کد خبر : 82412

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان در نامه ای به بورس کالا قیمت پایه اولین خودروی وارداتی که قرار است روی تابلوی بورس کالا برود را اعلام کرد.

به گزارش خودروتک ، این نامه که به امضای حسین فرهیدزاده رسیده و تحویل حامد سلطانی نژاد شده است نشان می دهد بعد از بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان قیمت پایه در نظر گرفته شده برای چانگان CS35 پلاس حدود 583 میلیون تومان تعیین شده است.

در نگاه اول به نظر می رسد قیمت پایه تعیین شده برای این خودروی کراس اوور بسیار پایین است. همین تحلیل شاید این گمانه را به ذهن مصرف کنندگان متبادر می کند که بناست قیمت های تعیین شده برای خودروهای وارداتی پایین باشد. اما اگر کمی نامه ارسالی از سوی فرهیدزاده به سلطانی نژاد را با دقت بیشتری مطالعه کنیم متوجه می شویم که قیمت پایه در نظر گرفته شده آن طور که به نظر می آید ارزان نیست.

نکته اولی که همه خودروهایی که روی تابلوی بورس کالا می روند را شامل می شوند بحث رقابتی است که میان متقاضیان برای خرید خودرو در بورس کالا در می گیرد. این رقابت است که قیمت خودورهای فروخته شده بورسی را چند برابر قیمت پایه آن می کند.

البته قیمت پایه نهایی تنها از این مسیر تعیین نمی شود و آیتم های دیگری نیز برای تعیین قیمت پایه نهایی آن باید در نظر گرفته شود.

هزینه مالیات نقل و انتقال، مالیات ارزش افزوده، عوارض شماره گذاری و بیمه شخص ثالث به قیمت نهایی اضافه خواهد شد و مشتریان نهایی باید علاوه بر قیمت پایه نهایی، هزینه های یاد شده را باید پرداخت کنند. البته این هزینه ها در عرضه محصولات خودروسازان داخلی نیز اعمال می شود.   اما در میان هزینه هایی که مربوط به خودروهای وارداتی است و به متقاضیان نهایی خودروهای ورودی تعلق می گیرد شاهد دو آیتم هستیم که روی قیمت نهایی خودروهای وارداتی بورسی بسیار اثرگذار است. هزینه اسقاط و هزینه 15 درصدی سود شرکت وارد کننده را نیز باید به قیمت نهایی این خودرو اضافه کرد. هنوز دستور العمل اسقاط خودروهای وارداتی رونمایی نشده اما اگر دولت سیزدهم بخواهد در جاده پیشین اسقاط خودروهای وارداتی حرکت کند باید متقاضی بر اساس حجم موتور خودروی وارداتی تعدادی خودروی فرسوده را از رده خارج کند یا معادل ریالی آن را به حساب مربوطه واریز کند. هزینه 15 درصدی نیز که به عنوان سود وارد کننده برای خودرویی مانند چانگان CS35 پلاس حول و حوش 87 میلیون و 500 هزار تومان می شود.

بنابراین با توجه به هزینه های جانبی بعید از به رغم قیمت پایه تعیین شده این خودروها با قیمت نهایی کم در اختیار متقاضیان قرار گیرد./ اکوایران

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها