کد خبر : 43456

تغییرات مهم در نحوه پیش فروش و تحویل خودرو

تغییرات مهم در نحوه پیش فروش و تحویل خودرو

در کنار ارائه فرمول جدید قیمت گذاری خودرو، روش های فروش خودرو توسط خودروسازان نیز با تغییراتی همراه شده است. در این میان تحویل خودرو با قرعه کشی احتمالا برای متقاضیان پیش خرید خودرو با ابهام بیشتری رو به رو باشد. در ادامه نگاهی داریم به مهمترین تغییراتی که در نحوه پیش فروش و تحویل خودرو به متقاضیان ایجاد خواهد شد.

به گزارش خودروتک، اگر چه هیجانی کردن قیمت خودرو و بازار نتیجه فعالیت دلالان خودرو است، اما به مانند هر کالای دیگری آنچه زمینه فعالیت دلال را در بازار فراهم می کند کاهش عرضه یا افزایش تقاضا به گونه ای است که عرضه کفاف تقاضا را ندهد. اتفاقی که در روند عرضه خودرو در یک سال اخیر حس می شود.

در راستای ساماندهی بازار خودرو و تا زمانی که طرف عرضه بتواند خودرو کافی را به بازار بفرستد، راهکارهایی اندیشیده شده تا وضعیت عرضه به تقاضا نزدیک شود.

در روش های فروش خودرو به نظر می رسد دیگر از روش فروش فوری با موعد تحویل 30 روزه خبری نیست. این روش در شرایطی که خودروسازان خودرو معوق زیادی دارند عملا نمی توانست گرهی از بازار خودرو باز کند و روند تحویل معوقات را نیز به تاخیر می انداخت. مضاف براینکه در بسیاری مواقع بازه تحویل 30 روزه طولانی تر هم می شد. در روش فروش جدید خودروسازان می توانند خودرو را با مدت تحویل 3 ماهه پیش فروش کنند. این روش ، فروش فوق العاده خودرو نامیده شده است.

نکته قابل ملاحظه در فروش فوق العاده خودرو این است که در بازه تحویل سه ماهه دیگر از سود مشارکت خبری نیست.

حال به قرعه کشی می رسیم. این بخش از فرآیند فروش خودرو جدید است. در طرح‌های فروش خودروسازان اگر تعداد ثبت‌نام‌کنندگان به میزانی باشد که در اطلاعیه فروش آمده، خودروها در بازه زمانی سه ماهه و بدون سود مشارکت به مشتریان تحویل داده خواهند شد. اما اگر تعداد ثبت نام کنندگان بیشتر از خودروهای درنظر گرفته باشد فرآیند قرعه کشی در شرکت های خودروساز و با حضور مراجع نظارتی انجام می شود.

نکته قابل ملاحظه دیگری که در فرآیند جدید فروش خودرو در نظر گرفته شده، کاهش چشمگیر سود مشارکت است. فروش و تحویل خودرو در موعد تحویل 3 ماهه همانگونه که گفته شد سود مشارکت ندارد. اما اگر مشتریان در طرح مشارکت در تولید ۱۲ تا ۲۴ ماهه شرکت کنند، مشمول حداقل ۶ درصد سود می‌شوند و مشارکت در تولید ۲۴ تا ۳۶ ماهه نیز سود حداکثر ۱۲ درصد را برای آنها به‌دنبال دارد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها