کد خبر : 83060

راه های از بین بردن خط و خش داشبورد

یکی از مهم‌ترین بخش‌های داخل ماشین داشبورد است. باید از داشبورد اتاق ماشین به خوبی مراقبت کنید تا روی آن خط و خش نیفتد. شکل ظاهری داشبورد در هر ماشین متفاوت است. به طور کلی برای طراحی داشبورد از صفحه آمپر، غربیلک فرمان، صفحه کلید چراغ‌ها، هواکش‌ها، پنل بخاری، ضبط، بلند‌گوها و درب داشبورد استفاده می‌شود. چگونگی قرارگیری قطعه‌های داشبورد در هر ماشین متناسب با آن طراحی می‌شود.

چه عواملی باعث ایجاد خط و خش روی داشبورد ماشین می‌شود؟

از آنجایی که سطح داشبورد پلاستیکی است در معرض آسیب‌هایی مثل خط و خش قرار می‌گیرد. در ادامه برخی از دلایل ایجاد خش و خط روی ماشین برای شما گفته شده است:

  • تماس سطحی و برخورد: سطح داشبورد ممکن است با برخورد با سطوح دیگر دچار خش و خط شود. به عنوان مثال صفحه نمایشگری که پشت آمپر قرار دارد ممکن است با برخورد کلید به آن دچار خط و خش شود. خط‌های سطحی که روی داشبورد ایجاد می‌شوند نگران‌کننده نیستند؛ زیرا با پولیش پلاستیک می‌توان آن‌ها را از بین برد.
  • اکسیداسیون: اکسیداسیون در واقع یک واکنش شیمیایی است که در آن اکسیژن با سطح پلاستیکی واکنش داده می‌شود. این واکنش باعث تغییر رنگ و ایجاد خط و خش روی سطح‌های پلاستیکی مانند داشبورد می‌شود. چنین واکنشی با پولیش پلاستیکی از بین می‌رود و سطح داشبورد مثل روز اول می‌شود.

روش‌های خانگی برای از بین بردن خش و خط روی داشبورد

برای از بین بردن خط و خش روی داشبورد بهترین روش، روش خانگی است. در ادامه چند روش خانگی برای از بردن خط و خش روی داشبورد برای شما گفته شده است:

  • تمیز کردن سطح داشبورد با دستمال نانو: اگر به صورت مرتب سطح داشبورد را تمیز کنید، باعث می‌شود خط و خش روی داشبورد باقی نماند‌. از دستمال نانو برای تمیز کردن سطح داشبورد استفاده کنید، زیرا استفاده از دستمال‌های دیگر باعث ایجاد خط و خش می‌شود.
  • تمیز کردن داشبورد با وازلین: وازلین علاوه بر خاصیت پاک‌کنندگی که دارد، باعث براق شدن نیز می‌شود. بهتر است هرچند وقت یک‌بار سطح داشبورد را با وازلین تمیز کنید تا آلودگی‌ها را پاک شود.
  • شستن داشبورد با سرکه: از آنجایی که سرکه خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد، برای پاک کردن آلودگی‌های سطح داشبورد گزینه مناسبی است. بهتر است آن را روی نقطه مورد نظر بریزید و با یک دستمال نرم آن را پاک کنید.
  • تمیز کردن داشبورد با جوش شیرین: جوش شیرین علاوه بر خاصیت پاک‌کنندگی که دارد، بوی بد ماشین را نیز از بین می‌برد. با استفاده کردن از جوش شیرین با یک تیر دو نشان بزنید. برای اینکه بوی جوش شیرین خوب شود، ۱۰ قطره اسانس به آن اضافه کنید و بگذارید یک ساعت بماند. سپس می‌توانید این محلول را روی سطح داشبورد بریزید و با یک دستمال آن را تمیز کنید. در این حالت علاوه بر تمیز شدن ماشین، بوی خوبی ماشین را فرا می‌گیرد.
  • گردگیری داخل و استفاده از شوینده: با استفاده از یک جاروبرقی داخل ماشین را تمیز کنید. سپس با یک شوینده، چربی‌هایی که روی سطح داشبورد قرار دارند را از بین ببرید.
  • پولیش زدن: پولیش‌ها به صورت مایع و اسپری وجود دارند که برای داخل و بیرون ماشین استفاده می‌شوند.
  • استفاده از واکس داشبورد: قبل از اینکه سطح داشبورد را شروع به واکس زدن کنید، ابتدا باید کل سطح را با یک پارچه تمیز کرده و سپس از واکس داشبورد مناسب استفاده کنید.

با انجام هرکدام از این راهکارها می‌توانید از داشبورد ماشین مراقبت کنید. اگر خط و خش‌های سطح داشبورد خیلی زیاد است بهتر است برای سلامت آن راهکارهایی دیگری را مدنظر بگیرید.

سخن پایانی

تمیز و سالم نگه داشتن خودرو بسیار مهم است. اگر شما از اجزای داخلی و بیرونی ماشین به خوبی مراقبت نکنید به مرور زمان زیبایی ماشین از بین می‌رود. داشبورد یکی از قسمت‌های مهم هر ماشین است که نیاز به مراقبت و تمیز کردن به طور مداوم دارد. برای تمیز کردن داشبورد راهکارهایی ارائه شد که بهترین آن استفاده از واکس داشبورد است. انواع زیادی از واکس داشبورد در بازار‌ وجود دارد که یکی از بهترین برندهای آن هافنر است. برای خرید وسایل شست و شوی خودرو، می‌توانید به سایت هافنر ( haffnerwash.com ) مراجعه کنید.

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها