کد خبر : 82950

پاس گل شورای رقابت به خودروسازان خصوصی

پاس گل شورای رقابت به خودروسازان خصوصی

بعد از حدود دو ماه کش‌و‌قوس میان شورای رقابت و خودروسازان خصوصی و تایید و تکذیب‌های چندباره، بالاخره شورای رقابت در مقابل خودروسازان بخش خصوصی کوتاه آمد و به اصلاح قیمت‌ها به نفع خودروسازان پرداخت.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین، ابتدا ۱۶ اردیبهشت ماه بود که شورای رقابت قیمت خودروهای مونتاژکاران را بررسی و ابلاغ کرد، این بررسی که براساس صورتحساب‌های ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ انجام شده بود با اعتراض و انتقاد خودروسازان مواجه شد و آنها این قیمت‌های جدید را که کمتر از قیمت مصوب کارخانه‌ای و باعث ضرر و زیان بود را نپذیرفتند تا این که این شورا مجدد به بررسی این موضوع براساس صورت‌های مالی نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و سه ماهه اول ۱۴۰۲ پرداخت که این‌بار قیمت‌ها نسبت به اردیبهشت ماه افزایش یافت.

طبق قیمت‌های ابلاغی جدید شورای رقابت قیمت فیدلیتی محصول بهمن‌موتور با ۳۶ درصد افزایش قیمت بیشترین افزایش قیمت را در میان خودروهای مونتاژی داشته و با ۲۶۲ میلیون افزایش قیمت مواجه بوده است. این درحالی است که کمترین درصد افزایش قیمت هم متعلق به دایون Y۵ محصول ایلیاموتور با افزایش ۴ درصدی و  رقم حدود ۴۹ میلیون تومانی بوده است.

هرچند عملکرد کلی شورای رقابت یعنی قیمت‌گذاری دستوری سبب اختلال در بازار و مورد انتقاد است، اما برداشت افکار عمومی از اقدام اخیر این نهاد ضرر به مردم و منفعت رساندن به خودورسازان خصوصی بود.

این اقدام شورای رقابت سبب شد تا این شورا در فضای مجازی و رسانه‌ای با عناوینی چون شورای رفاقت، عقب‌نشینی شورای رقابت و همچنین شورای رقابت در برابر و علیه مردم نام برده شود.

حال باید پرسید که آیا مونتاژکاران که در این فاصله دو ماهه و با قیمت اردیبهشت شورای رقابت به دلیل متناسب نبودن با هزینه‌های تولید خودرویی عرضه نکرده بودند، این‌بار به این قیمت‌ها که اصلاح شده و صعودی بوده تن خواهند داد و یا خیر؟

در همین رابطه احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران به اقتصادآنلاین گفت: قبلا هم اعلام کرده‌ام شرکت‌های خصوصی گفته‌اند اگر قیمتی که برای ما ضرر داشته باشد نمی‌فروشیم و کارخانه را تعطیل می‌کنیم. مدیران ایران‌خودرو و سایپا با ضرر هم دارند تولید می‌کنند چون مدیران آنها را سازمان گسترش و وزارت صمت تعیین می‌کنند و مجبور هستند که حرف‌شنوی داشته باشند و همچنان قیمت‌هایی که شورای رقابت برای آنها تعیین کرده که با زیان همراه است را بپذیرند. اما بخش خصوصی مال خودش است و می‌گوید با زیان نمی‌فروشم.

نعمت‌بخش تصریح کرد: الان که قیمت‌ها اصلاح شده، اطلاعات دقیقی ندارم، اما قطعا آنهایی که از زیان خارج شوند، محصولاتشان را برای فروش آگهی می‌کنند ولی خودروهایی که همچنان در زیان‌اند آگهی برای فروش نمی‌دهند و اگر به نتیجه نرسند آن خودرو را از خط تولید خارج می‌کنند. این روالی است که خودروسازان بخش خصوصی در پیش گرفته‌اند و این که در کدام خودرو سود و در کدام زیان کنند را ملاک برای فروش قرار می‌دهند.

 همچنین خبرها حاکی از این است که خودروسازان خصوصی در حال حاضر از قیمت‌های جدید اعلام شده از سوی شورای رقابت تمکین کرده‌اند، اما از قیمت برخی خودروها ناراضی هستند و در حال مذاکره در این زمینه هستند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها