کد خبر : 62177

خداحافظی با لاستیک های دولتی

خداحافظی با لاستیک های دولتی

با اتمام لاستیک های سنگین وارداتی با ارز 4200 تومانی و لغو صدور حواله خرید لاستیک از سوی سازمان راهداری، رانندگان از افزایش قیمت این کالای استراتژیک در صنعت حمل و نقل خبر می دهند.

به گزارش خودروتک به نقل از از مهر، از خرداد ماه سال گذشته، با تصویب ستاد اقتصادی دولت، لاستیک سنگین از زمره کالاهای اساسی خارج و واردات آن از شمول دریافت ارز دولتی حذف و نهایتاً قرار شد لاستیک‌های سنگین با ارز نیمایی وارد شوند.

با این حال مقرر شد آن دسته از واردکنندگانی که واردات لاستیک سنگین تا پس از تاریخ تصویب دستورالعمل جدید را ثبت سفارش کنند، همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومانی لاستیک وارد کنند.

این موضوع سبب شد تا شهریور ماه سال گذشته لاستیک با قیمت دولتی که حواله‌های دریافت آن از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صادر می‌شد، در بازار موجود باشد.

همچنین تعدادی از عوامل فروش و واردکنندگان هم که اقدام به احتکار لاستیک‌های سنگین کرده بودند، با پیگیری‌های وزیر راه، به تعزیرات معرفی شده و لاستیک‌های احتکار شده تا پایان سال گذشته در بازار توزیع شدند.

این اتفاق سبب شده بود تا قیمت لاستیک سنگین کمتر دچار التهاب شده و پس از یکی دو بار کش و قوس به دلیل خودداری عوامل فروش از عرضه لاستیک حواله‌ای، نهایتاً به ثبات نسبی برسد.

اما با اتمام کامل لاستیک‌های سنگین وارداتی با ارز دولتی، هم قاچاق لاستیک افزایش یافت و هم قیمت‌ها در بازار به نرخ نیمایی و حتی بالاتر از آن رسید. تولیدکنندگان داخلی نیز با عرضه خارج از سامانه «کالا» (سامانه عرضه لاستیک سنگین متعلق به وزارت صمت)، به این نابسامانی دامن می‌زنند.

در نهایت هم قرار شد وزارت صمت اجازه دهد تا تولیدکنندگان داخلی، بخشی از لاستیک سنگین خود را خارج از سامانه مذکور عرضه کنند.

دیگر هیچ عرضه‌ای برای لاستیک سنگین دولتی نداریم

داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره لغو توزیع لاستیک سنگین با نرخ دولتی اظهار کرد: توزیع لاستیک‌های سنگین از سازمان راهداری منتزع و به طور کامل به وزارت صمت منتقل شده است.

وی افزود: این وزارت خانه، سامانه کالا را راه اندازی کرده و دیگر لاستیک با ارز ترجیحی وجود ندارد؛ لاستیک سنگین صرفاً با ارز نیمایی وارد می‌شود. ما به رانندگان اعلام کرده ایم که با مراجعه به سامانه کالا با ضمانت قیمت از سوی وزارت صمت، لاستیک را خریداری کنند.

باقرجوان گفت: فعالیت سامانه توزیع لاستیک سازمان راهداری به طور کامل متوقف شده و چیزی از لاستیک‌های دولتی باقی نمانده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها