کد خبر : 72337

خودروسازان بگویند با چه زاویه ای تصادف کنیم؟!

 خودروسازان بگویند با چه زاویه ای تصادف کنیم؟!

عضو کمیسیون صنایع مجلس به توضیح خودروسازان درباره چرایی بازنشدن ایربگ خودروهای سانحه دیده و ادعای آنان درباره زاویه نامناسب تصادف، گفت: باید به مردم گفت که برای باز شدن ایربگ خودروی خود هنگام تصادف از زاویه مناسبی تصادف کنند تا صدمه نبینند. این موضوع نشان می‌دهد ساختار خودروسازی ما رقابتی نیست و خودروسازان به وقوع چنین اتفاقاتی عادت کرده‌اند و خود را پاسخگو نمی‌دانند.

به گزارش خودروتک به نقل از فارس، عضو کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد از بی توجهی سازمان استاندارد در حوزه ارتقای ایمنی خودرو، گفت: خودروسازان اتاق تصادف متناسب با استانداردهای روز ندارند ولی با این حال به آنها اجازه داده شده که کیسه هوا در خودروهای خود نصب کنند.

علی جدی با اشاره به حادثه رانندگی بهبهان و نقص سیستم‌های ایمنی نصب شده در خودروهای حادثه دیده و با انتقاد ازخودروسازان، گفت: در برنامه ششم توسعه 2 ماده برای ارتقای ایمنی خودرو به عنوان دستور کار اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی وجود دارد که سازمان استاندارد باید این اتاق را زودتر فعال می‌کرد که این اتفاق رخ نداده است.

وی افزود: بیان تنها گلایه از نبود زیرساخت‌های تست ایربگ کافی نیست و این سازمان به عنوان ناظر در رعایت استانداردها باید کاری بیشتر از گلایه کردن انجام دهد.

رییس مجمع نمایندگان خراسان شمالی با بیان اینکه خودروسازان در قبال حوادثی مانند آنچه در بهبهان شاهد آن بودیم عذرخواهی نکرده‌اند، اضافه کرد: تا زمانی که خودروسازان برای فروش چند هزار دستگاه خودرو، با صف های میلیونی از سوی خریداران رو به رو می‌شوند؛ نباید انتظار داشت تولید کنندگان خودرو از مردم بابت کیفیت پایین خودروهای خود عذرخواهی کنند.

مردم با زاویه مناسب تصادف کنند!

وی در واکنش به توضیح خودروسازان درباره چرایی بازنشدن ایربگ خودروهای سانحه دیده و ادعای آنان درباره زاویه نامناسب تصادف، گفت: باید به مردم گفت که برای باز شدن ایربگ خودروی خود هنگام تصادف از زاویه مناسبی تصادف کنند تا صدمه نبینند. این موضوع نشان می‌دهد ساختار خودروسازی ما رقابتی نیست و خودروسازان به وقوع چنین اتفاقاتی عادت کرده‌اند و خود را پاسخگو نمی‌دانند.

جدی با تاکید بر اینکه خودروسازان بابت ایربگ‌ها از مردم پول گرفته‌اند، ادامه داد: ایربگ قطعه تزئینی و برای زیبایی نیست که در خودرو استفاده شود بلکه، باید هنگام بروز سانحه از جان راننده و مسافران مراقبت کند. باز نشدن این قطعه هنگام وقوع سوانح رانندگی نشان دهنده غیراستاندارد بودن آن و تضییع حق مصرف کننده در خودروهای ساخت داخل است.

سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان به مسئولیت خود عمل کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده باید به موضوع باز نشدن ایربگ‌ خودروها ورود کند، اظهار داشت: سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان مسئولیت و تکلیف دارد تا از حقوق مصرف کننده به ازای دریافت مبلغی که برای خرید یک کالا می‌دهد، حمایت کند. در ماجرای استفاده از ایربگ‌های غیر استاندارد نیز این سازمان باید به موضوع ورود کنند و از تولیدکنندگان توضیح بخواهد.

جدی اضافه کرد: اینکه چرا این سازمان‌ها به این موضوعات ورود نمی‌کنند جای سوال دارد چرا که وظیفه‌ای که در قانون برای آن‌ها تعیین شده است کاملا روشن است. بزودی مسئولان سازمان حمایت از مصرف کننده، سازمان ملی استاندارد برای توضیح دراین باره به مجلس و کمیسیون صنایع مجلس دعوت خواهند شد تا درباره مشکلاتی که در نظارت بر صنعت خودرو دارند به مجلس و نمایندگان پاسخ دهند.

به گفته وی، این سازمان ها بر اساس قانون می‌توانند، شرکت‌ها و تولیدکنندگانی که حقوق مصرف کننده را نادیده گرفته‌اند جریمه کنند اما، تاکنون در این باره اقدام خاصی را مشاهده نکرده‌ایم.

احساس امنیت کاذب با ایربگ‌های غیراستاندارد

رییس مجمع نمایندگان خراسان شمالی با بیان اینکه وجود ایربگ در خودروها سبب می‌شود راننده احساس امنیت بیشتری کند و به این دلیل نوع رانندگی وی نیز تغییر کند، افزود: متاسفانه رانندگان به امید وجود ایربگ رفتارهای رانندگی خود را تغییر می‌دهند و به قطعه‌ای امیدوار می‌شوند که وجود خارجی ندارد. این موضوع سبب بروز سوانح دلخراش رانندگی و فوت یا صدمه شدید افراد شده است.وجود ایربگ‌های غیر استاندارد از نبود آن خطرناک‌تر است و باید تکلیف این قطعه در خودروها مشخص شود.

وی با تاکید بر اینکه ممکن است به شکل تصادفی ایربگ چند خودرو فعال نشود اما، هنگامی که تعداد ایربگ‌های غیر فعال زیاد می‌شود باید عنوان ایربگ را از خودروها برداشت، ادامه داد: هنگامی که ایربگ‌هایی که علامت استاندارد روی آن حک شده است باز نمی‌شود، مصرف کننده ناخواسته به دیگر قطعات نیز مشکوک شده و این نگرانی را پیدا می‌کند که ممکن است قطعه‌های دیگر استفاده شده در خودرو آن عملکردی را که تصور می‌کنند نداشته باشد. این موضوع می‌تواند به ایجاد ناامنی روانی در مصرف کنندگان خودرو منجر شود که این مسئله برای صنعت خودرو خطرناک است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها