کد خبر : 28435

بازار خودرو وارد فاز «اصلاح قیمت» شد

بازار خودرو وارد فاز «اصلاح قیمت» شد

روند کاهش قیمت خودرو که در ماه های اخیر به یک رویه در بازار خودرو تبدیل شده بود دیروز تقریبا متوقف شد و حتی در برخی خودروهای پرتقاضا شاهد برگشت و افزایش چند 100 هزار تومانی قیمت خودرو نیز بودیم. سوال این است که آیا بازار خودرو وارد دوران افزایش قیمت شده است یا ماجرا چیز دیگری است؟

به گزارش خودروتک ، افزایش یکی دو روز قیمت برخی خودروها را به هیچ عنوان نباید به حساب بازگشت به دوران افزایش قیمت خودرو گذاشت. مجموعه عواملی که روند کاهش قیمت خودرو را رقم زدند همچنان بر بازار حکم فرما است و در این شرایط انتظار روند افزایشی قیمت خودرو منطق اقتصادی ندارد.

این عوامل عبارتند از ،  یکم، رکود بر معاملات خودرو حاکم است و تقاضای موثری در بازار وجود ندارد، دوم، عرضه نسبت به ماه های قبل کاهش نیافته بلکه افزایش نیز یافته است و سوم، بازار خودرو جذابیت و ظرفیت سرمایه گذاری سفته بازانه را از دست داده است.

پس عامل توقف کاهش قیمت خودرو چیست و آیا پایدار باقی می ماند؟ در پاسخ به این سوال باید توجه کرد که در همه بازارها پس از یک دوره ریزش قیمت ها، روند کاهشی متوقف می شود یا به اصطلاح، بازار وارد فاز «اصلاح قیمت» می شود. اتفاقی که اکنون برای بازار خودرو نیز رخ داده است.

عامل اصلی آن را نیز در همان سرعت کاهش قیمت باید جستجو کرد. چرا که در این شرایط از یک سو بخشی از خریداران با کاهش قیمت خودرو ، قیمت جدید را مناسب بودجه خود می بینند و به هر دلیل نیاز فوری تری به خودرو دارند، به بازار آمده و تقاضا افزایش پیدا می کند. از طرف دیگر بخشی از کسانی که قبلا در قیمت های بالاتر از سطح کنونی خودرو خریده اند، فعلا برای فروش یا همان عرضه به بازار دست نگه می دارند.

در این شرایط سمت و سوی حرکت بعدی قیمت خودرو را عرضه و تقاض تعیین می کند. اگر روند عرضه از سوی خودروسازان بزرگ کشور افزایش یابد و تقاضای بیشتری نیز وارد بازار نشود، روند کاهش قیمت خودرو از سرگرفته می شود. اما اگر بازار در شرایط کنونی حفظ شود به نوعی قیمت تعادلی خواهیم رسید.

در هر حال گزینه جهش دوباره قیمت خودرو در شرایط کنونی از بازار حذف شده است و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها