کد خبر : 23227

پژو 301 تولید داخل چگونه خودرویی است و با چه قیمتی می آید؟

پژو 301 تولید داخل چگونه خودرویی است و با چه قیمتی می آید؟

رخ‌اش شبیه سایناست و می‌گویند چیزی حدود 80‌درصد قطعاتش ایرانی است. پژو 301 در غیبت مالک فرانسوی برندش در جاده مخصوص کرج رونمایی شد. ‌هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو می‌گوید: «وقتی پژو تهران را ترک کرد، قرار بود 2008، 208 و 301 به صورت مشترک تولید شوند. 2008 که فعلا هیچی! اما 301 را داخلی‌سازی کرده‌ایم و قرار است تا پایان امسال چیزی حدود 4‌هزار دستگاه از این خودرو تولید شود تا در اردیبهشت 99 به دست مشتریان برسد. »

به گزارش خودروتک به نقل از شهروند، می‌گویند موتور 301 ایرانی است و تقریبا بیشتر قطعات الکترونیکش هم داخلی‌سازی شده است. یکه‌زارع توضیح می‌دهد که 301 قرار است جایگزین برخی محصولاتی شود که قادر نیست استانداردهای 85 گانه سازمان استاندارد را پشت سر بگذارد.  حالا سال‌هاست که سازمان استاندارد نوک پیکان حمله‌اش را به سمت پراید و پژو 405 گرفته و بارها اعلام کرده است که خط تولید این خودروها را متوقف می‌کند. با حرف‌های یکه‌زارع می‌توان حدس زد که 301 قرار است جایگزین 405 شود، اما قیمت این کجا و قیمت آن کجا؟

405 حالا در بازار آزاد حداکثر حدود 80‌میلیون تومان قیمت دارد اما مدیران ایران‌خودرو می‌گویند که قیمت کارخانه 301 چیزی حدود 200‌میلیون تومان تمام می‌شود. با در نظر گرفتن تفاوت قیمت بازار آزاد و قیمت کارخانه در این رده‌های قیمت و همچنین در نظر گرفتن تورم ‌سال آینده، احتمالا در بازار آزاد 301 به حدود 230 تا 250‌میلیون تومان برسد. این درواقع یعنی ایران‌خودرو حالا محصولی را تولید کرده است که از نظر قیمت چیزی در رده‌های پژو 2008 و ‌هایما است اما واقعیت این است که 301 نه از نظر ظاهر و کیفیت مونتاژ و نه کابین خودرو قابل مقایسه با این دو خودرو نیست و کم‌کیفیت‌تر به نظر می‌رسد.

موتور 301، 1600 سی‌سی انژکتوری با 4 سیلندر و 16 سوپاپ است. حداکثر توان خروجی آن 115 اسب بخار در 6‌هزار دور بر دقیقه است. موتور ‌هایما هم 4 سیلندر 16 سوپاپ با حجم 1795 سی‌سی است و حداکثر توان خروجی 170 اسب بخار بر 5500 دور بر دقیقه است و درواقع 301با قیمت تقریبا مشابه ‌هایما موتور ضعیف‌تری دارد.  

در تیپ۲ پژو ۳۰۱ امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، ترمز ABS،EBD، BA، سیستم کنترل پایداری ESP، کروزکنترل، سیستم تهویه اتوماتیک، فرمان چرمی، سنسور باد لاستیک و شیشه‌ها و آینه‌های برقی وجود دارد. در نسخه فول‌تر از این خودرو، امکاناتی نظیر مانیتور، دوربین عقب و… نصب شده است. امکاناتی که تقریبا در بیشتر خودروهای بازار داخلی موجود است و درواقع 301 آپشن ویژه‌ای نسبت به آنها نداشته است.

هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو می‌گوید: «تولید این محصول ظرف چهار‌سال به ۲۵۰‌هزار دستگاه آن هم بدون اتکا به شرکت پژو خواهد رسید.»

یکه‌زارع اضافه کرد: «هم‌اکنون ۶۰‌درصد قطعات پژو ۳۰۱ داخلی‌سازی شده و در زمان تحویل به مشتری میزان داخلی‌سازی به ۸۰‌درصد افزایش خواهد یافت. در فاز اول ۱۰۰‌هزار دستگاه از این محصول تولید خواهد شد و ظرف چهار‌سال میزان تولید آن به ۲۵۰‌هزار دستگاه بدون اتکا به پژو خواهد رسید.» او البته در واکنش به این‌که چرا اسم یک خودروی داخلی پژو است، گفت: «به‌هرحال این محصولات متعلق به شرکت پژو است اما به دلیل ترک یک‌جانبه قرارداد، ما مسیر را ادامه داده و بدون اتکا به این شرکت برای تولید متمرکز شدیم. ما برای این خط تولید ۶۰‌میلیون یورو سرمایه‌گذاری کردیم.»

او همچنین گفت: «ما باید بین تولید پژو 2008 و 301 یکی را انتخاب می‌کردیم. در 2008 ما 16‌هزار دستگاه تعهد داریم که 3‌هزار دستگاه آن مانده و امیدواریم با همکاری قطعه‌سازان به‌زودی آن را تحویل دهیم. البته اگر ما همین تولید 2008 را ادامه می‌دادیم نهایتا میزان تولید به بیشتر از 20 هزار دستگاه در سال نمی‌رسد.»

منبع: روزنامه شهروند

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها