کد خبر : 8420

معرفی فیس لیفت سیتروئن C3-XR تنها برای بازار چین

معرفی فیس لیفت سیتروئن C3-XR تنها برای بازار چین

تقریباً چهار سال پیش بود که سیتروئن از کراس اور C3-XR منحصراً برای بازار چین پرده‌برداری کرد. خودرویی که در واقع ‌آمده تا موفقیت پژو 2008 را تکرار کند. فرانسوی فوق آن سال در کارخانه دانگ‌فنگ (شریک تجاری گروه PSA) ساخته شد. حالا فیس‌لیفت جدید این خودرو باز هم در چین ساخته و برای چینی‌ها معرفی شد.

به گزارش خودروتک، هرچند ظاهر این کراس اور دچار تغییرات شده، اما به نظر نمی‌آید که سیتروئن برنامه‌ای برای تغییر مشخصات فنی این خودرو داشته باشد.

تغییرات محسوسی در طراحی این خودرو نسبت به ویرایش قبلی مشاهده می‌شود. تفاوت‌هایی که شخصیت منحصربه‌فرد برند را به رخ کشیده است. سیتروئن C3-XR جدید در قسمت جلویی خود با حفظ سنت، چهره‌ای مدرن و به‌روز شده را تجربه کرده است. به‌ویژه در محل قرارگیری جلوپنجره و لوگوی Citroen. حتی کاپوت نیز تغییرات سنگینی را شاهد بوده است. البته هنوز هم چراغ‌های LED روشنایی روز امضای اصلی این خودرو به شمار می‌رود.

باید به این نکته اشاره کرد که فرمت کلی طراحی بصری این خودرو به‌گونه‌ای از C5 Aircross جدید الهام گرفته شده است. با این وجود نباید فراموش کرد که این زبان گرافیکی سال 2016 با خودروی مفهومی CXPerience در نمایشگاه پاریس رونمایی شد. حقیقتاً باید اعتراف کرد که فریم زیبای دور چراغ‌های جلو و فرورفتگی لوگوی سیتروئن جلوه‌ای منحصربه‌فرد به این خودرو بخشیده است. هم‌چنین ایده استفاده از تریم دو رنگ برای رینگ‌های 16 اینچی فوق‌العاده بوده است.

طراحی این فرانسوی در قسمت عقبی‌اش هم درخور تحسین است. چراغ‌های خطر از منطق قابل قبولی برخوردار هستند که البته آن‌ها هم از روی C5 ایرکراس الهام گرفته شده‌اند.

داخل کابین این سیتروئن تغییرات انقلابی دیده نمی‌شود. از آنجایی که خودرو تنها در بازار چین به فروش می‌رسد، جای تعجبی ندارد که سیستم سرگرمی و اطلاع‌رسانی آن از برند HSAE چینی با نمایشگر 9 اینچی باشد. برحسب انتخاب مشتری می‌توان رابط کاربری را اپل CarPlay و یا بایدو CarLife‌ انتخاب کرد. مانند تمام دیگر محصولات سیتروئن، آرگونومی این خودرو نیز سطح بالایی را نشان می‌دهد. مخصوصاً محل قرارگیری دسته‌دنده چرم.

به نظر نمی‌آید که سیتروئن برنامه‌ای برای تغییر مشخصات فنی این خودرو داشته باشد. این یعنی هم‌چنان شاهد همان پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ با 158 اسب‌بخار قدرت هستیم. این خروجی توسط جعبه‌دنده‌ای 6 سرعته اتوماتیک کنترل می‌شود. گفته می‌شود سیتروئن C3-XR تا یکی دو ماه آینده برای عرضه آماده می‌شود. با این اوصاف خودروی فوق ساده‌ترین محصول سیتروئن در بازار چین و پایین‌ترین از C4 AirCross و C5 AirCross‌ خواهد بود. از سیتروئن فوق از ابتدای عرضه در سال 2014 چیزی حدود 180 هزار دستگاه فروخته شده است.

C3 چه بود و چه شد؟

وقتی سیتروئن برای اولین‌بار از C3 در سال 2002 رونمایی کرد، این خودرو یک هاچ‌بک 5 در در کلاس مینی‌سایزها به شمار می‌آمد. البته شرکت تعداد محدودی نمونه 2 در روباز را نیز تولید کرده بود. به هر حال این فرانسوی خودرویی بود که آمد تا خود را به‌عنوان جانشین مدل Saxo معرفی کند. البته تفاوت فاحشی بین طراحی C3 و ساکسو دیده می‌شد.

این انقلاب گرافیکی را باید مدیون حضور ژان پیر پلویی دانست. طراح فرانسوی که در کارنامه خود رنو لاگونا و توئینگو را ثبت کرده بود. موفقیت C3 کاری کرده که علاوه‌بر فرانسه، برزیل و اروگوئه نیز به لیست تولیدکنندگان اضافه شدند.

این خودرو از نظر فنی کار سختی پیش رو نداشت چراکه پلتفرم آن با پژو 207 مشترک بود. سیتروئن در نسل اول شتاب‌زده عمل کرد و 4 نمونه پیشرانه بنزینی و 3 نمونه پیشرانه دیزلی را در لیست فروش قرار داد. بهترین مدل این خودرو با پیشرانه 1.6 لیتری 108 اسب‌بخاری بود. شاید برایتان جالب باشد که کد این پیشرانه TU5 است.

نسل اول این خودرو از 2002 تا 2009 عمر کرد. سیتروئن C3 نسل دو بدون تاخیر رونمایی شد. خودرویی که می‌شد آن را یک تغییر 180 درجه در طراحی تلقی کرد. هاچ‌بکی که حالا از مینی‌سایز به سایز متوسط ارتقا داده شده بود. کشش فوق‌العاده بازارهای اروپایی کاری کرد که این خودرو در اسپانیا و اسلواکی هم مونتاژ شود. این نسل از سیتروئن‌های C3 در بهترین نسخه خود مجهز به پیشرانه‌ای 1.6 لیتری 120 اسب‌بخاری می‌شدند.

عمر نسل دو نیز تا 2016 طول کشید و فرزند سوم خانواده سریعاً جای او را پر کرد. این نسل از خودروی فوق همان مدلی است که قرار بود از سوی سایپا عرضه شود. فرانسوی‌ها درباره طراحی نسل جدید سنگ تمام گذاشته‌اند. گفته می‌شود محصول جدید پلتفرم مشترکی با پژو 208 دارد. شاید به همین خاطر باشد که پیشرانه این خودرو 1.2 لیتری در نظر گرفته شده است.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها