کد خبر : 61334

عقب گرد قیمت خودرو به نرخ اواخر 99 / چشم انداز بازار خودرو ریزشی است؟

عقب گرد قیمت خودرو به نرخ اواخر 99 / چشم انداز بازار خودرو ریزشی است؟

بازار خودرو در شرایطی قرار گرفته است که یک بار دیگر خریداران از بازار فاصله گرفته اند و این یکی از عوامل کاهش قیمت خودرو در این هفته بود.

به گزارش خودروتک، قیمت خودرو از ابتدای این هفته با شیبی ملایم در مسیر کاهش قرار گرفت که برای این نزولی شدن چند علت را می توان برشمرد.

مهمترین عامل پیشرفت مذاکرات ایران و طرف های مذاکره کننده در وین بر سر احیای برجام است که موجب شده تا نرخ ارز در مسیر نزولی قرار بگیرد. سیگنال ارزی صادر شده در بازار خودرو نیز خودش را در قالب کاهش قیمت خودرو نشان داد.

از آنجا که چشم انداز قیمت ارز همچنان نزولی است، خریداران برای ورود به بازار دست نگه داشته اند تا بلکه قیمت ها کاهش بیشتری پیدا کند. به این ترتیب چشم انداز بازار خودرو را شاید هنوز نتوان ریزشی دانست اما قطعا کاهشی شده است.

از سوی دیگر روند تحویل خودروهای مدل 1400 نیز از فشار تقاضا بر خودروهای صفر مدل 99 کاسته و مالکان این خودرو ناگزیر از کاهش دادن قیمت های اعلامی خود شده اند. به این صورت که مثلا قیمت اعلامی خودرو سمند LX در اواخر هفته گذشته در محدوده 184 میلیون تومان بود اما دیروز به 180 میلیون تومان رسید.

به این ترتیب قیمت خودرو عملا به قیمت های اواخر اسفند 99 بازگشته است.

خروج تقاضای کاذب از بازار خودرو

یکی از اتفاقاتی که در شرایط چشم انداز مثبت اقتصادی در بازار خودرو رخ می دهد، فرار تقاضای کاذب از بازار است. در شرایط مثبت شدن چشم انداز اقتصادی که با حرکت در جهت رفع تحریم ها و کاهش نرخ ارز ایجاد می شود، سفته بازان از خرید خودرو و فروش گرانتر آن در آینده ناامید شده و یا تشخیص می دهند که سودآوری آن به اندازه مورد انتظارشان نیست. در این شرایط از ورود به بازار و اقدام به خرید خودداری می کنند.

تخلیه جو روانی حاصل از افزایش قیمت کارخانه خودرو

پس از تعطیلات نوروزی شورای رقابت از افزایش قیمت کارخانه خودرو سخن گفت. اتفاقی که هر سال در این ایام رخ می دهد. اما امسال مساله بازنگری قیمت کارخانه خودرو با موج سواری دلالان خودرو در کانال های تلگرامی و اینستاگرام همراه شد که از آن به عنوان حربه ای برای هیجانی کردن بازار خودرو استفاده کردند.

در حالی که در موعدهای قبلی افزایش قیمت کارخانه خودرو، مثلا در پاییز، اگر چه قیمت کارخانه خودرو افزایش یافت اما قیمت خودرو در بازار با سقوط سنگینی مواجه شد. اکنون با دست نگه داشتن شورای رقابت از اعلام قیمت جدید خودرو، جو روانی حاصل از آن نیز در بازار خودرو فرونشست.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها