کد خبر : 49907

عوامل موثر بر صعودی شدن دوباره قیمت خودرو

عوامل موثر بر صعودی شدن دوباره قیمت خودرو

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در خصوص دلایل افزایش قیمت خودرو و پیش‌بینی وضعیت بازار در چند ماه آینده توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران، معمارباشی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در خصوص دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار تصریح کرد: اتفاقاتی که در بازار خودرو می افتد تنها  تابع شرایط عرضه محصول نیست و به وضعیت اقتصاد کلان کشور هم مربوط می شود.

او ادامه داد: بخشی از مشکلات هم به تعهدات معوق خودروسازان بر می گردد. روزانه  ۲ هزار و ۶۰۰  تقاضا برای خودرو در بازار خودرو وجود دارد اما تحویل خودرو از سوی خودروسازان مربوط به تعهدات قبلی است.

معمار باشی بیان کرد: خودروسازان به دلیل کاهش تولید طی سال گذشته، تعهدات قبلی خود را نتوانسته اند تحویل دهند بنابراین بخش زیادی از تحویل های روز مربوط به تعهدات قبلی است و تقاضاهای جدید را پوشش نمی دهد.

او افزود: تولید خودرو امسال در مقایسه با سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته است و عرضه تنها ۵ درصد بیشتر شده است که این ۱۵ درصد مابقی،  مربوط به خودروهای ناقص کارخانه ها می شود.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت تصریح کرد: خودروساز نمی تواند قطعات مورد نیاز خود را تامین کند و ناچار به تولید خودروی ناقص است.

این مقام مسئول در خصوص لزوم  تنوع محصولات در بازه قیمتی ۱۰۰ میلیون تومان بیان کرد: خودروسازان در حال حاضر طرح های توسعه ای دارند و  برای عرضه خودروی ارزان قیمت مکلف شده اند. قرار است تا آخر سال محصولات ارزان قیمت دو شرکت ایران خودرو و سایپا به بازار عرضه شود.

معمارباشی در خصوص پیش بینی سه ماه دیگر بازار خودرو گفت: در بخش بازار آزاد نمی توان پیش بینی دقیقی داشت چرا که بازار تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. در حوزه تولید و عرضه به طور قطع افزایش خواهیم داشت  و با وجود اینکه در شرایط کرونا در کل دنیا تولید خودرو کاهش یافته است  تولید خودرو در کشور ما ۲۰ درصد رشد داشته است.

او درباره داخلی سازی قطعات بیان کرد: داخلی سازی قطعات تا جایی که صرفه اقتصادی داشته باشد به نفع تولید داخل است اما باید مشخص کنیم عمق ساخت داخل تا کجا باید پیش برود . در کل دنیا برخی قطعات اگر در تیراژ بالا و بین المللی تولید نشوند صرفه اقتصادی ندارند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها