دادند تا با تعیین و تکلیف کردن وضعیت خودروهای تولیدی و عرضه آن در بازار قیمت‌ها شکسته شود.

همه مالکان، فروشنده‌اند

فعالان بازار خودرو با اشاره به افت شدید قیمت‌ها در این بازار از تبدیل همه دارندگان خودرو به فروشنده خبر می‌دهند. به گفته آن‌ها در حال حاضر در بازار خودرو مثل بازار سکه، همه تبدیل به فروشنده شده‌اند به‌صورتی‌که در بازار خودروهای داخلی بیشتر از خریدار، فروشنده وجود دارد. فعالان بازار خودرو با تاکید بر روند کاهشی قیمت همه خودروها اعلام می‌کنند که هم‌اکنون خریداران تعیین‌کننده قیمت هستند و اعداد اعلامی از طرف فروشندگان با درخواست خریداران کاهش می‌یابد و فروشندگان هم طبق خواسته آن‌ها نسبت به کاهش قیمت‌ها اقدام می‌کنند. به اعتقاد آن‌ها، پیش‌ازاین با افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر فروشنده‌ای برای خودروهای ثبت نامی وجود نداشت ولی در حال حاضر تبدیل به فروشنده شده‌اند و در این وضعیت اگر عرضه به‌اندازه کافی انجام می‌گرفت، شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار بودیم.

کاهشی که شاید جذاب نباشد

کاهش نرخ دلار در بازار آزاد تأثیر مثبتی بر نرخ خودروها در این بازار خواهد گذاشت چراکه قیمت خودروهای وارداتی و داخلی در بازار آزاد به‌طور روانی از نرخ ارز آزاد تأثیر می‌پذیرد و به همین دلیل با کاهش نرخ دلار در بازار آزاد شاهد کاهش قابل‌توجه قیمت خودروهای وارداتی و داخلی خواهیم بود؛ ضمن آن‌که در صورت تثبیت نرخ ارز آزاد، در روزهای آینده بازهم شاهد کاهش قیمت خودروها در بازار آزاد خواهیم بود.

برخلاف قیمت‌ها در بازار آزاد، قیمت خودرو در کارخانه‌های سازنده هنوز متناسب با رشد نرخ ارز در بازار ثانویه و همین‌طور رشد چند ماه اخیر قیمت مواد اولیه افزایش نیافته است، تصریح کرد: خودروسازان و قطعه‌سازان با قیمت‌های فعلی با زیان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، بنابراین یا باید نرخ ارز در بازار ثانویه و همچنین قیمت مواد اولیه به نرخ‌های سال گذشته بازگردد یا دولت اجازه افزایش قیمت خودرو در کارخانه‌های سازنده را متناسب با افزایش هزینه‌های تولید در چند ماه اخیر صادر کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها